Berta Sándor

Filmipar: a DVD-k után jöhet az online terjesztés

Miközben a filmipar lassan belátja, hogy az internetes terjesztések és letöltések jelenthetik a jövőt, fokozatosan elbúcsúzik a DVD-től.

"Az ágazatot az a veszély fenyegeti, hogy könnyen lemaradhat a jövőről" - jelentette ki Bob Iger, a Walt Disney vezetője. A szakember ezzel arra utalt, hogy amennyiben a filmipar nem módosít állásponján elég gyorsan, akkor lépéshátrányba kerülhet. "A dolgok közvetlenül a szemünk előtt játszódtak le. Az előttünk lévő üzleti modell azonban folyamatosan változik. Amennyiben mi nem alkalmazkodunk ehhez a változáshoz, akkor a jövőben nem lesz üzletünk - ez az én üzenetem a saját csapatomnak" - közölte az amerikai médiakonszern vezetője.

Bob Iger nem véletlenül fogalmazott így a Financial Timesnak adott interjújában. Az elmúlt egy év ugyanis rádöbbentette a filmipart arra, amit a felhasználók és a szakértők már évek óta mondtak: az alkalmazott üzleti modelleke változtatásra szorulnak, a DVD-korszak ideje leáldozott.

Hollywood egy évtizeden keresztül elsősorban a DVD-eladásokból szerzett pénzt. Az aranykorszaknak azonban vége, az így befolyó összegek ugyanis folyamatosan csökkennek és most már nem lehet csak arra hivatkozni, hogy a jelenség fő oka a kalózmásolatok magas száma. A világ megváltozott, a felhasználók mást igényelnek, csak a filmipar ezt nem vette észre, helyesebben nem akarta észrevenni. A video-on-demand szolgáltatások sem odázhatják el a krízist és nem jelenthetnek egyedüli mentőövet. Ez egyértelműen bebizonyosodott az elmúlt egy-másfél esztendőben.

Bob Iger szerint mindenekelőtt tüzetesen meg kell vizsgálni a filmek gyártásának és terjesztésének költségeit. Ehhez elengedhetetlen a kutatás, a fejlesztés. Meg kell kérdőjelezni a jelenlegi status quót. A Disney első embere emellett fontos változtatásokat jelentett be. A filmstúdió új vezetője Rich Ross, a Disney Channel korábbi igazgatója lett. Az ő nevéhez köthető a Hannah Montana és a High School Musical sikere. Ezenkívül a Walt Disney nemrég 4 milliárd dollárért megvásárolta a Marvel Entertainmentet és terjesztési megállapodást kötött a Dreamworks stúdióval.

Mindez azt jelenti, hogy a Disney csökkenti a saját készítésű filmjeinek gyártási költségeit és a változtatásnak köszönhetően a vállalat várhatóan jobban reagálhat majd a közeljövő kihívásaira és rugalmasabban állíthatja össze a filmkínálatát.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!