Gyurkity Péter
Mentőövet kaphatnak az internetes rádiók
Július 15. a megnövelt licencdíjak bevezetésének határideje - többen még az utolsó pillanatban is a kisebb internetes rádiók megmentésén dolgoznak és új javaslatokkal bombázzák a zeneipart.
Ezek közé tartozik a SoundExchange nevű szervezet, amely új javaslatát a múlt héten tette közzé hivatalos közleményében. Ebben megfogalmazták új álláspontjukat, miszerint a licencdíjak minimuma mellett egy maximális összeget is meg kellene határozni, mivel a bevezetendő jogszabály halálra ítélné a kis bevételből gazdálkodó webes rádióállomásokat.
A javaslat értelmében az 500 dolláros csatornánkénti minimum díj mellé bevezetnék a 2500 dolláros felső határt, amely a szervezet szerint még tűrhető összeg lenne a rádiók többsége számára. "Szerettük volna biztosítani az egyenlő bánásmódot, és gondoskodni arról, hogy mindenki jól járjon a változtatással - az előadók, a műsorszórók és a kiadók egyaránt" - magyarázta John Simson, a SoundExchange első embere. Az új szabályozást kierőszakoló Digital Media Association (DiMA) azonban elveti a javaslatot, mivel az csak a következő évre szól, miközben ők a megemelt licencdíjakat a 2010 utáni időszakra is bebetonoznák. Számukra csak egy olyan megoldás elfogadható, amely hosszabb távra szól.
Amint arról mi is folyamatosan beszámoltunk, a harc az internetes rádiók és a zeneipar között már hónapok óta tart. A problémát az jelenti, hogy lejárt a korábbi megállapodás, amely a zeneszámok után fizetendő jogdíjak mértékét rögzítette. Az új szabályozás a lejátszott számok és a hallgatók száma alapján határozná meg a díjat, ami számos esetben azt jelentené, hogy a jogdíjak meghaladnák az egyes állomások teljes bevételét. Több nagy cég, mint a Yahoo és a RealNetworks viszont azt hangoztatja, hogy több milliárd dollárt lennének kénytelenek kifizetni, mivel szolgáltatásaik részeként számos ilyen adó üzemel.
Az internetes rádiók megmentésére létrejött SaveNetRadio eközben üdvözölte a SoundExchange javaslatát, de leszögezte, hogy a kiutat azon kongresszusi javaslatok elfogadása jelentené, amelyek az állomások bevétele alapján határoznák meg a jogdíjak mértékét, nem pedig a zeneszámok után.
Ezek közé tartozik a SoundExchange nevű szervezet, amely új javaslatát a múlt héten tette közzé hivatalos közleményében. Ebben megfogalmazták új álláspontjukat, miszerint a licencdíjak minimuma mellett egy maximális összeget is meg kellene határozni, mivel a bevezetendő jogszabály halálra ítélné a kis bevételből gazdálkodó webes rádióállomásokat.
A javaslat értelmében az 500 dolláros csatornánkénti minimum díj mellé bevezetnék a 2500 dolláros felső határt, amely a szervezet szerint még tűrhető összeg lenne a rádiók többsége számára. "Szerettük volna biztosítani az egyenlő bánásmódot, és gondoskodni arról, hogy mindenki jól járjon a változtatással - az előadók, a műsorszórók és a kiadók egyaránt" - magyarázta John Simson, a SoundExchange első embere. Az új szabályozást kierőszakoló Digital Media Association (DiMA) azonban elveti a javaslatot, mivel az csak a következő évre szól, miközben ők a megemelt licencdíjakat a 2010 utáni időszakra is bebetonoznák. Számukra csak egy olyan megoldás elfogadható, amely hosszabb távra szól.
Amint arról mi is folyamatosan beszámoltunk, a harc az internetes rádiók és a zeneipar között már hónapok óta tart. A problémát az jelenti, hogy lejárt a korábbi megállapodás, amely a zeneszámok után fizetendő jogdíjak mértékét rögzítette. Az új szabályozás a lejátszott számok és a hallgatók száma alapján határozná meg a díjat, ami számos esetben azt jelentené, hogy a jogdíjak meghaladnák az egyes állomások teljes bevételét. Több nagy cég, mint a Yahoo és a RealNetworks viszont azt hangoztatja, hogy több milliárd dollárt lennének kénytelenek kifizetni, mivel szolgáltatásaik részeként számos ilyen adó üzemel.
Az internetes rádiók megmentésére létrejött SaveNetRadio eközben üdvözölte a SoundExchange javaslatát, de leszögezte, hogy a kiutat azon kongresszusi javaslatok elfogadása jelentené, amelyek az állomások bevétele alapján határoznák meg a jogdíjak mértékét, nem pedig a zeneszámok után.