Berta Sándor
A laza szabályozásból profitálnak az afrikai drónprojektek
A fejlesztők előszeretettel gondolnak Afrikára, mint lehetséges tesztelési, fejlesztési és alkalmazási helyszínre többek között a turizmus, az egészségügy, az állatvédelem, a biztonság, a klímaváltozás és a mezőgazdaság területén.
Afrikában közel sem olyan szigorúak a pilóta nélküli légi járművekre vonatkozó tesztelési és üzemeltetési előírások, mint Európában, Ázsiában vagy az Amerikai Egyesült Államokban. Afrika megpróbálja ezt a maga javára fordítani. Az élvonal egyik szereplője Ruanda; a helyi IT- és kommunikációs miniszter, Jean de Dieu Rurangirwa kijelentette, hogy célzottan akarják megteremteni az új technológiák bevezetéséhez szükséges infrastruktúrát és politikai keretfeltételeket azért, hogy javítsanak az emberek életén.
Israel Bimpe, a Zipline menedzsere hangsúlyozta, hogy Ruanda pont a lazább szabályozás miatt ideális tesztterep a számukra. A helyi kormány ugyanis ezekben a kérdésekben rendkívül nyitottan áll a dolgokhoz. Az egykori belga gyarmat célzottan akarja az innovációt az országba csábítani azért, hogy felpörgesse a gazdasági növekedést. A pilóta nélküli légi járművek egyszerű engedéllyel repülhetnek, csupán az a feltétel, hogy a teljes repülés alatt jól láthatók legyenek. Még a teljesen automatizált drónok üzemeltetéséhez sincsen szükség különleges engedélyekre.
Dél-Afrikában, Zimbabwében, Botswanában és Malawiban drónok derítik fel a vadorzókat. Az infrakamerákkal felszerelt robotrepülőgépek éjjel szállnak fel és azonnal értesítik a fegyveres biztonsági őröket, amint vadorzókat látnak. Otto Werdmuller Von Elgg, az Air-Shepherd program vezetője szerint a statisztikáik azt mutatják, hogy jelentős mértékben csökkentek a vadorzó-észlelések, ha a pilóta nélküli légi járművek megjelentek egy terület felett. Emellett Malawiban drónok szállítják ki a HIV-tesztekhez a vérpróbákat az ország távoli részeiből egy laboratóriumba. A világon ott az egyik legmagasabb a HIV-fertőzések aránya. A robotrepülőgépes szállítás által jelentős mértékben le lehet csökkenteni a teszteredményekre való várakozási időt. Ráadásul a rossz utak és a magas benzinköltségek miatt a közúti szállítás nem csupán hosszadalmas, de kevésbé biztonságos is lenne.
Az Atlan Space nevű marokkói cég például olyan - mesterséges intelligenciával kiegészített - szoftvert fejlesztett ki, amellyel a robotrepülőgépek a nyugat-afrikai vizekben felderíthetik, valamint valós időben jelenthetik az illegális halászatot és olajszennyezéseket. Badr Idrissi, az Atlan Space ügyvezetője kiemelte, hogy ha egy pilóta nélküli légi jármű törvényellenes tevékenységeket észlel, akkor megadja a közelben lévő hajó pozícióját és az azonosítószámát a hatóságoknak.
Szudánban a Massive Dynamics pilóta nélküli légi járművekről szórja le az akácfák magjait azokon a vidékeken, amelyeket elsivatogosodás veszélye fenyeget. Ezzel párhuzamosan drónok ellenőrizhetik számos növény állapotát. Az összegyűjtött információk lehetővé tehetik a gazdálkodók, a kutatók és a segélyszervezetek számára, hogy csökkentsék az aszálykárokat.
Nigériában régészek a robotrepülőgépek segítségével derítették fel Ile-Ife város helyét. Adisa Ogunfolakan, a Nigériai Természettudományi Múzeum igazgatója elmondta, hogy légi felvételek segítségével döntötték el, hogy hol ásnak és milyen területekre összpontosítanak. Így találták meg a korábban ismeretlen városfalakat, az elhagyott településeket, kunyhók romjait és szertartási árkokat.
A pilóta nélküli légi járművek előnye, hogy akár percek alatt felszállhatnak és a helyszínre érhetnek akkor is, ha éppen rosszak az utak, esőzések vagy dugók vannak. A Zipline naponta átlagosan 30 drónt küld el országszerte. Ahogy Diane Gashumba ruandai egészségügyi miniszter fogalmazott: ha valaki életet akar menteni, akkor minden másodperc számít és az ő számukra a robotrepülőgépek jelentik a megoldást.
Afrikában közel sem olyan szigorúak a pilóta nélküli légi járművekre vonatkozó tesztelési és üzemeltetési előírások, mint Európában, Ázsiában vagy az Amerikai Egyesült Államokban. Afrika megpróbálja ezt a maga javára fordítani. Az élvonal egyik szereplője Ruanda; a helyi IT- és kommunikációs miniszter, Jean de Dieu Rurangirwa kijelentette, hogy célzottan akarják megteremteni az új technológiák bevezetéséhez szükséges infrastruktúrát és politikai keretfeltételeket azért, hogy javítsanak az emberek életén.
Ruanda egyes részeibe nagyon körülményesen lehet csak segélyeket eljuttatni, ugyanis a terep nehezen járható, az utak meg gyakran nagyon rossz minőségűek. Éppen ezért lehet hatékony, biztonságos és gyors a drónos csomagszállítás. A Zipline nevű startup robotrepülőgépek segítségével akarja elküldeni a gyógyszereket, a vérkészítményeket és más fontos eszközöket a helyi kórházakba és egészségügyi központokba. A projekt évek óta tart. |
Dél-Afrikában, Zimbabwében, Botswanában és Malawiban drónok derítik fel a vadorzókat. Az infrakamerákkal felszerelt robotrepülőgépek éjjel szállnak fel és azonnal értesítik a fegyveres biztonsági őröket, amint vadorzókat látnak. Otto Werdmuller Von Elgg, az Air-Shepherd program vezetője szerint a statisztikáik azt mutatják, hogy jelentős mértékben csökkentek a vadorzó-észlelések, ha a pilóta nélküli légi járművek megjelentek egy terület felett. Emellett Malawiban drónok szállítják ki a HIV-tesztekhez a vérpróbákat az ország távoli részeiből egy laboratóriumba. A világon ott az egyik legmagasabb a HIV-fertőzések aránya. A robotrepülőgépes szállítás által jelentős mértékben le lehet csökkenteni a teszteredményekre való várakozási időt. Ráadásul a rossz utak és a magas benzinköltségek miatt a közúti szállítás nem csupán hosszadalmas, de kevésbé biztonságos is lenne.
Az Atlan Space nevű marokkói cég például olyan - mesterséges intelligenciával kiegészített - szoftvert fejlesztett ki, amellyel a robotrepülőgépek a nyugat-afrikai vizekben felderíthetik, valamint valós időben jelenthetik az illegális halászatot és olajszennyezéseket. Badr Idrissi, az Atlan Space ügyvezetője kiemelte, hogy ha egy pilóta nélküli légi jármű törvényellenes tevékenységeket észlel, akkor megadja a közelben lévő hajó pozícióját és az azonosítószámát a hatóságoknak.
Szudánban a Massive Dynamics pilóta nélküli légi járművekről szórja le az akácfák magjait azokon a vidékeken, amelyeket elsivatogosodás veszélye fenyeget. Ezzel párhuzamosan drónok ellenőrizhetik számos növény állapotát. Az összegyűjtött információk lehetővé tehetik a gazdálkodók, a kutatók és a segélyszervezetek számára, hogy csökkentsék az aszálykárokat.
Nigériában régészek a robotrepülőgépek segítségével derítették fel Ile-Ife város helyét. Adisa Ogunfolakan, a Nigériai Természettudományi Múzeum igazgatója elmondta, hogy légi felvételek segítségével döntötték el, hogy hol ásnak és milyen területekre összpontosítanak. Így találták meg a korábban ismeretlen városfalakat, az elhagyott településeket, kunyhók romjait és szertartási árkokat.
A pilóta nélküli légi járművek előnye, hogy akár percek alatt felszállhatnak és a helyszínre érhetnek akkor is, ha éppen rosszak az utak, esőzések vagy dugók vannak. A Zipline naponta átlagosan 30 drónt küld el országszerte. Ahogy Diane Gashumba ruandai egészségügyi miniszter fogalmazott: ha valaki életet akar menteni, akkor minden másodperc számít és az ő számukra a robotrepülőgépek jelentik a megoldást.