Berta Sándor
Olcsó laptop helyett több egér?
A szoftveróriás egy igen egyszerű trükkel szeretné elérni, hogy nőjön a harmadik világ országaiban a számítógépet használó gyerekek és felnőttek száma. A megoldás egyszerűségében nagyszerű.
A világ szegény országaiban minden segítség ellenére is kevés a számítógép. Hiába népszerű a kormányok körében a One Laptop Per Child (OLPC) program, a számítógépek és notebookok számát így is csak nehezen tudják növelni. Ezért hozta létre a MultiMouse nevű, most már MultiPointnak átnevezett programját a Microsoft. Az ötlet egyszerű: ha nincs minden gyermek és felnőtt számára elegendő számítógép, akkor osztozzanak többen egy készüléken.
A projekt keretében kifejlesztett szoftvert már jövő januártól elkezdik tesztelni, akkortól lesz elérhető a program első SDK-verziója is. A MultiPoint végső változata előreláthatóan 2007 májusában jelenik majd meg. Az ötlet bármennyire is egyszerűnek tűnik, a gyakorlati megvalósítása mégis egy komoly problémába ütközik. A Windows operációs rendszerek ugyan támogatják több egér egyidejű használatát, azonban ezek mellé még nem rendelhető hozzá külön egérmutató.
A Microsoft szakemberei úgy szeretnék megoldani a problémát - vagyis magyarán becsapni a Windowst -, hogy különböző színű egérmutatókat alkalmaznának. Az amerikai Berkeley Egyetem munkatársai által elkészített tanulmány szerint a megoldást már tesztelték indiai iskolákban és kiderült, hogy egyetlen számítógépen akár tíz egér is használható hatékonyan. A szakemberek szerint azonban az ideális eset az, hogy ha öt gyermek osztozik egy PC-n vagy notebookon, így a leggyorsabb a cserélődés.
Bár a diákok számára elsőre nehéz volt megszokni, hogy osztozniuk kell a számítógépen a társaikkal, végül elfogadták ezt a helyzetet. A kutatás külön kiemeli a gyerekek viselkedésének változását: a monitor előtt ülve az egér nélkül is irányító mozdulatokat végeztek, és míg addig türelmetlenül várniuk kellett hogy sorra kerülhessenek, az irányítást részben birtokolva tökéletesen elégedetté váltak.
Megszűnt a korábbi zúgolódás, hiszen most már azok is odaülhettek a monitor elé, akik eddig nem fértek oda és javult a gyermekek kommunikációs készsége is. A tanulmány szerint egyáltalán nem zavaró számukra, hogy egyszerre több egér van a képernyőn, és azonnal megértették az ebben rejlő lehetőségeket.
Mindenesetre ez a megoldás még mindig olcsóbb és elfogadhatóbb, még ha kicsit szokatlan és kényelmetlen is, mintha a szegény országoknak minden egyes lakosuk számára számítógépet kellene vásárolniuk.
A világ szegény országaiban minden segítség ellenére is kevés a számítógép. Hiába népszerű a kormányok körében a One Laptop Per Child (OLPC) program, a számítógépek és notebookok számát így is csak nehezen tudják növelni. Ezért hozta létre a MultiMouse nevű, most már MultiPointnak átnevezett programját a Microsoft. Az ötlet egyszerű: ha nincs minden gyermek és felnőtt számára elegendő számítógép, akkor osztozzanak többen egy készüléken.
A projekt keretében kifejlesztett szoftvert már jövő januártól elkezdik tesztelni, akkortól lesz elérhető a program első SDK-verziója is. A MultiPoint végső változata előreláthatóan 2007 májusában jelenik majd meg. Az ötlet bármennyire is egyszerűnek tűnik, a gyakorlati megvalósítása mégis egy komoly problémába ütközik. A Windows operációs rendszerek ugyan támogatják több egér egyidejű használatát, azonban ezek mellé még nem rendelhető hozzá külön egérmutató.
A Microsoft szakemberei úgy szeretnék megoldani a problémát - vagyis magyarán becsapni a Windowst -, hogy különböző színű egérmutatókat alkalmaznának. Az amerikai Berkeley Egyetem munkatársai által elkészített tanulmány szerint a megoldást már tesztelték indiai iskolákban és kiderült, hogy egyetlen számítógépen akár tíz egér is használható hatékonyan. A szakemberek szerint azonban az ideális eset az, hogy ha öt gyermek osztozik egy PC-n vagy notebookon, így a leggyorsabb a cserélődés.
Bár a diákok számára elsőre nehéz volt megszokni, hogy osztozniuk kell a számítógépen a társaikkal, végül elfogadták ezt a helyzetet. A kutatás külön kiemeli a gyerekek viselkedésének változását: a monitor előtt ülve az egér nélkül is irányító mozdulatokat végeztek, és míg addig türelmetlenül várniuk kellett hogy sorra kerülhessenek, az irányítást részben birtokolva tökéletesen elégedetté váltak.
Megszűnt a korábbi zúgolódás, hiszen most már azok is odaülhettek a monitor elé, akik eddig nem fértek oda és javult a gyermekek kommunikációs készsége is. A tanulmány szerint egyáltalán nem zavaró számukra, hogy egyszerre több egér van a képernyőn, és azonnal megértették az ebben rejlő lehetőségeket.
Mindenesetre ez a megoldás még mindig olcsóbb és elfogadhatóbb, még ha kicsit szokatlan és kényelmetlen is, mintha a szegény országoknak minden egyes lakosuk számára számítógépet kellene vásárolniuk.