Berta Sándor
Eddig 60 000 német tanár lett online akciók áldozata
Az elmúlt egy évben tovább nőtt a pedagógusok elleni internetes támadások száma, azonban még koránt sem vagyunk a folyamat végén.
Heinz-Peter Meidinger, a Német Filológusok Szövetségének (DPhV) elnöke szerint eddig kereken 60 000 oktató vált online támadások áldozatává. "Minden bizonnyal még csak az elején vagyunk annak a folyamatnak, ami már Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban is jól megfigyelhető. Az USA-ban már a tanárok egynegyede érintett az ilyen esetekben. Sajnos eddig nem sikerült felvilágosítanunk a jelenségről a diákokat és a szüleiket. Még mindig sok tanuló úgy véli, hogy az interneten következmények nélkül megtehet bármit, ott nincsen jelen a jog" - nyilatkozta a szakember.
Meidinger fontosnak tartotta azonban leszögezni, hogy ezekben az ügyekben csupán a nebulók egy kis része vesz részt. A DPhV elnöke ugyanakkor élesen bírálta az egyes tartományokat, amiért gyakorlatilag semmit sem tesznek a jelenség ellen. Az üdítő kivételt egyedül Baden-Württemberg és Észak-Rajna-Vesztfália jelenti.
A Nevelési és Tudományos Szakszervezet (GEW) szintén komoly problémának tartja a tanárok elleni online akciókat, azonban koránt sem látja annyira borúsan a jövőt. "Megelőző intézkedések és világos szabályok, például viselkedési kódex kellenek, hogy a kibersértegetések ne nyerhessenek táptalajt és hogy egy jó iskolai légkör alakulhasson ki" - hangsúlyozta Marianne Demmer, a GEW iskolai részlegének vezetője. A szervezet szintén felmérést készített, amelyből kiderült, hogy az online sértegetésekhez képest a hagyományos támadások jelentős túlsúlyban vannak. Becslések szerint tízszer annyi akció van a tanárok ellen a valós életben, mint a világhálón. Vagyis nem szabad a jelenséget túldramatizálni sem.
A GEW tanulmányából kiderült, hogy az online akciók a tanárok nyolc százaléka ellen irányultak, és 31 százalékuk hallott már ilyen esetekről. "Az akciók bárkit érinthetnek, mindegy a neme, a kora vagy hogy melyik iskolában tanít. A legtöbb támadás mégis a gimnáziumokban fordul elő. Az előkövetők azonban szinte minden esetben a fiúk, akik így akarják megbosszulni a korábbi vélt vagy valós sérelmeiket a tanáraikon vagy az osztálytársaikon. A pedagógusok sokszor kérdőre vonták a tetteseket, beszélgetést kezdeményeztek kollégáikkal, igazgatójukkal és a szülőkkel, ez a módszer sikeres volt. Persze előfordult, hogy az illetőt kitiltották vagy eltanácsolták az intézményből."
"A legfontosabb, hogy az iskolákban meg kell teremteni a kölcsönös megbecsülés légkörét. Az oktatási intézményeknek az együttműködés és a támogatás, nem pedig a konkurencia és a kiválasztás színhelyeivé kell válniuk. A tanár és a diák egymás partnere és támogatója kell hogy legyen. Éppen ezért lenne fontos egy közös viselkedési kódex kidolgozása és elfogadása. Aki pedig nem tartja magát ehhez az egyezményhez, annak elkobozhatnák a telefonját és átadhatnák a szüleinek. A fiataloknak meg kell tanulniuk, hogy miként használhatják bölcsen az új kommunikációs technológiákat" - összegezte véleményét Marianne Demmer.
Heinz-Peter Meidinger, a Német Filológusok Szövetségének (DPhV) elnöke szerint eddig kereken 60 000 oktató vált online támadások áldozatává. "Minden bizonnyal még csak az elején vagyunk annak a folyamatnak, ami már Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban is jól megfigyelhető. Az USA-ban már a tanárok egynegyede érintett az ilyen esetekben. Sajnos eddig nem sikerült felvilágosítanunk a jelenségről a diákokat és a szüleiket. Még mindig sok tanuló úgy véli, hogy az interneten következmények nélkül megtehet bármit, ott nincsen jelen a jog" - nyilatkozta a szakember.
Meidinger fontosnak tartotta azonban leszögezni, hogy ezekben az ügyekben csupán a nebulók egy kis része vesz részt. A DPhV elnöke ugyanakkor élesen bírálta az egyes tartományokat, amiért gyakorlatilag semmit sem tesznek a jelenség ellen. Az üdítő kivételt egyedül Baden-Württemberg és Észak-Rajna-Vesztfália jelenti.
A Nevelési és Tudományos Szakszervezet (GEW) szintén komoly problémának tartja a tanárok elleni online akciókat, azonban koránt sem látja annyira borúsan a jövőt. "Megelőző intézkedések és világos szabályok, például viselkedési kódex kellenek, hogy a kibersértegetések ne nyerhessenek táptalajt és hogy egy jó iskolai légkör alakulhasson ki" - hangsúlyozta Marianne Demmer, a GEW iskolai részlegének vezetője. A szervezet szintén felmérést készített, amelyből kiderült, hogy az online sértegetésekhez képest a hagyományos támadások jelentős túlsúlyban vannak. Becslések szerint tízszer annyi akció van a tanárok ellen a valós életben, mint a világhálón. Vagyis nem szabad a jelenséget túldramatizálni sem.
A GEW tanulmányából kiderült, hogy az online akciók a tanárok nyolc százaléka ellen irányultak, és 31 százalékuk hallott már ilyen esetekről. "Az akciók bárkit érinthetnek, mindegy a neme, a kora vagy hogy melyik iskolában tanít. A legtöbb támadás mégis a gimnáziumokban fordul elő. Az előkövetők azonban szinte minden esetben a fiúk, akik így akarják megbosszulni a korábbi vélt vagy valós sérelmeiket a tanáraikon vagy az osztálytársaikon. A pedagógusok sokszor kérdőre vonták a tetteseket, beszélgetést kezdeményeztek kollégáikkal, igazgatójukkal és a szülőkkel, ez a módszer sikeres volt. Persze előfordult, hogy az illetőt kitiltották vagy eltanácsolták az intézményből."
"A legfontosabb, hogy az iskolákban meg kell teremteni a kölcsönös megbecsülés légkörét. Az oktatási intézményeknek az együttműködés és a támogatás, nem pedig a konkurencia és a kiválasztás színhelyeivé kell válniuk. A tanár és a diák egymás partnere és támogatója kell hogy legyen. Éppen ezért lenne fontos egy közös viselkedési kódex kidolgozása és elfogadása. Aki pedig nem tartja magát ehhez az egyezményhez, annak elkobozhatnák a telefonját és átadhatnák a szüleinek. A fiataloknak meg kell tanulniuk, hogy miként használhatják bölcsen az új kommunikációs technológiákat" - összegezte véleményét Marianne Demmer.