Szekeres Viktor

Miért csak a folytatásos filmek érdekelnek minket?

A hosszan tartó vita eldőlt, a közönséget nem érdeklik az új történetek, csak a folytatásokra és feldolgozásokra vevők, valamint a különleges effektusokra.

Már korábban is írtunk arról, hogy az amerikai (és a magyar) közönség szinte csak biztosra mer menni, így nem csoda, hogy mindenki sikerfilmek folytatásaira vágyik és ha nem folytatásról van szó, akkor feldolgozásokra és képregény vagy könyvadaptációkra ülnek be az emberek. Vajon azért történik mindez, mert a nézők nem mernek kockáztatni és csak olyan filmre adnak ki pénzt, ahol legalább tudják, hogy mit fognak kapni, vagy egész egyszerűen Hollywood, mivel tudja, hogy ezekben a filmekben van a legtöbb pénz, sokkal nagyobb hangsúlyt fektet rájuk?


Mi lett az eredeti filmekkel, kérdezhetnénk, ha nem tudnánk a választ, hogy az eredeti filmek is ott vannak a mozikban, csak éppen a nézők sokkal nehezebb ülnek be rájuk. Ha a folytatásokhoz és a feldolgozásokhoz hozzávesszük az animációs filmeket és a nagyszabású, különleges effektekkel operáló alkotásokat, akkor fel is tehetnénk a kérdést, hogy vajon melyik az a három legsikeresebb film, amely valóban eredetiségével hozta az anyagi sikert - és vajon ezek a filmek a bevételi toplista hányadik helyét foglalják el?

Ha a 11., 370 millió dolláros amerikai bevétellel büszkélkedő Passiót is feldolgozásnak vesszük, akkor bizony minden idők 30. legsikeresebb filmje (293 millió dollár amerikai bevétel), a Hatodik érzék az első, mely megfelel ezen kritériumoknak. Shyamalan közönségkedvencét követik a 35. helyen a Reszkessetek, betörők! (285 milliós bevétel, ami mai pénzben 479 milliót jelentene), majd pedig 46. és az 51. helyen két ugyancsak effektekkel játszó, de talán nem annyira csak azoktól függő film, az Éjszaka a múzeumban és a Minden6ó következik. És a következtetés? A legsikeresebb 50 filmben csak három eredeti, effektmentes alkotás szerepel. Csoda, hogy Hollywood nem erőlteti meg magát?


Rémisztő belegondolni: május 1-től július végéig 25 nagyobb költségvetésű, széles közönségnek szóló film került bemutatásra Amerikában, melyek közül csak 11 sorozat-, film- vagy könyvelőzménnyel nem büszkélkedő film található (minden hétre jut egy), de ezek között is van három animációs film (Wall-E, Kung Fu Panda, Űrcsimpánzok), valamint egy Hancock, ami leginkább a trükkjeivel adta el magát. Így kijelenthetjük, hogy aki történetalapú újdonságot akar, annak a hollywoodi egyen romantikus komédiákat kell kedvelnie (Míg a jackpot el nem választ, Boldogító talán), vagy pedig a vaskosabb röhögős filmeket (Szerelemguru, Az üresfejű, Ne szórakozz Zohannal!, Mostohatestvérek). Ezeken kívül mindössze egy Strangers című thriller került műsorra a nyári hónapok alatt, mely nem a mosolygós műfajban tudott meglepetést okozni az egyszeri nézőnek.

Persze mindez nem kesergés, hanem ténymegállapítás, ugyanis csak akkor lenne szomorú a sok folytatásos és adaptált film, ha színvonaltalanok lennének, azonban szerencsére erről szó sincs. Azzal még talán azok is egyetérthetnek, akiknek kevésbé fűlik a nagy közönségfilmekhez a foga, hogy az idei képregény-adaptációk (Vasember, Sötét lovag, Wanted, Hulk 2, Hellboy 2), folytatások (Indy 4, Narnia 2) és adaptációk (Mamma Mia!, Speed Racer) zöme nem lett rossz film, sőt, egész kiemelkedőek is akadnak köztük.


A nagy kérdés tehát ismét visszahull ezzel a fejünkre, hogy vajon mekkora szükség van az olyan eredeti filmekre, melyeket nem az effektek adnak el? Hát..., ha a számokhoz fordulunk, akkor bizony nem túl nagy, hiszen volt róla szó, hogy az örökranglistán a bevételeket tekintve a Hatodik érzék a legjobb a kategóriában, tavaly a Faterok motoron volt a legsikeresebb (13. hely), 2006-ban pedig a Taplógáz (12. hely).

Viszont azt már nem tudni, hogy vajon a tyúk volt előbb vagy pedig a tojás? Azaz az eredeti filmekből való kiábrándulás fordította az embereket a folytatások, adaptációk irányába vagy pedig a folytatásos, adapátációs filmek dömpingje vette rá a nézőt, hogy ha már megnéz valamit a moziban, akkor az nem valami történetközpontú, effektektől mentes eredeti film lesz?

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • palm pilot #31
    Sztem csak simán akkora a filmdömping hogy a néző azt se tudja mit nézzen, mire adjon ki kemény ezreseket, így próbál a tutira menni és elpre eldönti mire ül be. De választani csak abból tud amit a reklámok az arcába tolnak, a többi "ismeretlen" filmről honnan tudná kitalálni az most jó lesz vagy sem?

    Igény lenne a néző részéről az újításokra, csak a kiadóknak nincs rá igényük, ők csak a biztos állóvízre mennek, x+1. folytatásokra adnak csak lóvét, az lesz csak bereklámozva, az újító filmeknek nem sok esélyük van eljutni a nézők tudatáig, hogy amikor választ mit nézzen, rá essen a választás. Ugyanez megy a rádióban is, mindegyik kb ugyanazt a szart, az átlaggagyit játsza, mert vmi statisztika kihozta hogy akkor kapcsol el a legkevesebb (igénytelen) hallgató, így ott 2%-kal nagyobb reklámbevétel érhető el mint minőségi műsorral.
  • Xmas76 #30
    "A hosszan tartó vita eldőlt, a közönséget nem érdeklik az új történetek, csak a folytatásokra és feldolgozásokra vevők, valamint a különleges effektusokra. "

    Kedves Szekeres Viktor!

    Ennél nagyobb butaságot még életemben nem olvastam! Nagy költségvetésű, igényes új filmek nem születnek, ezért nem kelendőek az új filmek. A nagy filmgyárak pedig igyekeznek nem kockáztatni a pénzüket, ezért sablonokban gondolkodnak. Amit egyszer el lehetett adni, máskor is el lehet, csökken a kockázat, nő a nyereség...
  • Csacsis #29
    "Csak a folytatásokra és feldolgozásokra vevők"
    Qvára nemigaz, csak ugye mostanában valahogy kevés az értékes, jó film, amit sajnos a különleges effektusokkal próbálnak meg pótolni. De attól még a film nem lesz jobb. Lásd Pl:Terminátor 3. Látványosabb mint az első két rész, de a legrosszabb is. Ha ilyen lett volna az első rész is, nem éli meg a 2.-at. Azon kívül ott van az ebből készült sorozat:"Sarah Connor cronicle". Még viccenk, paródiának is rossz. Ellenben ott van pl a Kill Bill (1-2 lényegében 1 rész), Equilibrium, Illuzionista, stb... amik egy részesek, mégis nagyon jók.
    Én személy szerint nem szeretem az amerikai nézőket, mert miattuk szokott megbukni a legtartalmasabb sorozat, film. Nekik főleg a látvány kell, ezt elismerem. De nekünk nem! (jó, néha nekünk is, de csak akkor, ha mellette a történet is rendben van)
  • willcox #28
    "Miért csak a folytatásos filmek érdekelnek minket?" - MEGALOL! Ezt a baromságot!
    Honnan veszi valaki a bátorságot, hogy ezt így kijelentse? Ki az a "minket"? Mert hogy én nem tartozom közéjük, az biztos. És még biztos sokan nem. De akkor meg mi értelme volt ennek a cikknek? Kit érdekel, hogy a sorozatbuzikat a sorozatok érdeklik? A folytatásos filmek majdnem ugyanez a kategória, csak ott a rókabőr effektus lép fel.
  • zsellerm #27
    Amit leírtál, az valóban nem bonyolult, de tantusznak se tantusz - csak egy jól csomagolt ferdítés.
  • Rocko #26
    :egyetértszmájli:
  • god25 #25
    Ilyen hülye, üres cikket.
    ...és ennyi xar filmet... pff
  • Doktor Kotász #24
    Ha egy film sikeres, és felkerül a listára, ahol a nem folytatások szerepelnek, akkor csinálnak belőle egy folytatást, és így lekerül a listáról.
    Mi ebben az annyira bonyolult, hogy az SG szerkesztőségének nem esik le a tantusz?
  • winnie #23
    ez a "-.-" az irónia jele? mert gondolom afféle cinikus megjegyzés akart lenni. film legalább heti 4-6 jön ki, de könyv heti 4-600 és botrányos minőségű a zöm, tipikus copy-paste.
  • z99999 #22
    aki jó sztorit, eredetiséget akar, az olvas -.-