SG.hu

Az új hírközlési biztos májusra ígér konkrét munkát

[Magyarorszag.hu] Juhász Károlyt nevezték ki a hírközlési fogyasztói jogok képviselőjének a Nemzeti Hírközlési Hivatalban. A biztos feladata a hírközléssel kapcsolatos fogyasztói problémák feltárása és kezelése lesz. Juhász Károly a rájuk váró feladatokról beszélt a Magyarország.hu-nak.

- Hogyan került a hírközlési biztos pozíciójába?
- A feladatra olyan embert kerestek, akinek már van távközlési-kutatási és internetes tapasztalata, de nem technokrata. Korábban a Kopint-Datorgnál végeztem távközléssel kapcsolatos vizsgálatokat, dolgoztam az Elender internetszolgáltatónál mint tanácsadó, részt vettem a Sulinet-projekt kialakításában is. A hírközlési biztos posztjára április 1-jén neveztek ki, az apparátusunk hat főből áll majd, lesz közöttük jogász, közgazdász és kimondottan műszaki végzettségű munkatárs is.

- Mi a biztos feladata?
- Tevékenységünk egyik fő eleme a kutatás, feltárjuk a törvényi szabályozásból, az újonnan megjelenő technológiákból vagy a távközlési szolgáltatások jellegéből fakadó problémákat. Internetes és távközlési kérdésekben nem mindig a jól mérhető tételek - például a telefonvonalak száma - hatnak elsősorban a fogyasztóra, mi viszont az ő szemszögükből közelítjük meg a helyzetet. A fogyasztói jogok biztosa nem panasziroda, bár a törvény szerint bármilyen, a fogyasztókat érintő ügyben lehet hozzánk fordulni. Ha valaki egyéni problémával keres meg bennünket, megtaláljuk a módját, hogy érdemben foglalkozzunk vele, ha mást nem tudunk tenni, úgy tájékoztatjuk a jogorvoslati lehetőségekről, és útba igazítjuk az illetékes hatóságokhoz, például a bíróságra vagy a Fogyasztóvédelem Felügyelethez.

- Vannak sürgős lépéseket igénylő problémák?
- A mobil-, a vezetékes és az internetes szolgáltatásoknál is felmerülnek olyan anomáliák, amelyek sok fogyasztót érintenek egyszerre. Példaként említhetném a modemes felhasználókat megkárosító betárcsázó-programokat, amelyek bontják a helyi tarifával ketyegő modemes internetkapcsolatot, és egy külföldi vagy műholdas szolgáltatót "hívnak fel" a helyi tarifa sokszorosát elérő percdíjakkal. Nagyon fontos feladatnak tartom a fogyasztók tájékoztatását is: meg kell mutatni, hogy milyen lépéseket tehetnek a saját védelmük érdekében. Ezeket a visszásságokat a szolgáltatók is vizsgálják, de az eredményeket nem szívesen hozzák nyilvánosságra. Ők inkább a fogyasztók elégedettségét szeretik mérni, de egy jó elégedettségmutató nem feltétlenül jelenti azt, hogy problémamentes lenne egy adott szolgáltatás.

- Bekapcsolódnak a jogalkotásba is?
- A hatóság tehet javaslatokat a jogalkotásra, a mi feladatunk, hogy ajánlásokat fogalmazzunk meg a Nemzeti Hírközlési Hivatal (NHH) számára. Konstruktív együttműködés fog kialakulni a tanács és a biztos között, nem tartok attól, hogy a véleményünk pusztába kiáltott szó lesz. Az intézmény másik nagy ereje a publicitásban rejlik. Szoros együttműködést tervezünk a hasonló feladatot végző fórumokkal és civil szervezetekkel, mint a TÉF (Távközlési Érdekegyeztető Fórum) az Infórum, a Netért. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséggel és a Gazdasági Versenyhivatallal már megszületett az NHH együttműködési megállapodása, erre egyébként a jogszabály is kötelezett minket. A biztos beszámolója az NHH éves beszámolójában kap helyet.

- Hogyan találhatják meg önöket a fogyasztók?
- A biztos hivatala az Ostrom utcában, a Nemzeti Hírközlési Hatóság épületében működik, az internetes oldalunk pedig a közeljövőben nyílik meg. Egyelőre türelmet kérünk a fogyasztóktól, hiszen jelenleg a csapat verbuválása, a feladatok és irányvonalak kijelölése folyik, konkrét ügyekben májusban indulhat meg az érdemi munka. A hírközlési jogok biztosának hivatala az NHH különálló részlege, a hatóság büdzséjéből kihasított költségvetéssel. A várható költségekről csak a feladatok pontos meghatározása után lehet érdemben beszélni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!