Berta Sándor
Aláírta a spamellenes törvényt az amerikai elnök
George Bush amerikai elnök ellátta kézjegyével, ezáltal hatályba léptette az amerikai spamellenes törvényt.
A Controlling the Assault of Non-Solicited Pornography and Marketing Act of 2003, amelyet röviden CAN-SPAM-nak is neveznek, 2004. január elsejétől lép hatályba és egyúttal helyettesíteni fog néhány más szövetségi államban korábban akalmazott jogszabályt is. Az új dokumentumról azonban nem árt tudni azt, hogy nem tiltja a kéretlen reklám e-mailek küldését, hanem szigorú szabályokhoz köti ezt a tevékenységet. Többek között azt is lefektették, hogy hogyan kell kinéznie egy legális reklám e-mailnek.
A törvény elsődleges célja az, hogy kiszűrjék a hamisított vagy káros elektronikus leveleket. A valótlan feladócímet használóknak kemény börtön- és pénzbüntetéssel kell számolniuk. A "jóindulatú" reklám e-maileket viszont a törvény védi, ezáltal azonban a jelenleginél is jóval több valódi reklámlevéllel számolnak a szakértők az elkövetkező években.
Bush elnök a "Controlling the Non-Solicited Pornography and Marketing Act" aláírásán az üzleti élet képviselőinek társaságában (America Online, eBay stb.)
Tilos az olyan e-mailek küldése, amelyeknél nem ismerhető fel könnyen reklám-mivoltuk. A szexuális tartalmú levelek szabályozására vonatkozó további rendeleteket és iránymutatásokat a CAN-SPAM alapján a Szövetségi Kereskedelmi Bizottságnak (SZKB, Federal Trade Commission - FTC) kell kidolgoznia, méghozzá 120 napon belül. Gyakorlatilag tehát minden levelet el kell látni egy olyan ismertetőjeggyel, amiből bárki számára azonnal kiviláglik, hogy milyen (reklám, szexuális stb.) tartalommal rendelkezik.
Nem derült ki ugyanakkor az, hogy a testület által összeállított, védettséget nyújtó "Do-Not-E-Mail Registry" listára, illetve adatbázisba ki kerülhet fel, illetve, hogy a felkerülést ki kezdeményezi: a felhasználó vagy vállalat kéri-e, esetleg a bizottság dönt önállóan így. Csupán annyi biztos, hogy a szervezetnek hat hónapon belül javaslatokat kell előterjesztenie a technikai és a jogi megvalósításra, illetve arra is, hogy miként, milyen szabályok szerint bánjanak a fiatalkorúakkal és a gyermekkorúakkal. Az idő sürget, hiszen két esztendőn belül felmérésekkel fogják megszondázni a lakosságot és a cégeket, hogy a CAN-SPAM 2003 beváltotta-e és ha igen, mennyire a hozzá fűzött reményeket? Ráadásul még a nemzetközi jogszabályokat is ki kell módolni, amelyek megalkotásakor jól jöhetnek majd az amerikai tapasztalatok.
A Controlling the Assault of Non-Solicited Pornography and Marketing Act of 2003, amelyet röviden CAN-SPAM-nak is neveznek, 2004. január elsejétől lép hatályba és egyúttal helyettesíteni fog néhány más szövetségi államban korábban akalmazott jogszabályt is. Az új dokumentumról azonban nem árt tudni azt, hogy nem tiltja a kéretlen reklám e-mailek küldését, hanem szigorú szabályokhoz köti ezt a tevékenységet. Többek között azt is lefektették, hogy hogyan kell kinéznie egy legális reklám e-mailnek.
A törvény elsődleges célja az, hogy kiszűrjék a hamisított vagy káros elektronikus leveleket. A valótlan feladócímet használóknak kemény börtön- és pénzbüntetéssel kell számolniuk. A "jóindulatú" reklám e-maileket viszont a törvény védi, ezáltal azonban a jelenleginél is jóval több valódi reklámlevéllel számolnak a szakértők az elkövetkező években.
Bush elnök a "Controlling the Non-Solicited Pornography and Marketing Act" aláírásán az üzleti élet képviselőinek társaságában (America Online, eBay stb.)
Tilos az olyan e-mailek küldése, amelyeknél nem ismerhető fel könnyen reklám-mivoltuk. A szexuális tartalmú levelek szabályozására vonatkozó további rendeleteket és iránymutatásokat a CAN-SPAM alapján a Szövetségi Kereskedelmi Bizottságnak (SZKB, Federal Trade Commission - FTC) kell kidolgoznia, méghozzá 120 napon belül. Gyakorlatilag tehát minden levelet el kell látni egy olyan ismertetőjeggyel, amiből bárki számára azonnal kiviláglik, hogy milyen (reklám, szexuális stb.) tartalommal rendelkezik.
Nem derült ki ugyanakkor az, hogy a testület által összeállított, védettséget nyújtó "Do-Not-E-Mail Registry" listára, illetve adatbázisba ki kerülhet fel, illetve, hogy a felkerülést ki kezdeményezi: a felhasználó vagy vállalat kéri-e, esetleg a bizottság dönt önállóan így. Csupán annyi biztos, hogy a szervezetnek hat hónapon belül javaslatokat kell előterjesztenie a technikai és a jogi megvalósításra, illetve arra is, hogy miként, milyen szabályok szerint bánjanak a fiatalkorúakkal és a gyermekkorúakkal. Az idő sürget, hiszen két esztendőn belül felmérésekkel fogják megszondázni a lakosságot és a cégeket, hogy a CAN-SPAM 2003 beváltotta-e és ha igen, mennyire a hozzá fűzött reményeket? Ráadásul még a nemzetközi jogszabályokat is ki kell módolni, amelyek megalkotásakor jól jöhetnek majd az amerikai tapasztalatok.