Berta Sándor
NFC technológia - áttörés 2010-re
A stájerországi Gratkornban gőzerővel dolgozik a holland Philips elektronikai konszern a Near Field Communication (NFC) vezeték nélküli adatátviteli technológia tökéletesítésén. Az elemzők legújabb becslése szerint az NFC 2010-re hódíthatja meg a világot.
Amennyiben minden a Philips és partnerei tervei szerint alakul, néhány éven belül a technológia nem csak a mobil készülékekben és a PC-kben, de akár a bank- és hitelkártyákban is megtalálható lesz. A fejlesztők szerint az NFC felhasználási lehetőségei gyakorlatilag korlátlanok. Legyen szó akár információcseréről, akár egy intelligens koncertplakátról, buszmenetrendről, reklámról, vagy a szupermarketekben és a közlekedési eszközökön való fizetésről, a Near Field Communication szinte bárhol megállhatja a helyét.
Maga a technológia az RFID rádiótechnikás azonosításra épül, azonban azzal ellentétben az információcsere csupán néhány centiméteres távolságra korlátozódik, így jóval biztonságosabb nála. A Philips és a Visa nemrég lezárt közös tesztjében a kutatók arra keresték a választ, hogy lehetséges-e a technológia felhasználásával tranzakciókat végrehajtani? A válasz egyértelműen igen volt. A szakemberek a próbavásárlások alkalmával egy NFC-kompatibilis mobiltelefonnal fizettek egy kávézóban, majd letöltöttek egy filmelőzetest a készülékre, otthonról a televízióból rendeltek különböző árucikkeket és végül egy NFC-kompatibilis intelligens poszternek köszönhetően információkhoz jutottak egy koncerttel kapcsolatban.
Az embereknek tetszett az új technológia, egyszerűnek és könnyen elsajátíthatónak találták. Szokni kellett azonban, hogy a mobil készüléket teljesen a pénzkiadó automata közvetlen közelébe kellett helyezniük. Az NFC-t korábban sikeresen tesztelték a németországi Hanauban, ahol kétszázan így fizették ki a közeledési jegyüket. Hasonlóan kedvezőek voltak a tapasztalatok a franciaországi Caenben is, ahol a bevásárlások utáni fizetéseknél vizsgázott kitűnőre a technológia. A France Telecom a sikeres tesztek után a helyi Lafayette- és Monoprix-áruházakban már be is vezette az új megoldást és ennek köszönhetően gyorsabbá váltak a pénztári fizetések, illetve ezzel párhuzamosan eltűntek a pénztárak előtt korábban kígyózó sorok. Az USA-ban az Atlanta Thrashers jégkorong- és az Atlanta Hawks kosárlabda-csapat szurkolói szintén megkedvelték az NFC-t, hiszen így a mobiltelefonjukkal fizethetik ki a jegyek árát és a csapataikkal kapcsolatos újdonságokat is a készülékeikre továbbítják.
A Near Field Communicationt a Philips mellett támogatja a Sony, a Nokia, a Texas Instruments és a MasterCard is. A Philips szakemberei a kedvező tapasztalatok után kijelentették: 2010-re végleg meghódíthatja a világot az új technológia.
Amennyiben minden a Philips és partnerei tervei szerint alakul, néhány éven belül a technológia nem csak a mobil készülékekben és a PC-kben, de akár a bank- és hitelkártyákban is megtalálható lesz. A fejlesztők szerint az NFC felhasználási lehetőségei gyakorlatilag korlátlanok. Legyen szó akár információcseréről, akár egy intelligens koncertplakátról, buszmenetrendről, reklámról, vagy a szupermarketekben és a közlekedési eszközökön való fizetésről, a Near Field Communication szinte bárhol megállhatja a helyét.
Maga a technológia az RFID rádiótechnikás azonosításra épül, azonban azzal ellentétben az információcsere csupán néhány centiméteres távolságra korlátozódik, így jóval biztonságosabb nála. A Philips és a Visa nemrég lezárt közös tesztjében a kutatók arra keresték a választ, hogy lehetséges-e a technológia felhasználásával tranzakciókat végrehajtani? A válasz egyértelműen igen volt. A szakemberek a próbavásárlások alkalmával egy NFC-kompatibilis mobiltelefonnal fizettek egy kávézóban, majd letöltöttek egy filmelőzetest a készülékre, otthonról a televízióból rendeltek különböző árucikkeket és végül egy NFC-kompatibilis intelligens poszternek köszönhetően információkhoz jutottak egy koncerttel kapcsolatban.
Az embereknek tetszett az új technológia, egyszerűnek és könnyen elsajátíthatónak találták. Szokni kellett azonban, hogy a mobil készüléket teljesen a pénzkiadó automata közvetlen közelébe kellett helyezniük. Az NFC-t korábban sikeresen tesztelték a németországi Hanauban, ahol kétszázan így fizették ki a közeledési jegyüket. Hasonlóan kedvezőek voltak a tapasztalatok a franciaországi Caenben is, ahol a bevásárlások utáni fizetéseknél vizsgázott kitűnőre a technológia. A France Telecom a sikeres tesztek után a helyi Lafayette- és Monoprix-áruházakban már be is vezette az új megoldást és ennek köszönhetően gyorsabbá váltak a pénztári fizetések, illetve ezzel párhuzamosan eltűntek a pénztárak előtt korábban kígyózó sorok. Az USA-ban az Atlanta Thrashers jégkorong- és az Atlanta Hawks kosárlabda-csapat szurkolói szintén megkedvelték az NFC-t, hiszen így a mobiltelefonjukkal fizethetik ki a jegyek árát és a csapataikkal kapcsolatos újdonságokat is a készülékeikre továbbítják.
A Near Field Communicationt a Philips mellett támogatja a Sony, a Nokia, a Texas Instruments és a MasterCard is. A Philips szakemberei a kedvező tapasztalatok után kijelentették: 2010-re végleg meghódíthatja a világot az új technológia.