Berta Sándor

Az Avatár hozza el a 3D-s áttörést

Úgy tűnik elérkezett az a pillanat, amire a filmipar éveken keresztül várt. Világszerte folyamatosan nő a 3D-s technológiákat használó filmszínházak száma.

Az igazi áttörés James Cameron művének, az Avatarnak a bemutatójához kötődik. Minden jel arra mutat, hogy a legtöbb mozi ennek a premierjére időzíti az új technológiák bevezetését. "A 3D korábban egy technikai dolog volt, amit arra használtak, hogy kicsit felturbózzák a B- vagy C-kategóriás alkotásokat. Egy 3D-s film jóval több nézőt, átlagosan háromszor annyit vonz a moziba mint a hagyományos kiadások" - nyilatkozta a mozik jövőképével foglalkozó Jan Oesterlin.


Mindez azonban megváltozott. Hollywoodból ugyanis egy szabályos 3D moziőrület indult el. Az új technikát számos rendező támogatja, köztük van a már említett James Cameron is. Steven Spielberg pedig Peter Jacksonnal közösen a Tim and Struppi képregény megfilmesítésén dolgozik, a kész mű természetesen 3D-s alkotás lesz. Tim Burton az Alice Csodaországban utolsó simításait végzi, míg a Dreamworks Animation, amelynek nevéhez a Shrek köthető, már mindegyik filmjét 3D-ben készíti el.

"Ez a filmek és az elmúlt 30 év mozitörténetének legnagyobb eseménye" - jegyezte meg nem véletlenül Jeffrey Katzenberg, a Dreamworks első embere, aki egyébként sokan csak 3D Pápának neveznek. A legfontosabb változás, hogy az új filmek megtekintéséhez már nincs szükség a régi különleges szemüvegekre. A Jégkorszak harmadik részét csak Németországban közel 9 millióan látták és 56,5 millió eurót hozott a konyhára. Ez utóbbi adatot tekintve az év legsikeresebb lett az európai uniós tagállamban. "Ugyan csak a mozik tíz százalékában vetítették a 3D-s verziót, de így is a forgalom 30 százalékát ennek köszönhetjük" - közölte Vincent de La Tour, a Jégkorszak és az Avatart jegyző 20th Century Fox vezetője.


A 3D-s moziélménynek ugyanakkor ára is van, egy jegy 2-3 euróval többe kerül. Ennek oka, hogy az új megoldásnak van még két komoly hátránya, az egyik a mozik felszerelésének ára. Egyetlen terem 3D-s vetítésre alkalmassá tétele ugyanis potom 140 000 eurót emészt fel. Ennek ellenére a legtöbb filmszínház nem gondolkozik sokat azon, hogy belevágjon-e a projektbe, ma már létszükséglet a túléléshez. A másik komoly problémát az jelenti, hogy egy 3D-s film elkészítése átlagosan 10-30 százalékkal többe kerül, mint egy hagyományos mű leforgatása. A folyamat ennek ellenére feltartóztathatatlan, 2010-ben például már 26 filmpremier esetében lesz 3D-s vetítés.

Szerencsére a változásból Magyarország sem marad ki és egyre több termet alakítanak át, hogy megfeleljenek a digitális 3D-s technikával készült filmek vetítésére. Érdekesség, hogy vidéken már több 3D-s filmszínház van, mint Budapesten.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #131
    Azért van a verseny és aközött ami pl. Mo-n most folyik néhány különbség, hogy kicsit filós szintre vigyük a dolgot.

    Verseny pl egy olimpiai futó szám, vagy az evolúciós verseny (ki tud jobban szaporodni). Valójában mindkettő arról szól, hogy nem azzal kerülsz előnybe, hogy a másikat elgáncsolod lemészárolod, hanem hogy jobb vagy most, de ez nem jelenti azt, hogy ezzel megakadályozod, hogy a másik még egyszer versenyhez álljon, és megpróbáljon előnyhöz jutni, legyőzni. Aztán ha sikerül, jöhet az újabb forduló, de most már magasabb szinten, ahogy a világrekordok is csak javulnak.

    Az élből elutasítás, fikázás, a másik kegyetlenül és végérvényesen történő megsemmisítése, a szociál-darvinizmusnak egy kifordított, primitív formája, valójában semmi köze ahhoz, amit evolúciónak, vagy versenynek nevezünk, az aushwitzi, birkenaui, délszláv haláltáborok reinkarnációja.
    Olyan torz emberek találmánya, akik a vereségek után nem tudnak felállni, hanem a Világot megbosszulva, apránként akarják azt elpusztítani. Persze talán egy szinten jogos hogy ezt teszik másokkal, hiszen valamikor valaki velük is ezt tette. De az aki nem bocsájt meg, amikor megtehetné gyak átveszi azt a bűnt, amit vele szemben követtek el.

    Szerintem.:)
  • kriszwells #130
    Sorry 2szer ment el......
  • kriszwells #129
    Moon-t várom, kíváncsi vagyok. Egyébként nekem egyik kedvence könyvem, AC Clarke - A randevú a Rámával, nekem bejött.
    (Ha jól emlékszem Robert Charles Wilson - Pörgés, Tengely-ben sem volt olyan sok öldöklés)
    Sajnos WoW-ban nem vagyok járatos, de Avatar trailerből nekem elsőre Joan Slonczewsky - Génszinfóniája ugrott be, legalábbis a színes lényeg, az a sok lumineszcens élőnlény, azt hiszem abban is ilyesmik voltak.
  • kriszwells #128
    Moon-t várom, kíváncsi vagyok. Egyébként nekem egyik kedvence könyvem, AC Clarke - A randevú a Rámával, nekem bejött.
    (Ha jól emlékszem Robert Charles Wilson - Pörgés, Tengely-ben sem volt olyan sok öldöklés)
  • kriszwells #127
    " A világot a kritika, ha úgy teccik a fikázás, a verseny, hogy jobbat akarsz, az viszi előre, és nem a hállelúja.
    Persze vissza is mászhatunk a fára és vigyorgó arccal zabálhatjuk kétpofára a banánt.:)))"

    Ezzel tökéletesen egyetértek. De ugyanígy azért tart itt a világ, az ország, mert mindenki csak fikázni tud, senkitől nem hallani valami pozitívat.

    De elfogadom a véleményed, és nem szólok bele, mindenki azt ír amit akar. Másik topikban erről már sokat beszéltünk. :) Ez van!
  • NEXUS6 #126
    Khmmm. A magam részéről minden anyagot megnéztem, elolvastam ezzel a filmmel kapcsolatban, a sci-fi téma vagy 30 éve érdekel, életem első könyve is egy sci-fi volt, az SW-on, a 3. tipusú találkozásokon, az Alien-en, a Blade runner-en nőttem fel, amelyek tényleg nagy filmek voltak, és némelyik ma is az.

    Had adjak már hangot a véleményemnek, bocsi. Te azt mondod nem kell ide írni, én meg azt mondom, ha zavar nem kell elolvasni, és nem kell rá válaszolni. A világot a kritika, ha úgy teccik a fikázás, a verseny, hogy jobbat akarsz, az viszi előre, és nem a hállelúja.
    Persze vissza is mászhatunk a fára és vigyorgó arccal zabálhatjuk kétpofára a banánt.:)))

    De persze jogos: előre fikázni ugyan olyan hülyeség, mint előre benyalni a fagyit. Monnyuk, ha tévedtem azt is le fogom írni, de az ilyen vélemények, nem fognak 125 hszt generálni egy fórumban sem, mert az a halottkutyát nem érdekli.
  • kriszwells #125
    De valljuk be ez megint csak kukacoskodás, hogy előre egyesek leírnak, ítélkeznek stb. Ha azt ígérik, hogy újítás, hihetetlen látvány mérföldkő a filmkészítésben, akkor egy felől ezt tessék megvárni és aztán ítélkezni. Másrészt aki olyan hogy ezt elhiszi az had higgyen legalább addig amíg ki nem jön a film, aztán majd szörnyülködhet ha mégsem olyan, aki meg ebben alapra nem hisz, ne jöjjön és szólja le, hanem keressen magának más témát. Ha valakit zavar, hogy azt mondják milyen jó film lesz, de neki valamiért nem jön be, miért foglalkozik vele, főleg úgy hogy nem látta.
    Rendben hogy van egy trend, de én úgy érzem a film az egy elég szubjektív dolog, és ha senkinek sem tetszik, csak egy embernek, annak az egynek had tetszen már és emiatt nem ő legyen a hülye.
  • MrPrise #124
    Hello Ward,
    Gratulálok! Szép munka és köszi a + infókat!
  • gulyasandras #123
    Q: The film was great in 3D, but how much of the experience do you lose watching it in 2D?

    Cameron: That's always been an issue with 3D. The question is how much of the experience do you lose when you listen to a six track or a 5.1 surround stereo movie when you watch it on a two track? You know, there's a diminishment. It's measurable. Does it really hurt a well-made film? Does it in any way diminish a good performance or good lighting or good visual effects? I don't think so. So I think that we need to keep 3D in balance. Yes it's an improvement to the viewing, but I think that ninety-eight percent of my focus as a filmmaker is on, you know, the writing and performance, the design, shot composition, lighting, sound mixing, all of those things. All of which are equal across the two platforms. And you know, we're very proud of the 2D version of the film that we put out. The prints are all made from original DNs, the digital negatives, so they're not made from a dupe master, so they're absolutely grain free. They're better than any of the prints that we put out on "Titanic." The colors are beautiful, it's a bright, clear, colorful presentation of the movie. And so I think you can't go wrong in either medium. But I think it really comes down to consumer choice. You know, people want to pay the extra money for a bigger plasma screen, they can watch their movies at home, their DVDs, on a bigger screen. If they want to spend less money, they'll have a smaller screen. You know, if you want to go to a 3D movie, you've got to pay the up charge of an extra couple of two or three dollars, you know, to get the glasses and so on. So these are consumer choices now at this point. So I think of the 3D as the premium experience of the film and the 2D as the excellent base level presentation of the film.
  • Justil #122
    én holnap este nézem éjféltől :) 3D-ben, aztán majd valamikor 2D-ben is megnézem de azt már csak itthon!