Berta Sándor

A Google komoly összegért lett a Safari keresője

Egyre több részlet szivárog ki az óriáscég elleni eljárásról.

Az amerikai igazságügyi minisztérium és 11 szövetségi állam nemrég pert indított a Google ellen jogszerűtlen monopoltevékenység miatt. Amy Keating, a Mozilla jogi vezetője kiemelte, hogy attól tartanak, hogy az eljárás negatív hatással lesz a böngészőfejlesztésre és nem kellene, hogy komoly járulékos veszteségekhez vezessen azoknál a szervezeteknél, például náluk is, amelyek valójában ösztönzik a piaci versenyt és megvédik a fogyasztók érdekeit a világhálón. A kisebb innovációs szereplőknek való nem szándékos károkozás a rendszer egészének árthat anélkül, hogy eközben a felhasználók számára észszerű haszon keletkezne.

A The New York Times most azt írta, hogy jelenleg a Google 8-12 milliárd dollárt fizet évente az Apple menedzsmentjének azért, hogy a keresője legyen a Safari szabványos szolgáltatása. A jogi eljárás vádirata egyébként 64 oldalas.

Az amerikai újság bennfentesektől származó információkra hivatkozva szellőztette meg, hogy a két társaság már 2017-ben megállapodott egymással arról, hogy a Google keresője lesz a szabványos szolgáltatás a Safari böngészőben és az Apple minden készülékén. Ezért cserébe az almás társaság évente megkapja a már említett összeget, amely a The New York Times becslései alapján az Apple éves nyereségének kereken 14-21 százalékát teszi ki.

A Google hasonló, bár kisebb összegű szerződést kötött a Mozillával, amely cserébe évente 400-450 millió dollárt kap. Az ilyen megállapodások a partnerek számára nem csupán pénzügyileg vonzók, hanem ha nem fogadták volna el azokat, akkor a döntés akár negatív következményekkel is járhatott volna az érintett vállalatokra nézve. Ez az Amerikai Egyesült Államok Képviselőháza által beterjesztett kereset egyik központi vádpontja.

Az elindított eljárás középpontjában ezek az üzletkötések vannak és azok szankcionálása, jövőbeli megtiltása vagy kényszerű felmondása, amelyek veszélyeztethetik az Apple és a Mozilla bevételeit.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #3
    "A Mozilla alapítványnak kb. csak ez az egyetlen bevételi forrása, ha ez nincs, akkor roló, elhal a Firefox"

    Ezert is lett politikai cel a Google hirdetesi uzeletaganak kicsinalasa. Az elvinne a Mozilla alapitvanyt is. Akkor szinte csak az Apple megoldasa maradna az amerikai piacon. (meg a kinaiak)
  • IcE TeE #2
    A Mozilla alapítványnak kb. csak ez az egyetlen bevételi forrása, ha ez nincs, akkor roló, elhal a Firefox. Akkor viszont megint a Google nyer és még nagyobb monopóliumba lenne a Chrome / Chromium miatt.

    Az Edge is átállt már Chromium alapúra (mondjuk ez örvendetes), de elveszik a sokszínűség, marad a Safari (webkit) és a Chrome (v8) motor. De ha ez nem is, adatbiztonságból rettenetes lenne. Ha úgy döntenek, hogy 1-2 adathoz hozzáférnek a böngészőjükön keresztül, akkor nem lehetne mit csinálni, nincs alternatíva.

    A többi random böngésző meg ezekre épül, azokat nem is említem.

    Ezzel a pénzzel legalább le vannak húzva, bár a nagyobb része az Apple-höz vándorol... :D
  • peterx #1
    Mi lenne ha egyszerűen NEM lenne default kereső alapból, hanem az összes böngésző gyártót köteleznék arra, hogy telepítés utáni első indításkor egy lista alapján válassza ki magának mindenki. A lista meg mindig random sorrendbe lenne.
    Az meg hogy ki kerül erre a bizonyos listára, egy teljesen független szervezet mérné egyes keresők elterjedtségét és X% felett már felkerülhet a listára.

    Túl egyszerű lenne a felhasználóra bízni? :)
    Utoljára szerkesztette: peterx, 2020.10.27. 11:35:26