Berta Sándor
FilmTiki: online segítség filmkészítőknek
Marketing és terjesztési kérdésekben akar segíteni a filmeseknek egy nemrég indított új-zélandi portál. A szoftver célja a filmelőzetesek internetes reklámjának optimalizálása.
"Nagyon sok filmben vannak komoly piaci lehetőségek, azonban ennek ellenére mégsem tudják elérni és meghódítani a célközönségüket. Pedig a világháló nagyon sok új csatornát nyitott meg a filmkészítők előtt és az internetnek köszönhetően ma már kis költségvetéssel is létrejöhetnek alkotások" - mondta Iris Lamprecht, a FilmTiki alapítója. Az egyelőre csak bétaverziójú oldal január vége óta érhető el és a célja az, hogy a többre hivatott műveknek és alkotóiknak segítsen az ismertté válásban.
"A YouTube, a Facebook, a Twitter és a blogok segítségével ma már bárki nem csak elkészítheti, de meg is jelentetheti, illetve népszerűsítheti filmje előzetesét. Az internet segíthet abban, hogy ha mondjuk egy új-zélandi rendező csinál egy bogarakról szóló videót, akkor arról minden a téma iránt érdeklő személy tudomást szerezhessen és megnézhesse azt. A célközönséget elég néhány szóban meghatározni" - tette hozzá Iris Lamprecht.
A FilmTiki "lelke" egy diagnosztikai program, amely a filmesek által megadott szempontok alapján képes megadni az optimális marketing és terjesztési módokat. A szoftver automatikusan megvizsgálja az online lehetőségeket, többek között a videoplatformokat és a közösségi portálok nyújtotta terjesztési csatornákat, valamint az offline megjelenítési lehetőségeket, például a fesztiválok és a kiadók útján. A rendszer alapja egy olyan adatbázis, amelynek az információit a FilmTiki tíztagú szakértői csapata rendszeresen frissíti. Az érdeklődőknek először meg kell adniuk magukról, majd az alkotásukról és a jövőbeni terveikről néhány adatot és csak utána kapják meg az ajánlást.
Kiegészítő eszközként nagy szerep jut egy wikinek, amely a filmipar legfontosabb folyamatait tartalmazza, így mindenki láthatja, hogy milyen irányba halad a filmkészítés. A diagnosztikai programot február végéig bárki ingyen kipróbálhatja, utána az éves használati díja 100 euró lesz. Az egyelőre csak angolul elérhető honlapot jelenleg amerikai, német, osztrák és új-zélandi látogatók tesztelik, de Lamprecht szerint a FilmTiki különösen Nagy-Britanniából számíthat majd nagy érdeklődésre.
"Sajnos az a tapasztalat, hogy aki megjelentette a műve előzetesét a YouTube-on, azt már nem igazán hívják el egy fesztiválra. A másik problémát a nemzetközi jogi szabályozás jelenti. Amennyiben a filmipar el akarja kerülni a kalózmásolatok további térnyerését, akkor mielőbb reagálni kell ebben a kérdésben" - szögezte le végül a szakember.
"Nagyon sok filmben vannak komoly piaci lehetőségek, azonban ennek ellenére mégsem tudják elérni és meghódítani a célközönségüket. Pedig a világháló nagyon sok új csatornát nyitott meg a filmkészítők előtt és az internetnek köszönhetően ma már kis költségvetéssel is létrejöhetnek alkotások" - mondta Iris Lamprecht, a FilmTiki alapítója. Az egyelőre csak bétaverziójú oldal január vége óta érhető el és a célja az, hogy a többre hivatott műveknek és alkotóiknak segítsen az ismertté válásban.
"A YouTube, a Facebook, a Twitter és a blogok segítségével ma már bárki nem csak elkészítheti, de meg is jelentetheti, illetve népszerűsítheti filmje előzetesét. Az internet segíthet abban, hogy ha mondjuk egy új-zélandi rendező csinál egy bogarakról szóló videót, akkor arról minden a téma iránt érdeklő személy tudomást szerezhessen és megnézhesse azt. A célközönséget elég néhány szóban meghatározni" - tette hozzá Iris Lamprecht.
A FilmTiki "lelke" egy diagnosztikai program, amely a filmesek által megadott szempontok alapján képes megadni az optimális marketing és terjesztési módokat. A szoftver automatikusan megvizsgálja az online lehetőségeket, többek között a videoplatformokat és a közösségi portálok nyújtotta terjesztési csatornákat, valamint az offline megjelenítési lehetőségeket, például a fesztiválok és a kiadók útján. A rendszer alapja egy olyan adatbázis, amelynek az információit a FilmTiki tíztagú szakértői csapata rendszeresen frissíti. Az érdeklődőknek először meg kell adniuk magukról, majd az alkotásukról és a jövőbeni terveikről néhány adatot és csak utána kapják meg az ajánlást.
Kiegészítő eszközként nagy szerep jut egy wikinek, amely a filmipar legfontosabb folyamatait tartalmazza, így mindenki láthatja, hogy milyen irányba halad a filmkészítés. A diagnosztikai programot február végéig bárki ingyen kipróbálhatja, utána az éves használati díja 100 euró lesz. Az egyelőre csak angolul elérhető honlapot jelenleg amerikai, német, osztrák és új-zélandi látogatók tesztelik, de Lamprecht szerint a FilmTiki különösen Nagy-Britanniából számíthat majd nagy érdeklődésre.
"Sajnos az a tapasztalat, hogy aki megjelentette a műve előzetesét a YouTube-on, azt már nem igazán hívják el egy fesztiválra. A másik problémát a nemzetközi jogi szabályozás jelenti. Amennyiben a filmipar el akarja kerülni a kalózmásolatok további térnyerését, akkor mielőbb reagálni kell ebben a kérdésben" - szögezte le végül a szakember.