Berta Sándor
Az autópiacra is betör a Microsoft
Mind a redmondi cég, mind a nyílt forráskódú közösség nagy lehetőséget lát az internetes szoftverek autókba integrálásában.
A Microsoft és a Fiat fejlesztői által közösen kidolgozott rendszer segíthet a felhasználóknak abban, hogy a környezetbarátabbá tegyék a vezetési stílusukat. "A Microsoft webalapú szolgáltatásokat fejleszt autókhoz" - jelentette be Tom Philipps, a vállalat Automotive részlegéért felelős menedzsere. A gépjárművekben körülbelül tíz éve játszanak fontos szerepet a szoftverek és a redmondi óriáscég most úgy döntött, hogy betör erre a nagy lehetőségekkel kecsegtető piacra és ő is részt kér belőle.
"A gépkocsik eddig csak annyira voltak jók, mint amennyire a gyártóik. Most a szoftverplatform új alkalmazásokat és ezáltal új vezetési élményeket hoz magával" - közölte a szakember. Jó példa az új megoldásokra az eco-Drive program, amit a Fiat indított és ami a Microsoft Auto szoftverrendszeren alapul.
Az eco-Drive segítségével a vezető gyorsulási, fékezési, kapcsolási és sebességadatokat gyűjthet össze és csupán annyi a dolga, hogy a vezetés előtt egy USB-kulcsot csatlakoztat a fedélzeti számítógép megfelelő portjára. Ahogy leállította a járművét, az USB-kulcsot kihúzhatja és a PC-jére telepített ingyenes szoftverrel elemezheti a gyűjtött információkat. Így megállapítható, hogy egy út során mennyi üzemanyagot fogyasztott, mennyire vezetett környezetbarát módon. A program - az adatok kiértékelése után - tanácsokat ad arra, hogy miként javíthat az adott személy a vezetési stílusán, miként takaríthat meg több üzemanyagot. A Fiat szerint ezzel a módszerrel akár a benzinköltségek 15 százaléka is megspórolható.
Az eco-Drive hivatalos honlapján már most több mint 15 000 regisztrált tag van, akik kicserélhetik egymással a tapasztalataikat. "Korábban a gyártók nem szívesen építettek be a gépkocsikba In-Car technológiákat, mivel azok életciklusa rövidebb volt a kiválasztott autóénál. Éppen ezért gyakran különleges megoldásokat készítettek kifejezetten a felsőkategóriába tartozó modellekhez. A költségek viszont olyan magasak voltak, hogy sok esetben még extraként sem adhatták el" - jegyezte meg Daniele Chiari, a Fiat menedzsere.
Philipps úgy vélte, hogy az új platform előnye az, hogy maguk az autósok tarthatják naprakészen a fedélzeti rendszert, így az akár 3-4 év múlva is modern marad. A frissítés elvégezhető közvetlenül az autó hálózatra kötésével vagy mobiltelefon, illetve USB-kulcs segítségével.
A Fiat egy moduláris platformot fejlesztett ki, amely a Microsoft Blue&Me megoldásán alapul. Ez a rendszer kerül az új Fiat-modellek több mint 80 százalékába és az előnye, hogy nem kerül többe, mint egy hagyományos navigációs készülék. A fedélzeti számítógép a kormányon elhelyezett gombok, illetve beszédutasítások segítségével irányítható. Mindez lehetővé teszi, hogy a vezetőnek egy baleset esetén sem kell nekiállnia megkeresni a mobilját, hanem egyetlen szóval riaszthatja a mentőegységeket. De ugyanúgy lehetőség van arra is, hogy a fedélzeti rendszer felolvassa a beérkező SMS-ket, ezáltal az autós figyelmét azok előhívása nem vonják el.
Az Egyesült Államokban néhány Ford-modellben már egy virtuális biztosítási ügynök található a fedélzeti számítógépben, amely nagyobb prémiummal bünteti a kockázatos vezetést. Az óvatosabban vezetők viszont olcsóbb biztosítási ajánlatot kapnak. A Ford 2010-től minden európai autójába integrálni akarja a megoldást, amelyhez új alkalmazásokat, illetve frissítéseket is le lehetne tölteni az USB-kulcsokon vagy Bluetooth-kapcsolaton keresztül.
Philipps azt jósolja, hogy 3-5 éven belül a gépkocsik többsége már az interneten keresztül fog kommunikálni egymással. "Technikailag már nincsenek korlátok. A legnagyobb akadály gazdasági: az autót össze kell kötni a világhálóval" - mondta a Microsoft munkatársa. A megoldás kulcsa a mobil ipar kezében van, amelynek az emberek számára vonzóbb internetezési ajánlatokkal kell megjelennie.
A Microsoftnak komoly konkurenciát jelenthetnek ugyanakkor az olyan nyílt forráskódú platformok, mint a Genivi, amely a Linuxra épül. A Genivi életre hívói között megtalálható a BMW, a General Motors, a Peugeot/Citroen és az Intel. A vezetőknek végeredményben teljesen mindegy, hogy ki gyártja a fedélzeti rendszert, ők csak egy többcélú, bővíthető és megbízható alkalmazást szeretnének.
A Microsoft és a Fiat fejlesztői által közösen kidolgozott rendszer segíthet a felhasználóknak abban, hogy a környezetbarátabbá tegyék a vezetési stílusukat. "A Microsoft webalapú szolgáltatásokat fejleszt autókhoz" - jelentette be Tom Philipps, a vállalat Automotive részlegéért felelős menedzsere. A gépjárművekben körülbelül tíz éve játszanak fontos szerepet a szoftverek és a redmondi óriáscég most úgy döntött, hogy betör erre a nagy lehetőségekkel kecsegtető piacra és ő is részt kér belőle.
"A gépkocsik eddig csak annyira voltak jók, mint amennyire a gyártóik. Most a szoftverplatform új alkalmazásokat és ezáltal új vezetési élményeket hoz magával" - közölte a szakember. Jó példa az új megoldásokra az eco-Drive program, amit a Fiat indított és ami a Microsoft Auto szoftverrendszeren alapul.
Az eco-Drive segítségével a vezető gyorsulási, fékezési, kapcsolási és sebességadatokat gyűjthet össze és csupán annyi a dolga, hogy a vezetés előtt egy USB-kulcsot csatlakoztat a fedélzeti számítógép megfelelő portjára. Ahogy leállította a járművét, az USB-kulcsot kihúzhatja és a PC-jére telepített ingyenes szoftverrel elemezheti a gyűjtött információkat. Így megállapítható, hogy egy út során mennyi üzemanyagot fogyasztott, mennyire vezetett környezetbarát módon. A program - az adatok kiértékelése után - tanácsokat ad arra, hogy miként javíthat az adott személy a vezetési stílusán, miként takaríthat meg több üzemanyagot. A Fiat szerint ezzel a módszerrel akár a benzinköltségek 15 százaléka is megspórolható.
Az eco-Drive hivatalos honlapján már most több mint 15 000 regisztrált tag van, akik kicserélhetik egymással a tapasztalataikat. "Korábban a gyártók nem szívesen építettek be a gépkocsikba In-Car technológiákat, mivel azok életciklusa rövidebb volt a kiválasztott autóénál. Éppen ezért gyakran különleges megoldásokat készítettek kifejezetten a felsőkategóriába tartozó modellekhez. A költségek viszont olyan magasak voltak, hogy sok esetben még extraként sem adhatták el" - jegyezte meg Daniele Chiari, a Fiat menedzsere.
Philipps úgy vélte, hogy az új platform előnye az, hogy maguk az autósok tarthatják naprakészen a fedélzeti rendszert, így az akár 3-4 év múlva is modern marad. A frissítés elvégezhető közvetlenül az autó hálózatra kötésével vagy mobiltelefon, illetve USB-kulcs segítségével.
A Fiat egy moduláris platformot fejlesztett ki, amely a Microsoft Blue&Me megoldásán alapul. Ez a rendszer kerül az új Fiat-modellek több mint 80 százalékába és az előnye, hogy nem kerül többe, mint egy hagyományos navigációs készülék. A fedélzeti számítógép a kormányon elhelyezett gombok, illetve beszédutasítások segítségével irányítható. Mindez lehetővé teszi, hogy a vezetőnek egy baleset esetén sem kell nekiállnia megkeresni a mobilját, hanem egyetlen szóval riaszthatja a mentőegységeket. De ugyanúgy lehetőség van arra is, hogy a fedélzeti rendszer felolvassa a beérkező SMS-ket, ezáltal az autós figyelmét azok előhívása nem vonják el.
Az Egyesült Államokban néhány Ford-modellben már egy virtuális biztosítási ügynök található a fedélzeti számítógépben, amely nagyobb prémiummal bünteti a kockázatos vezetést. Az óvatosabban vezetők viszont olcsóbb biztosítási ajánlatot kapnak. A Ford 2010-től minden európai autójába integrálni akarja a megoldást, amelyhez új alkalmazásokat, illetve frissítéseket is le lehetne tölteni az USB-kulcsokon vagy Bluetooth-kapcsolaton keresztül.
Philipps azt jósolja, hogy 3-5 éven belül a gépkocsik többsége már az interneten keresztül fog kommunikálni egymással. "Technikailag már nincsenek korlátok. A legnagyobb akadály gazdasági: az autót össze kell kötni a világhálóval" - mondta a Microsoft munkatársa. A megoldás kulcsa a mobil ipar kezében van, amelynek az emberek számára vonzóbb internetezési ajánlatokkal kell megjelennie.
A Microsoftnak komoly konkurenciát jelenthetnek ugyanakkor az olyan nyílt forráskódú platformok, mint a Genivi, amely a Linuxra épül. A Genivi életre hívói között megtalálható a BMW, a General Motors, a Peugeot/Citroen és az Intel. A vezetőknek végeredményben teljesen mindegy, hogy ki gyártja a fedélzeti rendszert, ők csak egy többcélú, bővíthető és megbízható alkalmazást szeretnének.