Gyurkity Péter
Kevlárral vékonyodnának az akkumulátorok
Új technológia ígér a jelenleginél vékonyabb, ám azonos kapacitású akkumulátorokat.
A különböző hordozható termékeknél, de immár a közlekedési eszközöknél is egyre nagyobb igény mutatkozik az üzemidő kitolása, meghosszabbítása iránt, és bár ezen szintén dolgoznak a területtel foglalkozó kutatók, eközben a felhasznált akkumulátorok zsugorításáról sem feledkeznek el. Most ez utóbbi terén történt újabb előrelépés.
A Michigan Egyetem szakemberei kevlár hozzáadásával ígérnek olyan új akkumulátorokat, amelyek a jelenleg alkalmazott példányokhoz képest vékonyabbak, ám a kapacitás terén nem szenvednek el semmilyen hátrányt. Ezek megjelenésére már 1-2 éven belül sor kerülhet, vagyis a legtöbb hasonló áttöréssel ellentétben konkrét menetrendjük is van a piaci debütáláshoz. Ez talán a legfontosabb szempont az új technológia részleteinek kialakításánál, ám arról sem feledkezhetünk el, hogy a méret csökkentésével egy időben a biztonsági szintet is fokozni tudják majd.
A megoldás lényege, hogy a jelenleg is használt akkumulátorok elektródáit egy ultravékony, nanoméretű kevlármembránnal választják el egymástól, amely egyszerre több előnyt is kínál. Egyrészt a szigetelőréteg megfelelő módon választja el egymástól az egyes elektródákat, így megelőzi a rövidre zárást és az esetleges baleseteket (lásd a Boeing 787 Dreamliner repülőgépeknél bekövetkezett tűzeseteket), eközben azonban az energiaáramlást is fokozhatják, vagyis a kapacitás megtartásával sem lesz gond. A speciális membránon megtalálható pórusok mindössze 15-20 nanométer szélesek, így az egyes lítiumionok áthaladhatnak azokon, a kialakuló dendritek viszont nem tudnak átférkőzni, hogy azután rövidzárlatot okozzanak.
A kutatók Elegus Technologies néven már meg is alapították saját cégüket, eddig 30 másik vállalat kért mintát az anyagból, a kereskedelmi forgalomba szánt példányokat pedig 2016 végéig készítenék el.
A különböző hordozható termékeknél, de immár a közlekedési eszközöknél is egyre nagyobb igény mutatkozik az üzemidő kitolása, meghosszabbítása iránt, és bár ezen szintén dolgoznak a területtel foglalkozó kutatók, eközben a felhasznált akkumulátorok zsugorításáról sem feledkeznek el. Most ez utóbbi terén történt újabb előrelépés.
A Michigan Egyetem szakemberei kevlár hozzáadásával ígérnek olyan új akkumulátorokat, amelyek a jelenleg alkalmazott példányokhoz képest vékonyabbak, ám a kapacitás terén nem szenvednek el semmilyen hátrányt. Ezek megjelenésére már 1-2 éven belül sor kerülhet, vagyis a legtöbb hasonló áttöréssel ellentétben konkrét menetrendjük is van a piaci debütáláshoz. Ez talán a legfontosabb szempont az új technológia részleteinek kialakításánál, ám arról sem feledkezhetünk el, hogy a méret csökkentésével egy időben a biztonsági szintet is fokozni tudják majd.
A megoldás lényege, hogy a jelenleg is használt akkumulátorok elektródáit egy ultravékony, nanoméretű kevlármembránnal választják el egymástól, amely egyszerre több előnyt is kínál. Egyrészt a szigetelőréteg megfelelő módon választja el egymástól az egyes elektródákat, így megelőzi a rövidre zárást és az esetleges baleseteket (lásd a Boeing 787 Dreamliner repülőgépeknél bekövetkezett tűzeseteket), eközben azonban az energiaáramlást is fokozhatják, vagyis a kapacitás megtartásával sem lesz gond. A speciális membránon megtalálható pórusok mindössze 15-20 nanométer szélesek, így az egyes lítiumionok áthaladhatnak azokon, a kialakuló dendritek viszont nem tudnak átférkőzni, hogy azután rövidzárlatot okozzanak.
A kutatók Elegus Technologies néven már meg is alapították saját cégüket, eddig 30 másik vállalat kért mintát az anyagból, a kereskedelmi forgalomba szánt példányokat pedig 2016 végéig készítenék el.