Berta Sándor
Véget ért az olcsó nyersanyagok kora
A gyártóknak le kell mondaniuk a korábbi kedvezőbb árakról.
Benedikt Sobotka, a luxemburgi Eurasian Resources Group (ERG) vezetője kifejtette, hogy az ukrán-orosz háború tartós drágulást hoz és a piacot alaposan felkavarja. A mostani évtized kezdete óta egyre biztosabbá vált, hogy az olcsó nyersanyagok korszakának vége. A koronavírus-járvány hatásait a mostani konfliktus tovább erősítette, az Oroszország elleni nemzetközi szankciók pedig hozzájárultak egy példátlan áremelkedéshez.
Az év eleje óta soha nem látott magasságokba emelkedtek a búza, a műtrágya, a nyersolaj, a földgáz, az alumínium és a réz árai, s elkerülhetetlenek a további áringadozások. A következő hónapokban az emberek is megérzik a mindennapi élet számos fontos elemének a drágulását - legyen szó a kenyérről, a kávéról, a számítógépről, az autókról, az építőanyagokról, a házakról és az áramellátásról.
Az ERG a világ egyik vezető kobalt- és rézgyártója, valamint az alumínium-oxid és a vasérc egyik legfontosabb szállítója. A konszern elsősorban Kazahsztánban, Brazíliában és Afrika déli részén tevékenykedik, s világszerte körülbelül 75 000 embert foglalkoztat. Sobotka elmondta, hogy a nyersanyag-szektor az elmúlt évek legnagyobb átalakulását éli meg. Vannak változások, amelyek hosszabb ideig tartottak, de csak átmenetiek, például a beszállítói lánc problémái, míg mások, például a beszerzési források vagy a stratégiai anyagok definíciója alapvetőbbek.
Már nincs lehetőség a legjobb ügyfelek, a legkifizetődőbb szállítási útvonalak vagy a legolcsóbb elérhető anyagok kiválasztására. A hosszú távú fenntarthatóság költségeihez és a globális geopolitikai bizonytalanság hatásaihoz kell alkalmazkodniuk a gyártóknak. Az akkumulátorokhoz fontos nikkel, a karosszériák és a kerekek szempontjából meghatározó alumínium, s a járművek kipufogó rendszereihez elengedhetetlen palládium és a platina egyaránt nehezen szerezhetők be. A raktárakban kevés a kobalt és a réz. Az elektronikus mobilitásra és a megújuló energiákra való átállás miatti nagyobb kereslet pedig csak tovább drágítja a kobalt és a réz árát. Az Oroszország elleni szankciók miatt pedig drasztikusan drágult a nikkel, amely padlóra küldheti az autógyártást, mert az anyag nélkül nehéz lítiumion-akkumulátort készíteni.
Benedikt Sobotka, a luxemburgi Eurasian Resources Group (ERG) vezetője kifejtette, hogy az ukrán-orosz háború tartós drágulást hoz és a piacot alaposan felkavarja. A mostani évtized kezdete óta egyre biztosabbá vált, hogy az olcsó nyersanyagok korszakának vége. A koronavírus-járvány hatásait a mostani konfliktus tovább erősítette, az Oroszország elleni nemzetközi szankciók pedig hozzájárultak egy példátlan áremelkedéshez.
Az év eleje óta soha nem látott magasságokba emelkedtek a búza, a műtrágya, a nyersolaj, a földgáz, az alumínium és a réz árai, s elkerülhetetlenek a további áringadozások. A következő hónapokban az emberek is megérzik a mindennapi élet számos fontos elemének a drágulását - legyen szó a kenyérről, a kávéról, a számítógépről, az autókról, az építőanyagokról, a házakról és az áramellátásról.
Az ERG a világ egyik vezető kobalt- és rézgyártója, valamint az alumínium-oxid és a vasérc egyik legfontosabb szállítója. A konszern elsősorban Kazahsztánban, Brazíliában és Afrika déli részén tevékenykedik, s világszerte körülbelül 75 000 embert foglalkoztat. Sobotka elmondta, hogy a nyersanyag-szektor az elmúlt évek legnagyobb átalakulását éli meg. Vannak változások, amelyek hosszabb ideig tartottak, de csak átmenetiek, például a beszállítói lánc problémái, míg mások, például a beszerzési források vagy a stratégiai anyagok definíciója alapvetőbbek.
Már nincs lehetőség a legjobb ügyfelek, a legkifizetődőbb szállítási útvonalak vagy a legolcsóbb elérhető anyagok kiválasztására. A hosszú távú fenntarthatóság költségeihez és a globális geopolitikai bizonytalanság hatásaihoz kell alkalmazkodniuk a gyártóknak. Az akkumulátorokhoz fontos nikkel, a karosszériák és a kerekek szempontjából meghatározó alumínium, s a járművek kipufogó rendszereihez elengedhetetlen palládium és a platina egyaránt nehezen szerezhetők be. A raktárakban kevés a kobalt és a réz. Az elektronikus mobilitásra és a megújuló energiákra való átállás miatti nagyobb kereslet pedig csak tovább drágítja a kobalt és a réz árát. Az Oroszország elleni szankciók miatt pedig drasztikusan drágult a nikkel, amely padlóra küldheti az autógyártást, mert az anyag nélkül nehéz lítiumion-akkumulátort készíteni.