Berta Sándor
Interneten a kis költségvetésű filmek
Egyre több független amerikai filmes szakember által készített alkotás érhető el vágatlanul a világhálón. A filmkészítők azt remélik, hogy így a műveik, ezáltal pedig ők maguk is ismertek, népszerűek lesznek és növelni tudják DVD-eladásaikat.
A rendezők többsége azonban egyelőre még ódzkodik az új megoldástól, mivel nem szívesen teszik közzé bárki számára szabadon hozzáférhetőként a több ezer dollárért létrehozott alkotásaikat. Mivel azonban a filmeket az interneten lehet a legolcsóbban és a legegyszerűbben terjeszteni, így sokan megváltoztatják az álláspontjukat. "Jelenleg is zajlik a filmkészítők első generációjának felnőtté válási folyamata. Az ő számukra a videók számítógép-monitorokon való megtekintése már nem számít újdonságnak, sokkal inkább egy elfogadott norma" - nyilatkozta Matt Dentler, a Cinetic Rights Management (CRM) online filmterjesztő cég vezetője.
A világhálón egyre több olyan platform található, ahol a független filmesek megjelentethetik a műveiket. Ilyen fórum például a YouTube, az iTunes, a Hulu és a SnagFilms. A YouTube-on már van egy profi filmcsatorna, ahol a rendezők még pénzt is kereshetnek, mivel részesedhetnek a reklámbevételekből. Ugyanez a helyzet a Hulu esetében is, ahol elsősorban televíziós sorozatokat mutatnak be. A portálon idén augusztusban debütált az első mozifilm, a Crawford című dokumentumfilm, amely azt megelőzően 20 fesztiválon szerepelt. David Modigliani rendező végül úgy döntött, hogy az alkotás népszerűsítésére, valamint a DVD-eladások növelésére megjelenteti a az oldalon a Crawfordot.
Dentler szerint Modigliani példája nem egyedülálló, mivel az Egyesült Államokban egyre több rendező és producer szeretné a fesztiválokon való megjelenés nélkül eljuttatni művét a mozikba. Problémát jelent viszont, hogy a Time Warner és a Paramount Pictures is bezárta, illetve leépítette független filmes részlegét. Így maradt az internet, mint egyetlen szóba jöhető megjelenési lehetőség, hiszen itt nem kell dollárezreket költeni a marketingre. Emiatt ugyan a bevételek is kisebbek a megszokottnál, de legalább a filmek és készítőik bekerülnek a köztudatba, s számukra jelenleg ez a legfontosabb.
A rendezők többsége azonban egyelőre még ódzkodik az új megoldástól, mivel nem szívesen teszik közzé bárki számára szabadon hozzáférhetőként a több ezer dollárért létrehozott alkotásaikat. Mivel azonban a filmeket az interneten lehet a legolcsóbban és a legegyszerűbben terjeszteni, így sokan megváltoztatják az álláspontjukat. "Jelenleg is zajlik a filmkészítők első generációjának felnőtté válási folyamata. Az ő számukra a videók számítógép-monitorokon való megtekintése már nem számít újdonságnak, sokkal inkább egy elfogadott norma" - nyilatkozta Matt Dentler, a Cinetic Rights Management (CRM) online filmterjesztő cég vezetője.
A világhálón egyre több olyan platform található, ahol a független filmesek megjelentethetik a műveiket. Ilyen fórum például a YouTube, az iTunes, a Hulu és a SnagFilms. A YouTube-on már van egy profi filmcsatorna, ahol a rendezők még pénzt is kereshetnek, mivel részesedhetnek a reklámbevételekből. Ugyanez a helyzet a Hulu esetében is, ahol elsősorban televíziós sorozatokat mutatnak be. A portálon idén augusztusban debütált az első mozifilm, a Crawford című dokumentumfilm, amely azt megelőzően 20 fesztiválon szerepelt. David Modigliani rendező végül úgy döntött, hogy az alkotás népszerűsítésére, valamint a DVD-eladások növelésére megjelenteti a az oldalon a Crawfordot.
Dentler szerint Modigliani példája nem egyedülálló, mivel az Egyesült Államokban egyre több rendező és producer szeretné a fesztiválokon való megjelenés nélkül eljuttatni művét a mozikba. Problémát jelent viszont, hogy a Time Warner és a Paramount Pictures is bezárta, illetve leépítette független filmes részlegét. Így maradt az internet, mint egyetlen szóba jöhető megjelenési lehetőség, hiszen itt nem kell dollárezreket költeni a marketingre. Emiatt ugyan a bevételek is kisebbek a megszokottnál, de legalább a filmek és készítőik bekerülnek a köztudatba, s számukra jelenleg ez a legfontosabb.