Gyurkity Péter
Rekord a Samsungnál, döccent az Apple
Már a kínai telefonpiac sem a régi. Katasztrófától persze nem kell tartani, az ősz folyamán befut az idei generáció, ami ismét felkeltheti a vásárlók érdeklődését – és megnyithatja a pénztárcákat.
A Samsung már korábban beharangozta, hogy ismét nagyon jó negyedéves eredményt produkáltak, ezt pedig most meg is erősítették, amivel sorrendben a negyedik periódusban döntenek rekordot. A hangsúly a memóriachipeken van, de az új zászlóshajók is hozzájárultak ehhez. Eközben egy új telefont is bemutatnak, riválisuk esetében pedig visszaesést jósolnak. A részletes jelentés szerint a chipek mellett a Galaxy S9 és S9+ is jól szerepelt, bár elemzők arra számítanak, hogy ez nem fog sokáig kitartani, mivel a csúcskategóriás példányokat beszerző vásárlók jó része egy ideig nem fog újabb cserét végrehajtani.
Külső becslések szerint csak a megjelenést követő első hónapban 8 millió példányt adhattak el, a gyártó azonban állítólag 40 helyett már csak 32 millió S9-et szeretne elkészíteni, ami jelzi a következő időszak nehézségeit. Eközben egy kiszivárgott benchmark arra utal, hogy érkezőben van az első Android Go megoldásuk, amely a Galaxy J2 Core néven jelenhet meg a piacon, mindössze 1 GB memóriával és az Exynos 7570 chippel, az Android 8.1-es verzióval, remélhetőleg alacsony áron.
Az Apple esetében eközben némi visszaesést várnak, ami azt jelzi számunkra, hogy a Galaxy S9-hez hasonlóan az iPhone telefonokból is kevesebb példány találhat gazdára, bár itt a márciusban véget ért második pénzügyi negyedévről van szó. Egy friss jóslat szerint a 3 hónapos periódus alatt 41 millió helyett 38,8 millió készüléket adhattak el, bár a Wall Street-i konszenzus még mindig 43 millióról szól. Egybevág azonban ezzel, hogy a fontos beszállítóként jelenlévő TSMC saját romló előrejelzésében szintén a csúcskategóriás megoldások iránti lanyhuló keresletet említette fő okként, és mivel saját termékeik 20 százaléka kerül az Apple-höz, itt valóban visszaesésre számíthatunk.
A kínai piacon sem tapasztalható a korábban jellemző gyors növekedés, mintha a pálya emelkedése megállt volna. Nem is olyan rég írtunk arról, hogy a kínai telefongyártók globális dömpingre készülnek, hogy a hazai piac után a nemzetközi színtéren is komoly pozíciókra tegyenek szert. Ezen törekvést árnyékolja be, hogy otthon már egyértelmű lassulást mutatnak a friss adatok. A Canalys friss elemzése kiemeli, hogy az első negyedévben nem kevesebb, mint 21 százalékkal estek vissza az eladások az egy évvel korábbi állapothoz képest, ami már jelentős csökkenésnek mondható. A nagyobb, jobban ismert nevek közül egyedül a Xiaomi tudta javítani számait, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy ők nagyon olcsó megoldásokat is kínáltak, a 160 dolláros szint alatt ajánlva ezeket.
A többiek, így például az Oppo, a Vivo, a Gionee és a Meizu csökkenést voltak kénytelenek elismerni, bár ez cégenként nagyon eltérő adatokat mutat. A Huawei nagyjából stagnált, a 2 százalékos bővülés nem nevezhető komoly erősödésnek, ezt pedig a Canalys azzal magyarázta, hogy a vásárlók kimerülést mutatnak, a piac mintha megtelt volna, innen pedig már valószínűleg nem lesz újabb nagy ugrás. Előfordulhat persze, hogy a második negyedben javulást látunk majd, hiszen az év első időszaka mindig is kedvezőtlen, különösen az ünnepi hónapok eredményeit követően, de könnyen lehet, hogy több kisebb szereplő nem tudja majd átvészelni ezt az időszakot.
A Huawei P20 és az egyéb csúcskategóriás megoldások szintén javíthatnak a helyzeten, bár az kérdéses, hogy ezekre mennyiben lesz nagy igény, látva a kifulladás jeleit.
A Samsung már korábban beharangozta, hogy ismét nagyon jó negyedéves eredményt produkáltak, ezt pedig most meg is erősítették, amivel sorrendben a negyedik periódusban döntenek rekordot. A hangsúly a memóriachipeken van, de az új zászlóshajók is hozzájárultak ehhez. Eközben egy új telefont is bemutatnak, riválisuk esetében pedig visszaesést jósolnak. A részletes jelentés szerint a chipek mellett a Galaxy S9 és S9+ is jól szerepelt, bár elemzők arra számítanak, hogy ez nem fog sokáig kitartani, mivel a csúcskategóriás példányokat beszerző vásárlók jó része egy ideig nem fog újabb cserét végrehajtani.
Külső becslések szerint csak a megjelenést követő első hónapban 8 millió példányt adhattak el, a gyártó azonban állítólag 40 helyett már csak 32 millió S9-et szeretne elkészíteni, ami jelzi a következő időszak nehézségeit. Eközben egy kiszivárgott benchmark arra utal, hogy érkezőben van az első Android Go megoldásuk, amely a Galaxy J2 Core néven jelenhet meg a piacon, mindössze 1 GB memóriával és az Exynos 7570 chippel, az Android 8.1-es verzióval, remélhetőleg alacsony áron.
Az Apple esetében eközben némi visszaesést várnak, ami azt jelzi számunkra, hogy a Galaxy S9-hez hasonlóan az iPhone telefonokból is kevesebb példány találhat gazdára, bár itt a márciusban véget ért második pénzügyi negyedévről van szó. Egy friss jóslat szerint a 3 hónapos periódus alatt 41 millió helyett 38,8 millió készüléket adhattak el, bár a Wall Street-i konszenzus még mindig 43 millióról szól. Egybevág azonban ezzel, hogy a fontos beszállítóként jelenlévő TSMC saját romló előrejelzésében szintén a csúcskategóriás megoldások iránti lanyhuló keresletet említette fő okként, és mivel saját termékeik 20 százaléka kerül az Apple-höz, itt valóban visszaesésre számíthatunk.
A kínai piacon sem tapasztalható a korábban jellemző gyors növekedés, mintha a pálya emelkedése megállt volna. Nem is olyan rég írtunk arról, hogy a kínai telefongyártók globális dömpingre készülnek, hogy a hazai piac után a nemzetközi színtéren is komoly pozíciókra tegyenek szert. Ezen törekvést árnyékolja be, hogy otthon már egyértelmű lassulást mutatnak a friss adatok. A Canalys friss elemzése kiemeli, hogy az első negyedévben nem kevesebb, mint 21 százalékkal estek vissza az eladások az egy évvel korábbi állapothoz képest, ami már jelentős csökkenésnek mondható. A nagyobb, jobban ismert nevek közül egyedül a Xiaomi tudta javítani számait, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy ők nagyon olcsó megoldásokat is kínáltak, a 160 dolláros szint alatt ajánlva ezeket.
A többiek, így például az Oppo, a Vivo, a Gionee és a Meizu csökkenést voltak kénytelenek elismerni, bár ez cégenként nagyon eltérő adatokat mutat. A Huawei nagyjából stagnált, a 2 százalékos bővülés nem nevezhető komoly erősödésnek, ezt pedig a Canalys azzal magyarázta, hogy a vásárlók kimerülést mutatnak, a piac mintha megtelt volna, innen pedig már valószínűleg nem lesz újabb nagy ugrás. Előfordulhat persze, hogy a második negyedben javulást látunk majd, hiszen az év első időszaka mindig is kedvezőtlen, különösen az ünnepi hónapok eredményeit követően, de könnyen lehet, hogy több kisebb szereplő nem tudja majd átvészelni ezt az időszakot.
A Huawei P20 és az egyéb csúcskategóriás megoldások szintén javíthatnak a helyzeten, bár az kérdéses, hogy ezekre mennyiben lesz nagy igény, látva a kifulladás jeleit.