Specker Balázs

A Yahoo lett a cenzorkirály

Az Újságírók Határok Nélkül nevű szervezet a Yahoo-nak ítélte oda a legszigorúbb cenzornak járó citromdíjat. A keresőóriás kínai oldalát, a Yahoo.cn-t a helyi érdekeltségű Baidu.cn-nél is hatalompártibbnak találták.

A felmérés szerint még a Google.cn és az MSN.cn is több olyan forrást jelenít meg találati listáján, amelyeket nem ellenőriznek a kínai hatóságok - áll a szervezet jelentésében. A párizsi központú csoport igencsak meglepődött azon, hogy a kínai kormány által "veszélyesnek" nyilvánított kulcsszavaknak mintegy 97%-át blokkolja a Yahoo. Bizonyos keresésekre - köztük a Tinananmen téri tömegmészárlás dátumára is - hibaüzenet ad vissza az oldal, ezután pedig majd egy órán keresztül nem is tud keresni a felhasználó. Ezt a módszert egyetlen más külföldi cég sem alkalmazza.

Kína erős információkorlátozási politikája előtt az internetes multiknak is fejet kellett hajtaniuk, ami meglehetősen erős nemtetszést váltott ki a demokratikus világ országaiban. A Microsoft és a Google a kulcsszavak blokkolása helyett egyszerűen csak megszűri a vezetés által nemkívánatosnak minősített honlapokat. Míg a két óriáscég saját keresőmegoldásával van jelen a távolkeleti piacon, addig a Yahoo az Alibaba.com kínai portál részvénytöbbségével képviselteti magát.

A Microsoft januárban levette Zhao Jing szabadgondolkodású kínai újságíró blogját az internetről, hogy eleget tegyen a kommunista ország törvényeinek, míg a Yahoo információkat szolgáltatott ki a hatalomnak Shi Tao helyi zsurnalisztáról, akit később 10 év börtönre ítéltek, amiért állítólag államtitkokat hozott a közvélemény tudomására. "Biztosak vagyunk benne, hogy ezek a vállalatok erkölcsi értékrendszerük felrúgása nélkül is jelen tudnának lenni a kínai piacon. Ehhez azonban szilárd és tiszta alapokra kell helyezniük a helyi hatóságokkal való kapcsolatukat" - áll az érdekvédelmi csoport jelentésében.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • selyem #12
    valoban a legtöbb ember szarik rá hogy mi történik kinában.
    én simán a megitélésről beszéltem ami romlot. persze ez miat nem fognak elfordulni a yahootol az emberek (kinán kivül)
    ez az eset hogy pl. hány ember rüheli pl a microsoftot (vagy bill bácsit)de közben ugyanugy használják a programjait mert nincs jobb és már ugyis ismerik a programokat.

    de igazad van ha be akkar törni oda is lehet hogy ez a legjárhatobb ut. sajnos
    na részemröl a téma lezárva.
  • Morden23 #11
    Ebben amúgy teljesen igazad van, és valóban sajnálatos tények, amiket elmondasz.

    A negatív PR az nem hinném egyébként, hogy a világ többi részét érintené. Lehet, hogy sok kis cenzor-ellenes kínai emiatt nagyon fogja rühellni a Yahoo-t, de a glóbusz többi része magas ívben tesz rá... azaz lehet, hogy itt most elfórumozunk erről a témáról, de biztos van itt is ilyen, akinek pl. yahoo-s mailje, vagy akármilye van (én nem ilyen vagyok). Kétlem, hogy csak ezért töröltetni fogja, protestálásképpen. Ezt nyilvánvalóan mérlegelték a Yahoo PR-osai is (hiszen ezek a dolgok elég kiszámíthatóak, az esetek nagytöbbségében).

    És azért azt is érdemes megemlíteni, hogy nekünk innen "lentről" valóban úgy tűnik, hogy minden a pénzről szól, de ha te lennél a Yahoo, akkor azért más dolgokat is mérlegelned kell, nem csak az etikai vetületeket.

    Azt meg már csak óvatosan említem meg, hogy igazából semmi jogunk megítélni a kínai rendszert. Ha majd a kínaiaknak nagyon nem tetszik, akkor megoldják ők. Persze, itt, Európában kicsit más a leányzó fekvése, de nem ezt kell alapul venni.
  • selyem #10
    persze reklámbol élnek és yahoo ra ez különösen is igaz. de nem ez kénne a legföbb szempont legyen. lehet hogy hosszutávon jol jönnek ki majd kinában de talán azzal te is egyetértesz hogy a kereső hirneve romlot. mert ez ugy jött le leginkább hogy szinte első szora behodolt a kinai kormánynak a yahoo. és bezzeg a többi kereső még kitart. és ez is szempont kénne legyen hogy milyen a hirneve a keresőnek. de sajnos nekked van igazad és már minden a pénzről szol.
  • Morden23 #9
    Nem egészen.

    A keresősite-ok javarészt reklámtőkéből élnek. Ha a Yahoo olyan szerződést kötött, hogy betartja az összes létező kínai cenzori szabályozást, akkor szinte biztosra veheti, hogy sosem fognak már a levesébe köpni (felülvizsgálat, lezárás, eljárás, ne adj ég shutdown).
    Ha ezt összeadod azzal, hogy mind interneten, mind IRL nagyon nehéz Kínában normális marketinget folytatnia egy külföldi (tehát nem kínai cégnek), akkor már van logikája a dolognak.
    A külföldi cég örül, hiszen reklámja a Yahoo-nál biztonságban lesz, a YAhoo meg örül, hogy a reklámozásból folyik be a tőke.

    A kis kínai emberke meg esetünkben le van szarva magas ívben. Főleg, ha még azt is hozzáveszed, hogy egy olyan bazinagy lakosságú országban, mint Kína, szinte szórás-számítás nélkül dolgozhatsz (Ugyebár a gazdaságilag fejlett területeken van internet, és ugyanezek a sárgák azok, akik eleget is tehetnek a reklámok hívó szavának. A "vidéki" rizsszedőnek se netje, se kápéja.)
  • selyem #8
    szerintem meg nem. ne akkarja nekkem senki bemesélni hogy a kinai neteznő igy fogja használni a yahoo t
    elszurhatak egy csomo időt hogy egy nagyon jo keresőböl egy használhatalan keresőt hozzanak létre. amit addig senki nem fog használni amig a többi kereső is be nem adja a derekát a kinai kormánynak. de lehet hogy egy honap mulva arrol fognak szolni a hirek hogy a yahoo let a legnépszerűbb kereső a kinában. amit nem nagyon tudok elkébzelni.
  • Morden23 #7
    Igazából de, ez a módja a piachódításnak. Már, ha nincsen más mód rá.
    Kínában először a kínai rezsimnek kell eleget tenned, ahhoz, hogy a piacra léphess. Ha nekik a cenzúra az apalelvárás (és az), akkor bizony vagy mész, és puffogsz magadban, vagy lenyeled a békát, és vele együtt a szerződést is. Utána, amikor már piacod van, még mindig van lehetőséged "liberalizálgatni".
    Ezt sok egyetemen/főiskolán tanítják is jópofa, "tárgyalási technikák"-szerű elnevezésű tantárgyak alatt, ahol a cél az lenne, hogy megismertessenek a különböző kultúrák üzleti mizériáival.
  • qtpman #6
    há jah....de it vanak a japók na meg a kínaiak....
    sok a pénzük és kell a multiknak


    részemről lezárva...
  • selyem #5
    nem ez a módja a piachódításnak. mert nem tudom így melyik kinai felhasználó fogja használni a yahoot. Amelyik kereső több oldalt fed le azt fogja a többség használni. (persze nem csak ez a fontos)
    nem tudom neked hogy állna a szád ha te se kereshetnél rá valamire. Sőt utána egy óráig. ezért
  • quack #4
    szvsz gugliék meg is érdemlik...
  • lyzu #3
    hát sztem yahoo-nak jobb a kereső-motorja
    a gugli meg már egyébként is kezd világuralomra törni :)