Gyurkity Péter

AMD: DirectX 11 és OpenCL a hibrid chipeknél

Az AMD e két motorral aknázná ki a hibrid chipekben, pontosabban azok grafikus vezérlőiben rejlő lehetőségeket. Addig is a kétchipes Radeon HD 4870 X2 kártyákkal mosnák le a pályáról az nVidiát.

A kisebbik processzorgyártó egyre magabiztosabb, legalábbis ami a grafikus szegmenst, illetve a hibrid fejlesztésekkel kapcsolatos terveit illeti. A múlt héten Reykjavíkban megtartott GPG CTO Technology Day során az AMD technológiai igazgatója beszélt a terveikben szereplő technológiákról, valamint az itt végrehajtott változásokról. Nem mindegy ugyanis, hogy melyik platformot választják, mivel az egységes megoldások, a számos gyártó által közösen alkalmazott "motorok" sokat segíthetnek a hibrid chipek elterjedésében.

Az egyik legfontosabb kérdés, hogy mely technológiákkal aknázzák majd ki a beépített grafikus vezérlők erejét. Ezeket az eddigiektől eltérően most általános jellegű számításokra (is) be szeretnék fogni, amiben a Microsoft részéről a DirectX 11, a nyílt szabványok oldaláról pedig az OpenCL segíthet majd. Az AMD eddig saját megoldását, a Close-to-Metal platformot támogatta, ezt azonban feladták, mivel az nVidia által CUDA néven fejlesztett rivális túlzottan erősnek és vonzóbbnak tűnt. A DirectX 11 a Compute Shader technológiát, valamint a jelenleg is alkalmazott funkciók (általános képalkotás, illetve post-processing effektek) könnyebb kezelését ígéri, míg az OpenCL többek között a most elkészült OpenGL 3.0 eredményeire épít, és olyan előnyöket kínál, amelyek révén a fejlesztők könnyebben hajlanak majd a kompatibilis programok megírására.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Az AMD hibrid termékei tehát e két platformot használják majd ki (grafikus chipjeiknél jelenleg a DirectX 10 és az OpenGL 2.1 a két prominens szereplő). Azt persze még nem tudjuk, hogy a vezérlők integrálása pontosan mennyi pluszt jelent majd a teljesítményben, mindössze az tűnik biztosnak, hogy első körben gyengébb változatok kapnak majd helyet a közös tokozás alatt, ezeket pedig főként beágyazott termékekbe, illetve mobil megoldásokban szánják majd. Amint azt említettük, nagyon fontos, hogy a fejlesztők milyen platformokra támaszkodhatnak majd, ez ugyanis nagyban segíthet az új alkalmazások gyors megjelenésében és elterjedésében. Jövőre kiderül, hogyan is képzelik a hibrid generáció életpályáját.

Ami a grafikus kártyák piacát illeti, itt az AMD piacra dobta a Radeon HD 4870 X2 típust, amely állításuk szerint a leggyorsabb versenyző. Bár a GeForce GTX 280 mérete és puszta ereje révén lenyomja az egy vezérlővel szerelt kártyákat, a most megjelent zászlóshajó esetében az erőviszonyok megváltoztak. A jól sikerült chip megfelelő teljesítményt nyújt elfogadható fogyasztással, elemzők szerint pedig a vezérlők közötti gyorsabb, javított kommunikáció révén az AMD a duplázás esetén 1,8-szoros teljesítménynövekedést célozhat meg, amely négy chip egyidejű használatakor 2,5-szeres szorzót jelent majd - ez mindenképpen jobb az eddigieknél.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • DJviolin #121
    Sziasztok!

    Azt szeretném kérdezni, hogy ha megjelenik a Snow leopard, és ha felteszem mondjuk egy nem Mac notebookra (Acer, HP, stb.), akkor is élvezhetem az OpenCL féle gyorsítást?
  • KasztnerTokman #120
    jo lattam neten mostnemtom belinkelni egy "kártyát"
    ami 4 darab geforce van összekapcsolva 2.2 millio ft volt akkor.
  • dez #119
    HD4850 X2 = 2db HD4850 in CF, csak egy kártyán.
  • dez #118
    Nem. OpenCL - Open Computing Language. A GPGPU-s alkalmazás-feljesztést megkönnyítő új, nyílt programnyelv.
  • KasztnerTokman #117
    Egyébként a lényegre nem jöttetek rá kurva nagy szopatás az egész cikk :D
    http://www.sg.hu/kep/2008_08/0812ati8.jpg
    Ezt a képet nagyitsátok ki és olvassátok el a dupla ** részt!
    Performance estimate based on data from 2 ATI Radeon HD 4850 cards in CrossFireX
    Tehát Két darab ati videokártya van összekötve és azok teljesitménye látszódik a diagrammon...

    Másik itt valaki irta hogy Crysis 10-20 dkg directx 10 van benne.
    http://msdn.microsoft.com/en-us/directx/aa937788.aspx
    Nemtok mást mondani tölsd le a DirectX SDK-t és nézd meg a hasonlóságot a 9 és a 10 verzió között. SDK-ban mind2 benne van.
  • KasztnerTokman #116
    Most vagy én vagyok hülye de "AMD: DirectX 11 és OpenCL a hibrid chipeknél"
    A cim az hibás nem? OpenGL
  • Sanyix #115
    Akárhogy nézve, akinek ez nem nagy különbség, az HÜLYE.
  • dez #114
    Így sem kicsi a különbség, nem tudom, miért kellett nekik még így túljátszani.
    (Gondolom, ez egy eredetileg ATI-s marketingestől jött.)

    Az Nvidia egyébként azzal jön, hogy a 4870 X2-t nem a GTX 280-hoz kellene hasonlítani, hanem pl. kettőhöz SLI-ben. De azt már nem teszik hozzá, hogy a GTX 280 egymagában eszik majd' annyit, mint egy 4870 X2, és a gyártási költséggel is valami ilyesmi a helyzet. Szóval ők egyszerűen ki sem tudnak hozni egy dupla GTX 280-es kártyát... (Esetleg majd az 55nm-es változatával, de az sem biztos.)

    Igazolódott, okosabb választás volt az AMD részéről, hogy nem a világ leggyorsabb 1-chipes megoldására törekedtek, így összerakható belőle egy ilyen 2-chipes kártya is. Ellentétben az Nvidiával, akik elmondhatják, hogy létrehozták a világ leggyorsabb, és leggazdaságtalanabb GPU-ját. :)
  • tntmax #113
    Íme, így néz ki a "World's Fastest" kép egy korrekt grafikonon:


    Akkora félrevezetés/megtévesztés, mint a huzat. Még mielőtt nekem estek a trendi piaci stílusban, én is látom az Y tengelyt és tudok olvasni.
    Ez kb olyan mint a divatos hirdetések, oriás piros alapszínű plakáton sárga gigantikus betűkkel hogy 'akció blabla' és plakát jobb/bal alsó sarkában bordó betűkkel 8-as méretben az az infó amiből kiderül hogy az nagyszerű ajánlat közel sem olyan nagyszerű mint amilyennek ránézésre tűnik.
  • dez #112
    Úgy tűnik, nem a grafikon kiértékelése itt a "legprózaibb", de mindegy.

    Ami a kérdésedet(?) illeti, már évek óta használják a GPU-kat egyéb célokra is, ezek gyűjtőfogalma a GPGPU (General Purpose utilization of GPUs) alkalmazás. Már több API (programozási felület) is született erre, és jópár alkalmazás. Csak a média csak most kezdi kapisgálni, mi is ez.