Berta Sándor

Jobb okostöltési algoritmusok készülhetnek

A felhasználói adatok és tapasztalatok figyelembevételével jobb töltési megoldások fejleszthetők ki.

Az ETH Zürich kutatói arra voltak kíváncsiak, hogy az otthonokban megtermelhető-e annyi áram, amely elegendő ahhoz, hogy valaki annak segítségével töltse fel az elektromos autóját úgy, hogy mindig azzal közlekedhessen. Svájcban a fotovoltaikus napelemek biztosítják már az országos áramfogyasztás 5 százalékát. A helyi utakon 70 000 elektromos és 200 000 hibrid gépkocsi közlekedik. Martin Raubal, az ETH Zürich professzora és a kollégái azt vizsgálták, hogy milyen mértékben tölthetők fel az otthoni rendszerek segítségével az elektromos járművek úgy, hogy eközben ne kelljen korlátozni az egyéb áramfogyasztást.

Henry Martin, az ETH Zürich Térképészeti és Geoinformációs Intézetének doktorandusza közölte, hogy a rögzített eredményeik azt mutatták, hogy az elektromos autók tulajdonosai egyszerre tudták használni korlátozások nélkül a gépkocsijaikat és ezzel párhuzamosan feltölteni a rendszereiket. A kapcsolódó tanulmányban 78 személy vett részt, aki általában családi házban laktak és általában napközben használták a járműveiket. Az emberek magatartását 10 hónapon keresztül minden percben feljegyezték, így a kutatók pontosan tudták, hogy mikor alkalmazták az autóikat, azokat mikor kellett feltölteni és mikor álltak. A felhasználói adatok az SBB Green Class projektből származtak.

A megkérdezettek többsége otthon töltötte fel a gépkocsiját és a szakemberek tudták, hogy arra pontosan mikortól meddig került sor. A maximális töltési teljesítmény 11 kilowatt volt, míg a fotovoltaikus rendszerek csúcsteljesítménye 5 és 25 kilowatt között változott.

A kutatók négy töltési stratégiát állapították meg. Az elsőnél az elektromos járműveket ugyanabban az időpontban töltötték fel. Ebben az esetben az éves áramszükségletnek csak a 15 százalékát lehetett fotovoltaikus rendszerekből fedezni. A másodiknál egy egyszerű intelligens vezérlő gondoskodott arról, hogy az akkumulátor csak akkor töltődjön fel, ha elérhető az otthoni áram. Az arány ilyenkor 56 százalék volt és meglepte a szakembereket. Amennyiben következetesen kiaknázták az intelligens vezérlésben rejlő lehetőségeket (harmadik töltési stratégia), akkor az arány 90 százalékra nőtt. Míg, ha a megtermelt árammennyiséget el is tárolták (negyedik töltési stratégia), akkor az autókat szinte teljes mértékben az otthoni áramról lehetett működtetni.

Martin Raubal tanszékén most olyan gépi tanulási stratégiákat fejlesztenek, amelyekkel pontosan előrejelezhetők a felhasználói magatartások. Azok képezik ugyanis az alapját az elektromos gépkocsikba a jövőben szabványosan bekerülő okostöltési algoritmusok megalkotásának.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    Magyarul:
    - 1-es strategia: akkor tolt a kocsi amikor toltore teszik, ha van helyi napelemes aram azzal, egyebkent halozatrol
    - 2-es strategia: akkor tolt a kocsi, amikor van helyi napelemes aram, ha aznap nincs eleg, akkor halozatrol
    - 3-as strategia: akkor tolt a kocsi, amikor van helyi napelemes aram, de csak akkor, kiveve ha nagyon le van merulve az aksi
    - 4-es strategia: a napelem a helyi aksikat tolti es arrol tolt a kocsi

    A 4-es az amit a Tesla Power Wall neven forgalmaz mar jopar eve. A svajci tudosok bebizonyitottak kiserleti uton, hogy a Tesla jo megoldast talalt ki. Persze a fenti megoldasokbol az atmeneti tarolo es halozat nelkuli csak akkor mukodik, ha a kocsit nem hasznaljak tul nagy tavra igy tobb nap ki tud atlagolodni + a hetvegen 2 napig nap kozben is tolton lehet. Ha a kocsinak pont akkora kapacitasa van, hogy egy napnyi hasznalatot kibirjon, akkor csak az 1-es es 4-es strategia mukodik. Tovabba ha a tulaj szeretne ha mindig 100%-ra lenne toltve az autoja amikor elindul otthonrol, akkor is csak az 1-es es 4-es jarhato. A Tesla fele power wall ez utobbit tudja biztositani, viszonyleg egyszeruen es meg a haz energiaellatasat is kepes kezelni ha a kulso halozat eppen nem mukodik. (mert pl. a nemetek bezartak az atomeromuveket es a lengyel szeneromuveket, meg nincs orosz gaz es eppen teli sotet van meg szelcsend az eszaki tengernel)

    A kutatas egyetlen erdekessege, hogy ha eleg nagy tartalek kapacitas van a kocsiban amit nem hasznalunk ki munkaba jarni (csak pl. nyaralaskor), akkor hetente az az ido amit nap kozben otthon toltunk (pl. a hetvegen) eleg lehet a kocsi energiaigenyenek 90%-at helyi napelemrol fedezni. Persze a tarolas akkor is jobb megoldas, csak van egy telepitesi koltsge, amit nem mindenki tud vagy akar megfizetni.

    ps: Szerintem erdemes lett volna megvizsgalniuk az ejjeli aramu toltes gazdasagossagat mondjuk atomeromuvi alaperomuvi aram felhasznalasaval. (tehat mennyire eri meg halozati visszataplalos napelemek vagy aksis tarolos napelemek helyett inkabb ejjeli arammal tolteni)