SG.hu
Máris kevesebb a baleset, mióta MI-kamerával figyelik az ausztrál sofőrök mobilozását

Az Acusensus ausztrál startup cég kamerái máris összefüggésbe hozhatók a közúti balesetek számának csökkenésével. Az utakat figyelő szemek hatására a járművezetők leteszik a telefont.
Ausztrália évtizedek óta szigorúan kezeli a közúti közlekedésbiztonságot. Az ország az 1970-es évek elején elsőként írta elő a biztonsági öv használatát az autókban és a bukósisak viselését a motorkerékpárosok számára, és az elsők között vezette be a véletlenszerű közúti alkoholteszteket. Az Európában használt, jól látható sebességmérő kamerákkal ellentétben a gyorshajtókat gyakran fák mögé bújó rendőrök kapják el, miközben brutálisan realisztikus televíziós reklámok világítanak rá a járművezetők figyelmének elterelése és a gyorshajtás a veszélyeire. A legújabb fejlesztés egy olyan kamera, amely képes megállapítani, hogy a járművezető használja-e a telefonját. Gyártójuk, az Acusensus a 87. helyet szerezte meg az idei ázsiai-csendes-óceáni térség nagy növekedési potenciállal rendelkező vállalatainak rangsorában.
Az ausztrál közúti halálesetek száma hosszú távon csökkenést mutatott egészen egy évtizeddel ezelőttig, mivel a tömeges okostelefon-használatot okolták azért, hogy eltereli a szemeket az útról és a kezeket a kormánykerékről. "Ez szinte tökéletes korreláció volt” - mondja Alex Jannink, az Acusensus alapítója és vezérigazgatója az okostelefon-használat és a közúti halálesetek számának növekedéséről. Jannink személyes küldetése, hogy küzdjön a járművezetők figyelmének elterelése ellen, mert egy barátját az Egyesült Államokban elütötte és megölte egy SMS-t író sofőr. Már korábban is a közúti közlekedésbiztonság területén dolgozott a közlekedési kamerákat üzemeltető Redflexnél, de nehezen tudta felkelteni az érdeklődést a telefonáló járművezetők tettenérésének módja iránt. "Senki sem akarta ezt. Nem voltak pályázatok, nem volt kereslet. Fel kellett hívnunk az emberek figyelmét a problémára, majd meg kellett mondanunk, hogyan fogjuk megoldani” - mondta.
2016-ban még nem volt széleskörű megértés arról sem, hogy a mesterséges intelligenciát hogyan lehetne hasznosítani a probléma megoldására. Az Acusensus - amelynek társalapítója volt 2018-ban - azóta kifejlesztett egy olyan rendszert, amelyben mobilkamerák - amelyeket ideiglenesen elhelyezhetnek az autópályák mentén vagy a forgalmi gócpontoknál - tucatnyi képet készítenek az alatta elhaladó sofőrről. Egy mesterséges intelligenciával működő rendszer ellenőrzi, hogy a sofőr használ-e telefont - vagy akár azt is, hogy a telefon valakinek az ölében van-e, ami Ausztrália egyes államaiban szintén illegális -, mielőtt továbbítja a feltételezett szabálysértést egy végrehajtónak. A vezetés közben telefonáláson kapott sofőrök ezután pénzbírságot - Sydneyben körülbelül 387 ausztrál dollárt (kb. 87e forint) - és a jogosítványukban hibapontokat kapnak. Nem sok sofőr támadja meg a bírságokat, mivel a kamerák elegendő bizonyítékot szolgáltatnak.
Az Acusensus kezdetben nehéz helyzetben volt, amíg 2019-ben részt nem vett egy Új-Dél-Wales államban folytatott kísérletben, amely lehetőséget adott a fiatal cégnek, hogy bebizonyítsa, hogy mobil kamerái jelentős hatást gyakorolhatnak a közúti biztonságra. Jannink rámutatott a kormányzati adatok Acusensus által végzett elemzésére, amely szerint a halálos balesetek száma 20 százalékkal csökkent a projekt első két éve után, mivel a járművezetők tudatában voltak a kockázatoknak. Ehhez képest Ausztrália többi részén 8 százalékkal nőtt a közúti halálesetek száma.
Az első kísérletek során az Acusensus szerint az első bírságok kiszabása előtt a vizsgált járművezetők körülbelül 1 százaléka használta aktívan a telefonját. Azóta ez az arány 0,2 százalék körülire csökkent - vagyis minden 500. emberből egy -, és az Acusensus biztos benne, hogy ez a szám még alacsonyabb lesz, mivel egyre többen ismerik fel, hogy nem szabadna vezetés közben telefonálniuk, és ha mégis megteszik, akkor elkaphatják őket. A vállalat azon képessége, hogy a kamerákat bármikor át tudja helyezni, a Jannink által „hálózati hatásnak” nevezett jelenséget eredményezte, amely szerint a jogsértések száma még azokon a területeken is alacsony, ahol a kamerákat még nem használták, mivel a járművezetők tudják, hogy bárhol elkaphatják őket.

Az MI-technológia három nap alatt csaknem 300 mobiltelefont használó vagy biztonsági övet nem használó sofőrt fülelt le Devon és Cornwall egyik legforgalmasabb útján
Az Acusensus be tudta bizonyítani, hogy mobilkamerái működnek a járművezetők figyelmének elterelésének megakadályozásában, ami megnyitotta az utat a 2023-as tőzsdei bevezetéshez. Azóta szerződést kötött Új-Zélandon és az Egyesült Államokban. A tavaly decemberig tartó hat hónapban a bevétel 16 százalékkal 29 millió ausztrál dollárra nőtt. A vállalat a közlekedésbiztonság más területeire is kiterjeszkedett. A karácsonyi időszakban az Egyesült Királyságban, Cornwallban és Devonban az ittas és kábítószeres vezetés felderítésére irányuló kísérletet hajtott végre, amelynek során mobilkamerái a rendellenes vezetést figyelték, és riasztották a rendőrséget.
A vállalat egy olyan biztonsági terméket is kifejlesztett az építőipari és út menti munkások számára - ami egy nagy piac -, amely figyelmezteti őket az építkezésen elhaladó autók vagy gépek közelgő érintkezésére, és amelyet várhatóan még az idén kereskedelmi forgalomba hoz. Jannink azzal érvel, hogy miközben a járművezetők alkalmazkodnak az új szabályokhoz és előírásokhoz, sokan továbbra is érzéketlenek a vezetés kockázataival szemben, és kiskapukat keresnek. „Ennek mindenkinek a legfontosabbnak kellene lennie. Nincs az autóba ülésnél naponta végzett veszélyesebb tevékenység. Szinte őrület, hogy az emberek elfogadják ezt a kockázati szintet” - mondja.
Ausztrália évtizedek óta szigorúan kezeli a közúti közlekedésbiztonságot. Az ország az 1970-es évek elején elsőként írta elő a biztonsági öv használatát az autókban és a bukósisak viselését a motorkerékpárosok számára, és az elsők között vezette be a véletlenszerű közúti alkoholteszteket. Az Európában használt, jól látható sebességmérő kamerákkal ellentétben a gyorshajtókat gyakran fák mögé bújó rendőrök kapják el, miközben brutálisan realisztikus televíziós reklámok világítanak rá a járművezetők figyelmének elterelése és a gyorshajtás a veszélyeire. A legújabb fejlesztés egy olyan kamera, amely képes megállapítani, hogy a járművezető használja-e a telefonját. Gyártójuk, az Acusensus a 87. helyet szerezte meg az idei ázsiai-csendes-óceáni térség nagy növekedési potenciállal rendelkező vállalatainak rangsorában.
Az ausztrál közúti halálesetek száma hosszú távon csökkenést mutatott egészen egy évtizeddel ezelőttig, mivel a tömeges okostelefon-használatot okolták azért, hogy eltereli a szemeket az útról és a kezeket a kormánykerékről. "Ez szinte tökéletes korreláció volt” - mondja Alex Jannink, az Acusensus alapítója és vezérigazgatója az okostelefon-használat és a közúti halálesetek számának növekedéséről. Jannink személyes küldetése, hogy küzdjön a járművezetők figyelmének elterelése ellen, mert egy barátját az Egyesült Államokban elütötte és megölte egy SMS-t író sofőr. Már korábban is a közúti közlekedésbiztonság területén dolgozott a közlekedési kamerákat üzemeltető Redflexnél, de nehezen tudta felkelteni az érdeklődést a telefonáló járművezetők tettenérésének módja iránt. "Senki sem akarta ezt. Nem voltak pályázatok, nem volt kereslet. Fel kellett hívnunk az emberek figyelmét a problémára, majd meg kellett mondanunk, hogyan fogjuk megoldani” - mondta.
2016-ban még nem volt széleskörű megértés arról sem, hogy a mesterséges intelligenciát hogyan lehetne hasznosítani a probléma megoldására. Az Acusensus - amelynek társalapítója volt 2018-ban - azóta kifejlesztett egy olyan rendszert, amelyben mobilkamerák - amelyeket ideiglenesen elhelyezhetnek az autópályák mentén vagy a forgalmi gócpontoknál - tucatnyi képet készítenek az alatta elhaladó sofőrről. Egy mesterséges intelligenciával működő rendszer ellenőrzi, hogy a sofőr használ-e telefont - vagy akár azt is, hogy a telefon valakinek az ölében van-e, ami Ausztrália egyes államaiban szintén illegális -, mielőtt továbbítja a feltételezett szabálysértést egy végrehajtónak. A vezetés közben telefonáláson kapott sofőrök ezután pénzbírságot - Sydneyben körülbelül 387 ausztrál dollárt (kb. 87e forint) - és a jogosítványukban hibapontokat kapnak. Nem sok sofőr támadja meg a bírságokat, mivel a kamerák elegendő bizonyítékot szolgáltatnak.

Az Acusensus kezdetben nehéz helyzetben volt, amíg 2019-ben részt nem vett egy Új-Dél-Wales államban folytatott kísérletben, amely lehetőséget adott a fiatal cégnek, hogy bebizonyítsa, hogy mobil kamerái jelentős hatást gyakorolhatnak a közúti biztonságra. Jannink rámutatott a kormányzati adatok Acusensus által végzett elemzésére, amely szerint a halálos balesetek száma 20 százalékkal csökkent a projekt első két éve után, mivel a járművezetők tudatában voltak a kockázatoknak. Ehhez képest Ausztrália többi részén 8 százalékkal nőtt a közúti halálesetek száma.
Az első kísérletek során az Acusensus szerint az első bírságok kiszabása előtt a vizsgált járművezetők körülbelül 1 százaléka használta aktívan a telefonját. Azóta ez az arány 0,2 százalék körülire csökkent - vagyis minden 500. emberből egy -, és az Acusensus biztos benne, hogy ez a szám még alacsonyabb lesz, mivel egyre többen ismerik fel, hogy nem szabadna vezetés közben telefonálniuk, és ha mégis megteszik, akkor elkaphatják őket. A vállalat azon képessége, hogy a kamerákat bármikor át tudja helyezni, a Jannink által „hálózati hatásnak” nevezett jelenséget eredményezte, amely szerint a jogsértések száma még azokon a területeken is alacsony, ahol a kamerákat még nem használták, mivel a járművezetők tudják, hogy bárhol elkaphatják őket.

Az MI-technológia három nap alatt csaknem 300 mobiltelefont használó vagy biztonsági övet nem használó sofőrt fülelt le Devon és Cornwall egyik legforgalmasabb útján
Az Acusensus be tudta bizonyítani, hogy mobilkamerái működnek a járművezetők figyelmének elterelésének megakadályozásában, ami megnyitotta az utat a 2023-as tőzsdei bevezetéshez. Azóta szerződést kötött Új-Zélandon és az Egyesült Államokban. A tavaly decemberig tartó hat hónapban a bevétel 16 százalékkal 29 millió ausztrál dollárra nőtt. A vállalat a közlekedésbiztonság más területeire is kiterjeszkedett. A karácsonyi időszakban az Egyesült Királyságban, Cornwallban és Devonban az ittas és kábítószeres vezetés felderítésére irányuló kísérletet hajtott végre, amelynek során mobilkamerái a rendellenes vezetést figyelték, és riasztották a rendőrséget.
A vállalat egy olyan biztonsági terméket is kifejlesztett az építőipari és út menti munkások számára - ami egy nagy piac -, amely figyelmezteti őket az építkezésen elhaladó autók vagy gépek közelgő érintkezésére, és amelyet várhatóan még az idén kereskedelmi forgalomba hoz. Jannink azzal érvel, hogy miközben a járművezetők alkalmazkodnak az új szabályokhoz és előírásokhoz, sokan továbbra is érzéketlenek a vezetés kockázataival szemben, és kiskapukat keresnek. „Ennek mindenkinek a legfontosabbnak kellene lennie. Nincs az autóba ülésnél naponta végzett veszélyesebb tevékenység. Szinte őrület, hogy az emberek elfogadják ezt a kockázati szintet” - mondja.