Berta Sándor

Nagy terveken dolgozik a Deutsche Telekom

Lélegző mobiltelefonok, mobil hívások fogadására képes digitális képkeretek, 3 dimenziós hangtovábbítás - ilyen és hasonló fejlesztéseken dolgozik a Deutsche Telekom (DT).

A DT a világon az innovációra egyik legkevesebbet költő konszernek egyike. A cég évente csupán 200 millió eurót fordít új megoldásokra, ötletekre. Ez az összeg nem éri az éves forgalma 0,33 százalékát. Összehasonlításul: a British Telecom nyolcszor, míg a France Telecom négyszer ennyi pénzt fordít innovációra. Ezen most változtatni akarnak. "Mindig új ötletekre van szükségünk ahhoz, hogy hosszú távon erősek maradhassunk" - nyilatkozta Christopher Schläffer, a vállalat innovációs ügyekért felelős vezetője. "A telekommunikációs cégeknek fel kell készülniük, mivel a közeljövőben olyan óriások fogják támadni őket, mint a Google, a Microsoft vagy a Yahoo" - mondta Stefan Eickelmann, a Booz & Company tanácsadó cég vezetője.

Berlinben található a Telekom Laboratories, amely egy irodaépület négy emeletét foglalja el. A hívatlan vendégek itt nem jutnak messzire. Ahhoz, hogy valaki beléphessen az ujjlenyomatának vagy az arcképének szerepelnie kell a rendszerben. Az elővigyázatosság nem csoda, hiszen a DT igyekszik vigyázni a titkaira, másrészt az itt dolgozó kutatók kerülik a nyilvánosságot. A fejlesztések már a következő évtizedek számára készülnek.


Az irodákban a fényt nem kapcsolókkal szabályozzák, hanem egy honlap segítségével. A telefonkapcsolatok automatikusan jönnek létre, aki pedig gondolkodóhelyet keres, annak a chipkártyáját csatlakoztatnia kell egy érintőképernyőhöz és máris láthatja, hol van egy szabad asztal. Amennyiben valamelyik szakember hagyományos levelezőlapot vagy levelet kap, azonnal e-mailben értesíti az illetőt erről a központi rendszer. Ha csomag érkezik, akkor lefotózzák a feladó adatait és ezt a képet küldik el e-mailben a címzettnek. A részleget öt évvel ezelőtt hozták létre, világszerte 150 kutató dolgozik az 50 millió eurós költségvetésű laboratóriumban, amely egyúttal a Berlini Műszaki Egyetem egyik intézete is.

"Fejlesztéseink nem öncélúak" - közölte Roland Schwaiger mérnök, aki arra ügyel, hogy az innen kikerülő alkalmazások valóban hasznosak legyenek a Deutsche Telekom számára. Az eddig itt kifejlesztett termékek között van egy vezeték nélküli telefon nyugdíjasoknak és a Qiro mobil szoftver, amely megmondja, hogy a felhasználó éppen hol tartózkodik. A program ezután egy városi térképen jelzi, hogy hol vannak az illető barátai, rokonai, hol található a legközelebbi gyógyszertár.

A berlini T-Labs hanglaboratóriumában azt vizsgálják a tudósok, hogy miként továbbíthatnának térhangzást a telefonokra. Így lehetővé válna egy konferenciabeszélgetésen az egyes zörejek és zajok térbeli társítása. A feladaton Sascha Spors dolgozik, a szakember a megoldást virtuális koktélpartinak nevezi. A szoftver képes a telefonbeszélgetés közben a környezeti zajokat, zörejeket is átjátszani. A hívott fél kiválaszthatja az őt érdeklő környezetet vagy a háttérben folyó egyik párbeszédet és megkülönböztetheti egymástól a teremben található emberek hangját.

"Különösen az innovációk kezdeti szakaszában szabadságot kell biztosítanunk az alkotók számára" - szögezte le Peter Möckel, a Telekom Laboratories vezetője. Az úgynevezett Creation Center üvegajtaján túli belépéshez mindenkinek azonnal szembeötlik Szent-Györgyi Albert gondolata: "Látni, amit mindenki lát és gondolni, amire még senki sem gondolt." A környezet érdekes, hiszen többnyire fiatalokat látni, akik nem nyakkendőben és öltönyben, hanem farmerben és pólóban sietnek a dolgukra. Az előtérben színes párnák díszítik az ülőkéket, a falakon sárga színű jegyzetlapok, amiken különböző címszavak olvashatók. A Creation Centert Rainer Schmolze pszichológus vezeti. A csapatban található mérnök, piackutató és technikus. Az itt dolgozók feladata nem a technikai megoldások kikísérletezése, hanem az új ötletek kigondolása.

A biztonsági kutatások - száz tudós és hallgató részvételével - négy éve Izraelben, a Ben Gurion Egyetem egyik korszerű épületének ötödik emeletén folynak. Robert Moskovitch találmánya abban segíthet, hogy a jövőben ne csak a jelszavak, hanem azok megadásának módja is meghatározó legyen és növelje a biztonságot. Így már nem csak egy jelszó, hanem a begépelésének módja is azonosíthatja a felhasználót. A szakember szerint a gépelési mód annyira egyedi, mint az ujjlenyomatunk. A megoldás sikeres, hiszen egy teszt során Christopher Schläffer ugyan a jó jelszót adta meg a számítógépnek, de rossz ritmusban.

A Hálózati pajzs nevű program célja, hogy a jelenlegi 4 napról legfeljebb 3 órára csökkentse le a vírusok, illetve a kémprogramok elleni reakcióidőt és hogy a biztonsági programok már a hálózatban hatástalanítsák a kártevőket. A darmstadti részleg a jövő televíziójával foglalkozik, míg a T-Labs munkatársai a Fraunhofer Intézet mérnökeivel közösen az úgynevezett Free-View-TV-t fejlesztik. Ennek lényege, hogy a jövőben bárki a legkülönbözőbb szögből nézhessen meg egy műsort. Mivel a mai filmek és más műsorok több kamerával készülnek, így a néző választhatna, hogy melyik felvételeit akarja megtekinteni.

Az ötletek tesztelésére egy várost választottak ki. A Bodeni-tó partján fekvő Friedrichshafenben a DT 2012-ig 80 millió eurót fektet be és a település intézményeit a legkorszerűbb kommunikációs és informatikai technológiákkal szereli fel. S hogy mit jelent mindez a gyakorlatban? Friedrichshafen lakói ingyen internetezhetnek a vezeték nélküli hálózaton, a gáz- és áramfogyasztási adataikat a böngészőjükkel tekinthetik meg. A bajba jutott vitorlások személyzete a fedélzeti műholdas telefon egyetlen gombnyomására kérhet segítséget. Tíz utcai telefonfülkét kamerákkal és kijelzőkkel láttak el, így bárki videotelefonálhat. A nagyothallók és a hallássérülteknek kérésre egy jeltolmácsot biztosítanak.

A T-Labstól kikerült újdonságok egyike a digitális képkeret, amelybe beépítettek egy SIM-kártyát. Az eszköznek így saját telefonszáma van és bárki küldhet, illetve fogadhat fotókat. Mindez a képkeret tulajdonosa számára ingyenes. A DT szakemberei egy pillanatra sem hagyják abba a munkát, mindig új ötletekkel rukkolnak elő és eközben szorosan együtt dolgoznak a Google, a Microsoft, a Yahoo és más cégek fejlesztőivel. Az együttműködés egyre fontosabb, hiszen a 21. században növekvő hangsúlyt kap az innováció.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • fft580 #4
    Hát ez jó cikk kár hogy ilyen lassan folynak a dolgok, és erről folyamatsan hallani, de valamiért eléggé lassan jönnek meg ezek a dolgok :S bár én ennek a 3d-s hangérzékelésnek nem értem a lényegét.. ha azt mondják h a konferenciaq beszélgetéseknél 3d-ben hallja az rmber a másikat, akkor azt mondom h ez egy ötletes KIS(!) újítás... De mindegy reméljük hogy csupa jódolgot fejlesztenek majd ott ki :)
  • Zulu12 #3
    Az a fickó engem nagyon emlkeztet valkire :

  • Cat #2
    Értsd: jelenleg együttműködnek, de a tanácsadó szerint idővel ellenfelek lesznek.
  • Lost Lont #1
    "»A telekommunikációs cégeknek fel kell készülniük, mivel a közeljövőben olyan óriások fogják támadni őket, mint a Google, a Microsoft vagy a Yahoo« - mondta Stefan Eickelmann, a Booz & Company tanácsadó cég vezetője."

    "[...] mindig új ötletekkel rukkolnak elő és eközben szorosan együtt dolgoznak a Google, a Microsoft, a Yahoo és más cégek fejlesztőivel. Az együttműködés egyre fontosabb, hiszen a 21. században növekvő hangsúlyt kap az innováció."

    Szóval mire a cikk végére értem megbarátkoztak a cégek?

    Amúgy érdekes, jó lenne azért egyszer benézni oda, hogy mi folyik ott is, igazán.