Balázs Richárd
Sikeres tesztet produkált az európai űrrepülőgép
Sikeres próbarepülést tudhat maga mögött az európai űrügynökség (ESA) űrrepülőgép prototípusa, az IXV, amivel tegnap a visszatérési technológiát tesztelték, ami segíthet a mélyűr expedíciókból visszatérő emberek biztonságos visszajuttatásában.
Az ember nélkül repülő IXV, teljes nevén Intermediate eXperimental Vehicle egy Vega rakéta tetején utazva indult neki a világűrnek szerdán, magyar idő szerint 14 óra 40 perckor az ESA Francia Guyanában elhelyezkedő űrkikötőjéből. Az űrrepülő 400 kilométeres magasságból tért vissza egy kört téve a Föld körül, másodpercenkénti 7,5 kilométeres sebességgel lépve be a légkörbe. Ejtőernyőit kinyitva 16 óra 19 perckor landolt a Csendes-óceánon, ahol egy hajó szedte össze a kisebb autó méretű űreszközt.
Az űrjárművek heves hőhatásoknak vannak kitéve a belépéskor keletkező súrlódás következtében. Jelenleg a legtöbb visszatérő eszköz a NASA Apollo küldetéseiben használt kapszulákat idézi, amik nem képesek kontrollálni ereszkedésüket. Eddig csak a repülőgép módjára landoló űrsiklók voltak kivételek, hőpajzsaik bonyolultsága azonban 2003-ban hét űrhajós vesztét okozta a visszatéréskor.
Az ESA IXV-je egyfajta hibrid, orra az űrsiklókra emlékeztet és hátsó terelőszárnyakat is kapott a manőverezhetőség érdekében, a klasszikusnak számító delta szárnyakat azonban hiába keressük. "Ez egy új típusú géptörzs, ami kihasználja a kapszulák egyszerűségének, valamint a szárnnyal ellátott járművek manőverezési képességeinek előnyeit" - nyilatkozott Jean-Jacques Dordain, az ESA vezérigazgatója.
Az ESA a landolást követően elkezdi kiértékelni a repülést. "Nem is lehetett volna jobb" - folytatta Dordain. "A küldetésnek azonban még nincs vége, most ugyanis elemeznünk kell az összes repülés alatt összegyűjtött adatot"
Az ESA időközben már egy új űrrepülőn is dolgozik, ami a PRIDE (Programme for Reusable In-orbit Demonstrator for Europe) nevet kapta. A demonstrátor gyakorlatilag egy robot űrrepülőgép lesz, hasonló az Egyesült Államok titkos X-37B jelű gépéhez, ugyancsak rakétaindítással és leszállópályára történő visszatéréssel. A PRIDE-ot műholdak földkörüli pályán történő javítására tervezik.
A biztonságos visszatérés képessége kulcsfontosságú a különböző minta-visszajuttatási küldetések szempontjából is. Az ESA Rosetta szondája, ami jelenleg éppen egy üstököst tanulmányoz, eredetileg mintákat is hozott volna a Földre, a küldetés azonban némi karcsúsításon esett át. A végcél természetesen az emberek űrbe juttatása és visszahozása, erre jelenleg továbbra is csak Oroszország képes.
Az ember nélkül repülő IXV, teljes nevén Intermediate eXperimental Vehicle egy Vega rakéta tetején utazva indult neki a világűrnek szerdán, magyar idő szerint 14 óra 40 perckor az ESA Francia Guyanában elhelyezkedő űrkikötőjéből. Az űrrepülő 400 kilométeres magasságból tért vissza egy kört téve a Föld körül, másodpercenkénti 7,5 kilométeres sebességgel lépve be a légkörbe. Ejtőernyőit kinyitva 16 óra 19 perckor landolt a Csendes-óceánon, ahol egy hajó szedte össze a kisebb autó méretű űreszközt.
Az űrjárművek heves hőhatásoknak vannak kitéve a belépéskor keletkező súrlódás következtében. Jelenleg a legtöbb visszatérő eszköz a NASA Apollo küldetéseiben használt kapszulákat idézi, amik nem képesek kontrollálni ereszkedésüket. Eddig csak a repülőgép módjára landoló űrsiklók voltak kivételek, hőpajzsaik bonyolultsága azonban 2003-ban hét űrhajós vesztét okozta a visszatéréskor.
Az ESA IXV-je egyfajta hibrid, orra az űrsiklókra emlékeztet és hátsó terelőszárnyakat is kapott a manőverezhetőség érdekében, a klasszikusnak számító delta szárnyakat azonban hiába keressük. "Ez egy új típusú géptörzs, ami kihasználja a kapszulák egyszerűségének, valamint a szárnnyal ellátott járművek manőverezési képességeinek előnyeit" - nyilatkozott Jean-Jacques Dordain, az ESA vezérigazgatója.
Az ESA a landolást követően elkezdi kiértékelni a repülést. "Nem is lehetett volna jobb" - folytatta Dordain. "A küldetésnek azonban még nincs vége, most ugyanis elemeznünk kell az összes repülés alatt összegyűjtött adatot"
Az ESA időközben már egy új űrrepülőn is dolgozik, ami a PRIDE (Programme for Reusable In-orbit Demonstrator for Europe) nevet kapta. A demonstrátor gyakorlatilag egy robot űrrepülőgép lesz, hasonló az Egyesült Államok titkos X-37B jelű gépéhez, ugyancsak rakétaindítással és leszállópályára történő visszatéréssel. A PRIDE-ot műholdak földkörüli pályán történő javítására tervezik.
A biztonságos visszatérés képessége kulcsfontosságú a különböző minta-visszajuttatási küldetések szempontjából is. Az ESA Rosetta szondája, ami jelenleg éppen egy üstököst tanulmányoz, eredetileg mintákat is hozott volna a Földre, a küldetés azonban némi karcsúsításon esett át. A végcél természetesen az emberek űrbe juttatása és visszahozása, erre jelenleg továbbra is csak Oroszország képes.