Berta Sándor
Ijesztően élethű robotoknál tartunk
Nagy az igény a szolgáltatóiparban az élethű, érzelmet kifejező robotokra, a humanoid gépek akár néhány éven belül megjelenhetnek.
Jong Lee, a Hanson Robotics vezetője szerint néhány év múlva sok humanoid robot fog dolgozni, mert számtalan munkakörben kiválóan alkalmazhatók. Cége számos verziót készített: Han, Jules, Philip K. Dick rendkívül élethűek és akkor még ott van Albert Einstein mása is.
Han 12 érzelmet tud kifejezni, képes ráncolni a homlokát, bosszús lenni, mosolyogni, kacsintani - Jong Lee szerint ez teszi annyira emberivé. Az egyes modellek testét egy lágy polimerhab borítja, amit a vállalat fejlesztett ki. Hant körülbelül 40 szervomotor mozgatja és egy okostelefon-alkalmazás segítségével lehet irányítani. A programon keresztül lehet kiválasztani az adott helyzetben használt arckifejezését is; lehet barátságos, empatikus, undorodó, dühös, szomorú vagy melankolikus. Beállítható, hogy milyen erős legyen az adott arckifejezés és a fejmozdulatok is vezérelhetők.
A társaság a robotok két csoportján dolgozik, székhelyük immár nem Texasban, hanem Hongkongban van. Az egyik csoportba tartoznak az emberek méretével megegyező humanoid, míg a másikba a kisebb személyes robotok. Előbbieket a szolgáltatóiparban alkalmaznák: üzletekben, repülőtereken, szállodák recepcióin és az egészségügyben. Az ok, hogy leginkább itt látnak piaci rést, úgy vélik, hiány lesz a szakképzett munkaerőből. Ez arra vezethető vissza, hogy öregszik a társadalom, különösen Japánban, ahol emellett hiány van fiatal dolgozókból, viszont gond nélkül elfogadják a robotokat.
Számos feladatot a robotok vehetnek majd át, de ezek nem olyan automatizált információközlő rendszerek lesznek, amelyek túlterhelik az embereket, hanem barátsággal és tisztelettel fognak bánni az ügyfeleikkel. Vannak egyéb szempontok is: éjfél és reggel 6 óra között például kicsi az esélye annak, hogy egy szállodában egy barátságos, éber, nyelveket beszélő recepciós fogadjon egy vendéget. Egy robot sokkal empatikusabb lehet, tisztában lehet a vendég szokásaival és teljesen önállóan intézkedhet. Azonban Lee szerint a robotok mégis inkább a könnyebb feladatokat fogják átvenni: fogadják majd a vendéget, odaadják neki a szobája kártyáját vagy megmutatják az utat. Emellett rendelkezni fognak beszédfelismerő funkcióval.
A Hanson Robotics eddig a kutatási alkalmazásokra specializálta magát és sokat dolgozott együtt egyetemekkel. Az elmúlt másfél évben fejlesztette arra a szintre a robotokat, hogy azok sorozatgyártásra érettek lettek. Han még csak egy prototípus, így az első sorozatgyártásba kerülő robot az ázsiai vonásokkal rendelkező Eva lesz, amely ugyanarra a technikára épül, mint Han. Lee és kollégái azt remélik, hogy a következő 12 hónapon belül néhány ember méretű robot fontos területeken jelenhet meg.
Jong Lee, a Hanson Robotics vezetője szerint néhány év múlva sok humanoid robot fog dolgozni, mert számtalan munkakörben kiválóan alkalmazhatók. Cége számos verziót készített: Han, Jules, Philip K. Dick rendkívül élethűek és akkor még ott van Albert Einstein mása is.
Han 12 érzelmet tud kifejezni, képes ráncolni a homlokát, bosszús lenni, mosolyogni, kacsintani - Jong Lee szerint ez teszi annyira emberivé. Az egyes modellek testét egy lágy polimerhab borítja, amit a vállalat fejlesztett ki. Hant körülbelül 40 szervomotor mozgatja és egy okostelefon-alkalmazás segítségével lehet irányítani. A programon keresztül lehet kiválasztani az adott helyzetben használt arckifejezését is; lehet barátságos, empatikus, undorodó, dühös, szomorú vagy melankolikus. Beállítható, hogy milyen erős legyen az adott arckifejezés és a fejmozdulatok is vezérelhetők.
A társaság a robotok két csoportján dolgozik, székhelyük immár nem Texasban, hanem Hongkongban van. Az egyik csoportba tartoznak az emberek méretével megegyező humanoid, míg a másikba a kisebb személyes robotok. Előbbieket a szolgáltatóiparban alkalmaznák: üzletekben, repülőtereken, szállodák recepcióin és az egészségügyben. Az ok, hogy leginkább itt látnak piaci rést, úgy vélik, hiány lesz a szakképzett munkaerőből. Ez arra vezethető vissza, hogy öregszik a társadalom, különösen Japánban, ahol emellett hiány van fiatal dolgozókból, viszont gond nélkül elfogadják a robotokat.
Számos feladatot a robotok vehetnek majd át, de ezek nem olyan automatizált információközlő rendszerek lesznek, amelyek túlterhelik az embereket, hanem barátsággal és tisztelettel fognak bánni az ügyfeleikkel. Vannak egyéb szempontok is: éjfél és reggel 6 óra között például kicsi az esélye annak, hogy egy szállodában egy barátságos, éber, nyelveket beszélő recepciós fogadjon egy vendéget. Egy robot sokkal empatikusabb lehet, tisztában lehet a vendég szokásaival és teljesen önállóan intézkedhet. Azonban Lee szerint a robotok mégis inkább a könnyebb feladatokat fogják átvenni: fogadják majd a vendéget, odaadják neki a szobája kártyáját vagy megmutatják az utat. Emellett rendelkezni fognak beszédfelismerő funkcióval.
A Hanson Robotics eddig a kutatási alkalmazásokra specializálta magát és sokat dolgozott együtt egyetemekkel. Az elmúlt másfél évben fejlesztette arra a szintre a robotokat, hogy azok sorozatgyártásra érettek lettek. Han még csak egy prototípus, így az első sorozatgyártásba kerülő robot az ázsiai vonásokkal rendelkező Eva lesz, amely ugyanarra a technikára épül, mint Han. Lee és kollégái azt remélik, hogy a következő 12 hónapon belül néhány ember méretű robot fontos területeken jelenhet meg.