Berta Sándor
Az okostelefonok utáni jövőt próbálja kitalálni a Sony
A piaci részesedés növelése helyett a nyereséget tartja elsődlegesnek a Sony vezetője, aki azt szeretné, ha a termékeik érzelmeket váltanának ki.
Kazuo Hirai, a Sony 55 éves vezérigazgatója maga teszteli a konszern kutatórészlege által kifejlesztett összes új fontos eszközt. "Kaz" - ahogy sokan nevezik a cégen belül - az elmúlt négy évben megpróbálta gyökeresen átalakítani a társaságot. A legutóbb például a Sony Mobile okostelefon-részleget szervezte át.
"A kezdetektől azt mondtam, hogy egy vállalat átszervezése, a megfelelő cégméret megtalálása és a költségek csökkentése három évig fog tartani. Szigorúan a terveinknél maradtunk és ezek részét képezte az is, hogy megvizsgáljuk az egyes részlegek működését. Eltávolítottuk a számítógépes üzletágunkat, a Vaiót. Ma is ugyanígy döntenék. Kiszálltunk a vegyi üzletből és értékesítettük a New Yorkban, a Madison Avenue mellett található épületeinket. Számos országban a feje tetejére állítottuk az értékesítésünket és az átszervezések még a tokiói központot is érintették."
"A Sony Mobile-t két évvel ezelőtt kezdtük átszervezni és nagyon jelentősen csökkentettük a költségeket. Ez a folyamat márciusra fejeződhet be, még utána is lesznek finomítások, de már nem ilyen mértékben. Elsősorban a középső és a felső árkategóriába tartozó termékekre összpontosítunk. Fontos a piaci részesedés, ami Japánban 17 százalékos, de számunkra sokkal fontosabb, hogy nyereséges üzletünk legyen."
"A múltban állandóan a piaci részesedésre figyeltünk, ami miatt komoly pénzügyi nehézségeink voltak. A televíziópiacon is módosítottuk a stratégiánkat - eddig ott is a piaci részesedésre koncentráltunk, emiatt 10 éven át veszteségesek voltunk. Ne értsenek félre: természetesen azt akarjuk, hogy a Sony Mobile újra növekedjen, de ennek a megfelelő termékeknek köszönhetően kell megvalósulnia. Hibás út lenne csak az eladott okostelefonok számát növelni vagy az olcsóbb árkategóriában megjelenni" - fejtette ki Kazuo Hirai.
A menedzser kiemelte, hogy meg fogják vizsgálni a mobilok fejlődését, könnyen lehetséges ugyanis, hogy öt éven belül az okostelefonok már nem lesznek a legfontosabb kommunikációs eszközök. Az egyelőre még nem fontos, hogy melyik készülék veszi majd át ezt a szerepet, de lényeges, hogy továbbra is a kommunikációs piac egyik szereplőjének számítsanak. A mobilkommunikáció mindenkinek az élete részévé válik és ez a piac tovább fog növekedni. A dinamika azonban gyorsan változhat, amint arra már a múltban is volt példa. Meggyőződése, hogy az okostelefonoknál már nincsenek fontos innovációs ugrások, az ipar éppen ezért azt kérdezi, hogy mi lehet a következő meghatározó kommunikációs eszköz. Erre a kérdésre azonban még nincsen igazi válasz.
Számos gyártó kísérletezik a hordozható elektronikával, változó sikerrel, de azt még nem láthattuk, hogy mit hoz egy forradalmi változás. Emellett fontos megtanulni, hogy egy olyan termékkategória, amely ma még dominálja a piacot, nem lesz örök életű. Ők például arra gondoltak, hogy a CD lesz a legnagyobb dolog a zenei üzletben, de ezután jöttek a letöltések, majd a streaming. Folyamatos a változás. Amennyiben pedig nem kötődnek majd a tervezők az akkumulátorok és a kijelzők méretéhez, még nagyon sok minden elképzelhető. A Sony munkatársai folyamatosan azon gondolkodnak, hogy mi jöhet az okostelefon után, de még nem találták meg a választ.
"Nem tudom, hogy a virtuális valóság lesz-e a következő nagy platform, ami mindent lefed. A videojátékok és az szórakoztatás izgalmas kiegészítőjeként tekintünk rá, ami számos lehetőséget nyithat meg előttünk. De nem vagyok abban biztos, hogy ez lesz a következő nagy dolog. Nem hiszem, hogy az emberek útközben sokat használják majd a technológiát és szemüvegben fognak rohangálni. A virtuális valóság inkább valami otthoni dolog."
"Sokat költünk kutatás-fejlesztésre, egyaránt érdeklődünk a beszéd-, az arc- és a mintafelismerés iránt, de más cégekkel is együttműködünk az olyan témák kapcsán, mint a mesterséges intelligencia. Ez öt évvel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna, mert akkor az volt az általános álláspont a konszernnél, hogy mi mindent jobban tudunk. Mostanra ez úgy változott meg, hogy sok dolgot tudunk, de nem mindent. Nem csupán arról van szó, hogy a legújabb technológiákat fejlesszük ki, hanem az eszközeink érzelmi értékéről is. Ez utóbbi kapcsán nagyon különbözünk a vetélytársainktól. Mi ezt úgy nevezzük, hogy 'Sonyness' és ezt dolgot egyre erősebben integrálnunk kell a termékeinkbe" - szögezte le a Sony első embere.
Kazuo Hirai, a Sony 55 éves vezérigazgatója maga teszteli a konszern kutatórészlege által kifejlesztett összes új fontos eszközt. "Kaz" - ahogy sokan nevezik a cégen belül - az elmúlt négy évben megpróbálta gyökeresen átalakítani a társaságot. A legutóbb például a Sony Mobile okostelefon-részleget szervezte át.
"A kezdetektől azt mondtam, hogy egy vállalat átszervezése, a megfelelő cégméret megtalálása és a költségek csökkentése három évig fog tartani. Szigorúan a terveinknél maradtunk és ezek részét képezte az is, hogy megvizsgáljuk az egyes részlegek működését. Eltávolítottuk a számítógépes üzletágunkat, a Vaiót. Ma is ugyanígy döntenék. Kiszálltunk a vegyi üzletből és értékesítettük a New Yorkban, a Madison Avenue mellett található épületeinket. Számos országban a feje tetejére állítottuk az értékesítésünket és az átszervezések még a tokiói központot is érintették."
"A Sony Mobile-t két évvel ezelőtt kezdtük átszervezni és nagyon jelentősen csökkentettük a költségeket. Ez a folyamat márciusra fejeződhet be, még utána is lesznek finomítások, de már nem ilyen mértékben. Elsősorban a középső és a felső árkategóriába tartozó termékekre összpontosítunk. Fontos a piaci részesedés, ami Japánban 17 százalékos, de számunkra sokkal fontosabb, hogy nyereséges üzletünk legyen."
"A múltban állandóan a piaci részesedésre figyeltünk, ami miatt komoly pénzügyi nehézségeink voltak. A televíziópiacon is módosítottuk a stratégiánkat - eddig ott is a piaci részesedésre koncentráltunk, emiatt 10 éven át veszteségesek voltunk. Ne értsenek félre: természetesen azt akarjuk, hogy a Sony Mobile újra növekedjen, de ennek a megfelelő termékeknek köszönhetően kell megvalósulnia. Hibás út lenne csak az eladott okostelefonok számát növelni vagy az olcsóbb árkategóriában megjelenni" - fejtette ki Kazuo Hirai.
A menedzser kiemelte, hogy meg fogják vizsgálni a mobilok fejlődését, könnyen lehetséges ugyanis, hogy öt éven belül az okostelefonok már nem lesznek a legfontosabb kommunikációs eszközök. Az egyelőre még nem fontos, hogy melyik készülék veszi majd át ezt a szerepet, de lényeges, hogy továbbra is a kommunikációs piac egyik szereplőjének számítsanak. A mobilkommunikáció mindenkinek az élete részévé válik és ez a piac tovább fog növekedni. A dinamika azonban gyorsan változhat, amint arra már a múltban is volt példa. Meggyőződése, hogy az okostelefonoknál már nincsenek fontos innovációs ugrások, az ipar éppen ezért azt kérdezi, hogy mi lehet a következő meghatározó kommunikációs eszköz. Erre a kérdésre azonban még nincsen igazi válasz.
Számos gyártó kísérletezik a hordozható elektronikával, változó sikerrel, de azt még nem láthattuk, hogy mit hoz egy forradalmi változás. Emellett fontos megtanulni, hogy egy olyan termékkategória, amely ma még dominálja a piacot, nem lesz örök életű. Ők például arra gondoltak, hogy a CD lesz a legnagyobb dolog a zenei üzletben, de ezután jöttek a letöltések, majd a streaming. Folyamatos a változás. Amennyiben pedig nem kötődnek majd a tervezők az akkumulátorok és a kijelzők méretéhez, még nagyon sok minden elképzelhető. A Sony munkatársai folyamatosan azon gondolkodnak, hogy mi jöhet az okostelefon után, de még nem találták meg a választ.
"Nem tudom, hogy a virtuális valóság lesz-e a következő nagy platform, ami mindent lefed. A videojátékok és az szórakoztatás izgalmas kiegészítőjeként tekintünk rá, ami számos lehetőséget nyithat meg előttünk. De nem vagyok abban biztos, hogy ez lesz a következő nagy dolog. Nem hiszem, hogy az emberek útközben sokat használják majd a technológiát és szemüvegben fognak rohangálni. A virtuális valóság inkább valami otthoni dolog."
"Sokat költünk kutatás-fejlesztésre, egyaránt érdeklődünk a beszéd-, az arc- és a mintafelismerés iránt, de más cégekkel is együttműködünk az olyan témák kapcsán, mint a mesterséges intelligencia. Ez öt évvel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna, mert akkor az volt az általános álláspont a konszernnél, hogy mi mindent jobban tudunk. Mostanra ez úgy változott meg, hogy sok dolgot tudunk, de nem mindent. Nem csupán arról van szó, hogy a legújabb technológiákat fejlesszük ki, hanem az eszközeink érzelmi értékéről is. Ez utóbbi kapcsán nagyon különbözünk a vetélytársainktól. Mi ezt úgy nevezzük, hogy 'Sonyness' és ezt dolgot egyre erősebben integrálnunk kell a termékeinkbe" - szögezte le a Sony első embere.