Gyurkity Péter
Visszatért a titkos űrrepülő
A légierő nem árulta el, hogy mit kutattak mintegy két éven keresztül, a titkolózás kémkedésre utalhat.
Az amerikai légierő számolt be arról, hogy az X-37B ottani idő szerint vasárnap reggel landolt a floridai Kennedy Űrközpontban, egészen pontosan azon a leszállópályán, amelyet annak idején az űrsiklóknak tartottak fenn. A 2011-ben nyugdíjazott típus miniatűr változataként is emlegetett űrhajó küldetésének célja azonban továbbra is titkos.
A nagy hallgatás ellenére meglehetős visszhangot váltott ki a visszatérés, amely nyilván többek között annak is köszönhető, hogy egy csaknem 2 éven át tartó küldetés lezárásáról van szó. A rendelkezésre álló két példány egyike ugyanis még 2015 májusában indult útjára a légierő Cape Canaveral-i bázisáról, mégpedig egy Atlas 5 rakéta segítségével, amelyet ezúttal is a United Launch Alliance bocsátott rendelkezésre. 700 napon keresztül folytattak közelebbről meg nem határozott kísérleteket a bolygókörüli pályán, ez sorrendben a negyedik, és egyben az eddigi leghosszabb ilyen küldetés volt, amiről mindössze annyit árultak el (nagy általánosságban), hogy ezen expedíciók során a többször felhasználható eszközökkel kapcsolatos kockázatcsökkentési feladatokat, illetve az ezekkel történő kísérleteket és a koncepciók valóra váltását igyekeznek elvégezni.
Más források, így például a békés űrkutatás gondolatát népszerűsíteni igyekvő Secure World Foundation szerint a titkozólást valószínűleg amiatt erőltetik, mert itt kémkedési feladatokat is elvégeznek, ennek nyilvánosságra hozatala pedig nem lenne jó ötlet. Az Orbital Test Vehicle (OTV) néven is emlegetett X-37B először még 2010 áprilisában repült, akkor 8 hónap után tért vissza, a második küldetés 2011 márciusában indult és 15 hónapig tartott, míg a harmadikra 2012 decemberében került sor, akkor pedig 22 hónap után zárult le a hosszúra nyúlt repülés. Akkor még a kaliforniai Vandenberg légibázist vették igénybe a landoláshoz, most először jelölték ki erre a floridai bázist, ami annak köszönhető, hogy a légierő még 2014-ben itt átvette a NASA két hangárját.
Az ötödik küldetés még az év vége előtt elindul, a részleteket természetesen itt sem kötik majd az orrunkra.
Az amerikai légierő számolt be arról, hogy az X-37B ottani idő szerint vasárnap reggel landolt a floridai Kennedy Űrközpontban, egészen pontosan azon a leszállópályán, amelyet annak idején az űrsiklóknak tartottak fenn. A 2011-ben nyugdíjazott típus miniatűr változataként is emlegetett űrhajó küldetésének célja azonban továbbra is titkos.
A nagy hallgatás ellenére meglehetős visszhangot váltott ki a visszatérés, amely nyilván többek között annak is köszönhető, hogy egy csaknem 2 éven át tartó küldetés lezárásáról van szó. A rendelkezésre álló két példány egyike ugyanis még 2015 májusában indult útjára a légierő Cape Canaveral-i bázisáról, mégpedig egy Atlas 5 rakéta segítségével, amelyet ezúttal is a United Launch Alliance bocsátott rendelkezésre. 700 napon keresztül folytattak közelebbről meg nem határozott kísérleteket a bolygókörüli pályán, ez sorrendben a negyedik, és egyben az eddigi leghosszabb ilyen küldetés volt, amiről mindössze annyit árultak el (nagy általánosságban), hogy ezen expedíciók során a többször felhasználható eszközökkel kapcsolatos kockázatcsökkentési feladatokat, illetve az ezekkel történő kísérleteket és a koncepciók valóra váltását igyekeznek elvégezni.
Más források, így például a békés űrkutatás gondolatát népszerűsíteni igyekvő Secure World Foundation szerint a titkozólást valószínűleg amiatt erőltetik, mert itt kémkedési feladatokat is elvégeznek, ennek nyilvánosságra hozatala pedig nem lenne jó ötlet. Az Orbital Test Vehicle (OTV) néven is emlegetett X-37B először még 2010 áprilisában repült, akkor 8 hónap után tért vissza, a második küldetés 2011 márciusában indult és 15 hónapig tartott, míg a harmadikra 2012 decemberében került sor, akkor pedig 22 hónap után zárult le a hosszúra nyúlt repülés. Akkor még a kaliforniai Vandenberg légibázist vették igénybe a landoláshoz, most először jelölték ki erre a floridai bázist, ami annak köszönhető, hogy a légierő még 2014-ben itt átvette a NASA két hangárját.
Az ötödik küldetés még az év vége előtt elindul, a részleteket természetesen itt sem kötik majd az orrunkra.