Berta Sándor
Túl erőszakos volt a Microsoft Windows 10 kampánya
A szervezet szerint a cég figyelmen kívül hagyja a felhasználók kívánságait és megsérti a magánszférájukat.
Az Electronic Frontier Foundation (EFF) képviseletében Amul Kalia koordinátor támadta blogbejegyzésében a redmondi óriáscéget. A szakember leginkább azt kifogásolta, hogy a társaság teljesen figyelmen kívül hagyta a felhasználók kívánságait és a magánszférájukat, csak az a cél lebegett a szeme előtt, hogy az érintetteket mielőbb a Windows 10-re való átváltásra ösztönözze.
A Windows 10-re való ingyenes frissítési lehetőséget egy macska-egér taktikának tartja, a Microsoft ugyanis megpróbálta egy nem törölhető programmal - amit Kalia egyenesen egy kártevőhöz hasonlított - az embereket rávenni a váltásra. Miután sikerült módot találni az eszköz törlésére, azt a vállalat többször is aktualizálta, majd a biztonsági frissítésekhez kötötte. A szervezet munkatársa azt is bírálta, hogy az Internet Explorer egyik biztonsági frissítésével a Windows 10-et reklámozta a Microsoft, ami közel sem volt szabványos eljárás. Amennyiben a felhasználók ilyen javításokat telepítenek, akkor nem számítanak reklámokra vagy arra, hogy egy teljesen új operációs rendszert töltenek le. Éppen ezért úgy tűnik, hogy egyáltalán nem volt fontos az, hogy az emberek valójában mit akartak.
Kalia kiemelte, hogy a Windows 10-et használók magánszférája az operációs rendszer által folyamatosan küldött, soha nem látott mennyiségű felhasználói adat miatt is veszélyeztetve van. A szakértő hozzátette, hogy a Microsoft azt állította, hogy a fájlok csak a rendszer személyre szabásához és a Cortana nevű asszisztens működéséhez kellennek. Az igazán komoly probléma azonban az, hogy eleinte lehetőség sincs az adatgyűjtés teljes kikapcsolására vagy leállítására, kivételt ez alól csak a Windows 10 Enterprise jelent. Az ottani "biztonsági" beállítás azonban oda vezet, hogy az operációs rendszer a változtatás után semmilyen biztonsági frissítést nem kap.
Az EFF azt is kritizálta, hogy a Microsoft nem árulta el, hogyan összesíti a Windows 10 tulajdonosok telemetriai adatait és azokat miként teszi névtelenné. Nem tisztázott az sem, hogy az információkat a társaság mennyi ideig tárolja. Tény, hogy a Windows 10 a korábbi verziókhoz képest néhány nagyszerű biztonsági javítást kínál, de Kalia szerint szégyen, hogy a Microsoft arra kényszeríti az embereket, hogy a magánszféra és a biztonság között válasszanak. Az EFF felszólította az óriáscéget, hogy ismerje el a hibáit és adjon lehetőséget a felhasználóknak arra, hogy akár el is utasíthassák az adatgyűjtést. Amennyiben ez nem következik be, úgy a vállalatnak államügyészek és a kormányhivatalok által indított eljárásokra kell felkészülnie. A szervezetet több magánszemély is arra kérte, hogy kezdeményezzen jogi lépéseket a vállalattal szemben.
Májusban derült ki, hogy az, aki "A Windows 10 beszerzése" nevű alkalmazás felbukkanásakor az ablak jobb felső sarkában lévő x-re kattintott, ezzel nem utasította el a frissítést. Az ablak bezárását az alkalmazás ugyanis ugyanúgy a frissítés elfogadásaként értelmezte. Júliusban pedig a konszern már teljes képernyős reklámmal akarta rávenni az embereket a Windows 10-re való váltásra.
Az Electronic Frontier Foundation (EFF) képviseletében Amul Kalia koordinátor támadta blogbejegyzésében a redmondi óriáscéget. A szakember leginkább azt kifogásolta, hogy a társaság teljesen figyelmen kívül hagyta a felhasználók kívánságait és a magánszférájukat, csak az a cél lebegett a szeme előtt, hogy az érintetteket mielőbb a Windows 10-re való átváltásra ösztönözze.
A Windows 10-re való ingyenes frissítési lehetőséget egy macska-egér taktikának tartja, a Microsoft ugyanis megpróbálta egy nem törölhető programmal - amit Kalia egyenesen egy kártevőhöz hasonlított - az embereket rávenni a váltásra. Miután sikerült módot találni az eszköz törlésére, azt a vállalat többször is aktualizálta, majd a biztonsági frissítésekhez kötötte. A szervezet munkatársa azt is bírálta, hogy az Internet Explorer egyik biztonsági frissítésével a Windows 10-et reklámozta a Microsoft, ami közel sem volt szabványos eljárás. Amennyiben a felhasználók ilyen javításokat telepítenek, akkor nem számítanak reklámokra vagy arra, hogy egy teljesen új operációs rendszert töltenek le. Éppen ezért úgy tűnik, hogy egyáltalán nem volt fontos az, hogy az emberek valójában mit akartak.
Kalia kiemelte, hogy a Windows 10-et használók magánszférája az operációs rendszer által folyamatosan küldött, soha nem látott mennyiségű felhasználói adat miatt is veszélyeztetve van. A szakértő hozzátette, hogy a Microsoft azt állította, hogy a fájlok csak a rendszer személyre szabásához és a Cortana nevű asszisztens működéséhez kellennek. Az igazán komoly probléma azonban az, hogy eleinte lehetőség sincs az adatgyűjtés teljes kikapcsolására vagy leállítására, kivételt ez alól csak a Windows 10 Enterprise jelent. Az ottani "biztonsági" beállítás azonban oda vezet, hogy az operációs rendszer a változtatás után semmilyen biztonsági frissítést nem kap.
Az EFF azt is kritizálta, hogy a Microsoft nem árulta el, hogyan összesíti a Windows 10 tulajdonosok telemetriai adatait és azokat miként teszi névtelenné. Nem tisztázott az sem, hogy az információkat a társaság mennyi ideig tárolja. Tény, hogy a Windows 10 a korábbi verziókhoz képest néhány nagyszerű biztonsági javítást kínál, de Kalia szerint szégyen, hogy a Microsoft arra kényszeríti az embereket, hogy a magánszféra és a biztonság között válasszanak. Az EFF felszólította az óriáscéget, hogy ismerje el a hibáit és adjon lehetőséget a felhasználóknak arra, hogy akár el is utasíthassák az adatgyűjtést. Amennyiben ez nem következik be, úgy a vállalatnak államügyészek és a kormányhivatalok által indított eljárásokra kell felkészülnie. A szervezetet több magánszemély is arra kérte, hogy kezdeményezzen jogi lépéseket a vállalattal szemben.
Májusban derült ki, hogy az, aki "A Windows 10 beszerzése" nevű alkalmazás felbukkanásakor az ablak jobb felső sarkában lévő x-re kattintott, ezzel nem utasította el a frissítést. Az ablak bezárását az alkalmazás ugyanis ugyanúgy a frissítés elfogadásaként értelmezte. Júliusban pedig a konszern már teljes képernyős reklámmal akarta rávenni az embereket a Windows 10-re való váltásra.