Berta Sándor

Valós időben frissülő térképeket fejleszt a TomTom

A holland vállalat igyekszik felkészülni az önállóan közlekedő autók korszakára. A sok ingyenes alternatíva miatt csak rengeteg fejlesztéssel lehet piacon maradni.

Harold Goddjin, a TomTom első emberének meggyőzödése, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik működéséhez szükség lesz valós időben frissülő térképekre is, amelyek minden aktuális információt (baleset, útépítés, dugók, időjárás, szabad parkolóhelyek stb.) megmutatnak. Az adatokat a járművek gyűjthetik majd össze. Vagyis nem lesz elegendő csupán félévenként frissíteni a térképeket, ahogy az ma történik, hanem azoknak azonnal alkalmazkodniuk kell a változásokhoz.

"A piac komoly mozgásban van. Régen a térképek zárt termékek voltak, most pedig egy olyan jövő felé haladunk, amikor a földrajzi információk az infrastruktúra fontos részét képezik. Számos alkalmazáshoz, rendszerhez elengedhetetlenek lesznek, például az automatizált vezetéshez és a biztonsági funkciókhoz. Éppen ezért egyre fontosabb lesz, hogy hozzáférhessenek az emberek a térképekhez. Aki ezen a területen elősegíti az innovációt, az támogathatja az autógyártók terveit. A piaci részesedésünk fokozatosan nő, főképp technológiai fejlődésünk miatt. A térképadatok tekintetében ezen a piacon vezető szereplő vagyunk." fejtette ki a menedzser.


"Az üzleti modellünk alapvetően meg fog változni, de még számos olyan kérdés nyitott, amelyek nagy része az automatizált vezetéshez kapcsolódik. Többek között, mit jelent mindannyiunk számára a szabályozás, a felelősség, a biztonság? Milyen fokú pontosságot kell elérnünk? Azt viszont biztosan tudjuk, hogy több adatra van szükség ahhoz, hogy e rendszerek létrehozását lehetővé tegyük. Tudtuk, hogy a Nokia előbb vagy utóbb értékesíti a Here nevű szolgáltatását, mert a térképek nem tartozták a cég fő profiljához. Az érdeklődők között számos autógyártó volt, így a tranzakció nem volt számunkra meglepő. A Here felvásárlása előttünk is új lehetőségeket nyit meg."

Harold Goddjin kiemelte, hogy a jövőben különböző forgatókönyvek valósulhatnak meg. Az autógyártók is egyre inkább technológiai és szoftvercégekké válnak, de sokkal gyorsabbaknak kell lenniük, hiszen ez a verseny már nem csupán a mérnöki teljesítményekről szól. Ugyanez igaz a TomTomra is, amely éppen ezért fejleszt valós időben frissülő térképeket. "A Google egy óriás, amely megpróbál közvetlen kapcsolatokat kiépíteni a felhasználókkal, de ezt az autóipari cégek nem nézik túl jó szemmel, mert szeretnék ők felügyelni ezeket a kapcsolatokat, másrészt megtartanák az ellenőrzést az adatok felett. A jövőbeni üzleti modellekhez ezek az információk elengedhetetlenek, ezért az autógyártóknak nem érdekük, hogy az adatokat a Google számára is hozzáférhetővé tegyék, de a webes konszernt nem szabad lebecsülni. Számunkra ugyanakkor a Google nem vetélytárs és nem is tekintünk rá közvetlen konkurensként azokon a területeken, ahol jelen vagyunk" - tette hozzá.


A jövőben a térképek frissességével együtt az útvonalak tervezése is javulhat, hiszen jobban figyelembe fogják venni a rendszerek a dinamikus adatokat. A TomTom számára a fő kihívást a pontos információk mellett az jelenti majd, hogy leszorítsa a térképek elkészítésének költségét. Az új térképeknek pontosabbaknak, gyorsabbaknak és olcsóbbaknak kell lenniük, amihez több automatizálásra és öntanuló gépekre lesz szükség. Teljesen új utakon kell elindulni. A TomTomnak mindenesetre már most is komoly eredményei vannak a képfelismerésben és az élő térképekhez szükséges technológia már kész van. Ennek ellenére még rengeteg munka vár a szakemberekre.

"Az autógyártókkal folytatott megbeszéléseken mindenki számára világos volt, hogy együtt kell működnünk, különben a költségek elviselhetetlenek lesznek. A közlekedési információk tekintetében már most is együttműködünk az ügyfeleinkkel, vagyis a folyamat nem teljesen új a számunkra. A TomTom az utolsó független térképkészítő és ez a jövőben is így marad. Világos utat jelöltünk ki, a technológiánk jó, gyorsan növekszünk és az ügyféllistánkon olyan nagy társaságok vannak, mint az Apple. Az ágazaton belüli pozíciónk világos" - szögezte le a TomTom vezetője.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • tobias88 #4
    "Szép, szép, de szerintem nincs esélyük a Google ellen. Minden telefonra előre telepítve érkezik a Maps, egy kattintás a Waze letöltése, míg a TomTomnak fizetni kellene. Nem véletlen a magyar NavNGo irányváltása sem az autógyártók felé, manapság már senki nem vesz külön, dedikált navigációs eszközt, semmi értelme."
    -
    A TomTom is ugyan úgy gyárt integrált navigációt, mint mi (NNG). Amit pedzeget az pedig teljesen igaz, az inkrementális térkép frissítés nélkül nehéz lesz meglenni a jövőben, de erre a pontos terv nálunk is még csak készülőben van.

    Nagyon nehéz ugyanis ezt megcsinálni, hiszen például az előfeldolgozott úthálózat technikák (igo-nál ugye hnr) nincsenek erre felkészítve, de a voice recognition sem.
  • MerlinW #3
    De hát...

    "Számunkra ugyanakkor a Google nem vetélytárs és nem is tekintünk rá közvetlen konkurensként azokon a területeken, ahol jelen vagyunk".

    Tehát nem is kell esély a Google ellen, mert nincsenek ellene.
  • Whysper #2
    A 2 magos Androidom óta. a Google-mapet használom GPS-k. Mostani meg már lazán viszi. Naponta 250km- tmegyek fixen és mindig balesetné már jelzi is frisen a szakaszt a távolságot az időt magától . Szóval
  • Cat #1
    Szép, szép, de szerintem nincs esélyük a Google ellen. Minden telefonra előre telepítve érkezik a Maps, egy kattintás a Waze letöltése, míg a TomTomnak fizetni kellene. Nem véletlen a magyar NavNGo irányváltása sem az autógyártók felé, manapság már senki nem vesz külön, dedikált navigációs eszközt, semmi értelme.