Berta Sándor

Kötelezően regisztráltatná a drónokat az EU

Az USA után az EU is szabályozná a robotrepülőgépek piacát.

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedési biztosa szigorúbb szabályokat sürgetett a magántulajdonban lévő drónok számára. A politikus többek között azt szeretné, hogy a járműveket kötelezően regisztrálni kelljen. A robotrepülőgépeket felhasználnák az EU külső határainak védelmére is.

"A drónok kapcsán komoly aggodalmaim vannak. Ezen a területen minél gyorsabban cselekednünk kell. Mindenekelőtt a városi légtér tekintetében kell új szabályokat és szabványokat kidolgozni, mert e járművek használatát szabályozott mederbe kell terelni. Garantálni kell a biztonságot, tiszteletben kell tartani az emberek magánéletét és a robotrepülőgépek hangját is elviselhetővé kell tenni. Mindezeket idén szabályozni akarjuk."

"A drónokat elsősorban a logisztika területén lehet bevetni, de a mezőgazdaságban vagy a balesetek utáni vészhelyzetekben is komoly szerep hárulhat rájuk. Emellett természetesen az ellenőrzésekben és az Európai Unió külső határainak védelmére is alkalmazhatók. Lehetővé teszik a számunkra, hogy sokkal jobban őrizzük a határainkat, könnyebben azonosíthatók lennének a csempészek és az illegális határátlépések, valamint hamarabb meg lehetne találni a segítségre szoruló menekülteket."


"Ugyanakkor csak annyi szabály kell, amennyi szükséges. Nem akarjuk ezt a területet túlszabályozni, mert az szükségtelenül megnehezíti a piacon való megjelenést. Mindez azt jelenti, hogy azokat a járműveket, amelyeket a városi környezetben alkalmaznak, biztosan regisztrálni kell majd, különösen akkor, ha kereskedelmi célokra használják azokat. S lesznek biztonsági zónák, amelyeket a nem engedélyezett drónok előtt le lesznek zárva. Ez műszakilag megoldható" - jelentette ki Violeta Bulc.

Az Európai Unió közlekedési biztosa végül leszögezte, hogy az európai robotrepülőgép-vezetői jogosítvány bevezetése mindenképpen érdekes út, de az már egy másik kérdés, hogy ez a legjobb megoldás-e arra, hogy felkészítsük az embereket e járművek használatára és az elterjedésük ellenőrzésére.

Tavaly október végén arról írtunk, hogy az Amerikai Egyesült Államokban nyilvántartásba veszik a drónokat. Amerikai kormányzati tisztségviselők szerint a nyilvántartás lehetővé teszi majd a szabálysértő robotrepülőgépek tulajdonosainak beazonosítását, ami mindeddig meglehetősen nehéz feladatnak bizonyult.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • esztyopa #15
    Ez a drón-őrület csak megint egy olyan eszköz,ami az emberiség kezébe került,de még nem nőtt fel hozzá,hogy csak jó célokra használja.
    Bemegy Ali-baba a megfelelő kereskedőhöz,és minden különösebb megszorítás nélkül vehet egy -akár komolyabb- drónt
    Nem kell fegyvertartási,nincs rendszám,nyilvántartás,stb.
    Feldrótoz rá egy géppisztolyt,és lekaszál minden embert a Vencel téren /mondjuk/
    Ha elég magasról kezdi szórni az *áldást* -kézi fegyverekkel nem tudják megállítani.
    A terminátort nem lehet elkapnini,mert valahol lapul,és onnan irányít,azután,mire kiderítik,hogy ki vásárolta,a *baboskendős*már a következő akcióját tervezi.
    Ha elég alacsonyan repül,és elég zajtalan tipus,akkor a radarok sem észlelik.Oda settenkedik,ahová akar.
    És még mondja Valaki,hogy a középkori karóbahúzás kegyetlen találmánya volt az emberiségnek !/A karót sem erre találták ki,hanem a szőlőművelésre.../
  • gforce9 #14
    Abszolút nem vagyok híve a túlszabályozásnak. Csak épp nem szeretném, ha kinevelődne nálunk az amúgyis kukkolásra szakosodott réteg repülőgéppel ellátott változata. Egy telefon és egy drón között óriási a különbség. Mert ha egy ember telefonnal fotóz és észreveszem mondjuk beverhetem a képét vagy feljelenthetem, ha olyan helyen teszi, ami magánlaksértés. Míg ha egy drónt látok max lelőhetem csúzlival, de a mögötte álló embert esélyem sincs kideríteni, hogy kicsoda. De úgy látom tényleg nem fogod fel mi a különbség.
  • weine #13
    De igen értem. Éppen ezért tartom nevetséges indoknak az adatvédelemre való hivatkozást.
    Te ezt kajálod be, mert ha azt mondanák neked, hogy nem jó, ha van olyan hightech terület amit az állam nem lát át, akkor nem fogod támogatni a szabályozási tervet.
    De bekajáltatnak veled valami családvédelmi meg adatvédelmi maszlagot és máris tetszik neked az egész.

    De ha már adatvédelem: mit érsz azzal, ha egy okostelefon visszakövethető, ha befotóznak vele az ablakodon? Vagy bemászik vele valaki a hátsó kertedbe és onnan fotóz, amikor éppen nudizol?
    És mit fognak rajta visszakövetni? Megnézik a kép metaadataiból, hogy hol készült a kép? Hiszen ezt tudni lehet. És ki is lehet törölni a metákat.
  • gforce9 #12
    Az okostelefonok visszakövethetők, a kocsikba tett kamera, meg közterületen vesz, ahol bárki kamerázhat. Te tényleg nem érted, mi a baj a drónok szabályozatlan használatával?
  • weine #11
    Igen, mindez előfordulhat a kocsikba szerelt kamerákkal és az okostelefonokkal is.
    Azoknál hallottál adatvédelmi aggályokat a képeik miatt?
  • Tetsuo #10
    Hasonlóan ahhoz hogy profi adatgyűjtő és megfigyelőeszközöket szabad vásárolni, csak a másik fél beleegyezése nélkül használni nem.
    Viszont ezen eszközök felderítésére és zavarására szolgáló ugyancsak profi alkalmazásokat (eszközt) tilos még vásárolni is.
    A probléma ott van, hogy a modern, liberális demokrácia állama demokráciát prédikál, de diktatúrát gyakorol. Nyugaton a 80-as évektől tisztán megfigyelhető, hogy az átlagpolgár jogai szépen redukálódnak, míg a kormányzás egyre átláthatatlanabb, rejtettebb.

    Azzal egyetértek, hogy a drónok, kamerák használatát szabályozni kell, de a mögöttes szándék eltéríti az egészet és ez csak egy kis lépés a még nagyobb kontrol felé.
  • Cat #9
    "Önmagában nem a drónok használata vet fel aggályokat az adatvédelem szempontjából, hanem a drónokra szerelhető kiegészítőkkel megvalósuló atipikusnak mondható adatkezelés. A legfőbb újdonság ezzel kapcsolatban az, hogy még a rendeltetésszerű használat is jelentős mértékű behatolást valósít meg az emberek magánszférájába. A drónok puszta jelenléte is befolyásolja a magánszféra sértetlenségét, illetve egyéb emberi jogokat, így például:
    - megjelenhet a megfigyeléstől való félelem, és ez változást idézhet elő a magánszemélyek viselkedésében;
    - egyszerűbbé válik a személyek pszichikai és fizikai méltóságának megsértése;
    - az emberi test anonimitása sérülhet;
    - a magánlakás, magánterület zavartalanságát veszélyeztetheti;
    - negatív hatással lehet a szabadsághoz és biztonsághoz való jogra, az egyesülési szabadságra, a gyülekezési szabadságra, a véleménynyilvánítás szabadságára és a hátrányos megkülönböztetés tilalmára.

    A magánszféra sérelme különösen amiatt érhető tetten, hogy a drónok a levegőből, nagy távolságból képesek személyes adatok gyűjtésére, így a magánszemélyeknek olyan területeken is számolniuk kell a legintimebb magánszférájuk elleni hatásokkal, ahol eddig nem számítottak ilyen beavatkozásra."

    http://www.jogiforum.hu/files/publikaciok/poczek_aliz__a_dronok_es_az_adatvedelem[jogi_forum].pdf
  • weine #8
    Milyen adatvédelmi problémák?
    Simán csak az állam fél attól, hogy valami nélküle, ellenőrzése nélkül működik.
    Adatvédelmi problémákat csak a hülyék miatt sulykolják, azok meg bekajálják, holott az autóba szerelt kamerák évek óta mennek és senki nem akarta eddig szabályozni őket.
    Ahogy a sok kamerás mobilt sem.
  • Nos #6
    Vagy ha a 7.-en tömöd az asszonyt, és megjelenik néhány drón az ablaknál, hogy felvegye, vagy mész az autóúton, és egy előzésnél Pistike drónja épp a szélvédődbe vág, mert még csak gyakorol, vagy a hülyegyerek teszteli, hogy milyen magasra tud felszállni vele, de szegény elveszíti, mert elérte egy landoláshoz készülő gép magasságát és a rotor bedarálta, vagy csak sétálsz a Blahán egy fagyival, és apuka édes kisfia meg pont a Blahán akar gyakorolni, de még nem ügyes, vagy abból a szar kínai vacakból most fogyott ki az elem, és nincs benne biztonsági ereszkedési funkció alacsony töltés esetére, ok, hogy csak 3 kiló, de 200 m magasból nagyot üt . . . .

    Kell szabályozás, az a nem mindegy, hogy milyen.
  • Tikal #5
    nem nagyon érted miről is van itt szó...