Gyurkity Péter
Utoljára kísérlik meg a Vénusz-szonda pályára állítását
Az év vége előtt az utolsó kísérletre is sor kerül, kudarc esetén a japán szonda elveszhet.
A Japán Űrügynökség bejelentette, hogy az annak idején kudarcot szenvedett Akacuki idén egy újabb, minden valószínűség szerint az utolsó kísérletet teszi majd meg a Vénusz körüli pályára állásra, amire még van némi esély. Kudarc esetén a szonda elveszhet, egy esetleges siker révén azonban folytathatják a bolygó megfigyelését.
Az Akacuki még 2010 végén érkezett meg a Naprendszer második bolygójához, fő feladata a légkör megfigyelése lett volna, mégpedig legfeljebb 80 ezer kilométeres távolságból. A pályára állítás azonban nem sikerült, az üzemanyagrendszer megfelelő nyomását biztosító egyik szelep elromlott, ennek következtében a hajtómű túlmelegedett, majd pedig minden valószínűség szerint leégett. Ezt követően nem maradt más alternatíva, mint a heliocentrikus pálya követése, valamint a bolygófelszín jóval nagyobb, 134 millió km-es távolságból történő monitorozása, amelyet a napszél hatásának felmérése egészített ki.
A JAXA most is improvizációra szorul, ennek keretei között azonban mindenképpen megkísérlik a Vénusz körüli pályára állítást. Ehhez a 12 kisebb hajtómű áll rendelkezésükre, az eredetileg 2016-ra tervezett manővert azonban egy teljes évvel előre kellett hozniuk, mivel az űrszonda sebessége a korábban reméltnél gyorsabb ütemben csökken – emellett pedig az eszköz várható üzemideje és üzemanyagának megmaradt mennyisége sem ad okot túl sok örömre. Legalább ilyen fontos körülmény, hogy a manőver komoly próba elé állítja a szondát, a meghajtásért és az egyéb rendszerekért felelős funkciók valószínűleg tönkremennek majd.
Amennyiben decemberben sikerül a kívánt pálya elérése, az Akacuki 300-400 ezer km-es távolságból vizsgálhatja majd a légkört, amelyben már korábban is villámokat észleltek.
A Japán Űrügynökség bejelentette, hogy az annak idején kudarcot szenvedett Akacuki idén egy újabb, minden valószínűség szerint az utolsó kísérletet teszi majd meg a Vénusz körüli pályára állásra, amire még van némi esély. Kudarc esetén a szonda elveszhet, egy esetleges siker révén azonban folytathatják a bolygó megfigyelését.
Az Akacuki még 2010 végén érkezett meg a Naprendszer második bolygójához, fő feladata a légkör megfigyelése lett volna, mégpedig legfeljebb 80 ezer kilométeres távolságból. A pályára állítás azonban nem sikerült, az üzemanyagrendszer megfelelő nyomását biztosító egyik szelep elromlott, ennek következtében a hajtómű túlmelegedett, majd pedig minden valószínűség szerint leégett. Ezt követően nem maradt más alternatíva, mint a heliocentrikus pálya követése, valamint a bolygófelszín jóval nagyobb, 134 millió km-es távolságból történő monitorozása, amelyet a napszél hatásának felmérése egészített ki.
A JAXA most is improvizációra szorul, ennek keretei között azonban mindenképpen megkísérlik a Vénusz körüli pályára állítást. Ehhez a 12 kisebb hajtómű áll rendelkezésükre, az eredetileg 2016-ra tervezett manővert azonban egy teljes évvel előre kellett hozniuk, mivel az űrszonda sebessége a korábban reméltnél gyorsabb ütemben csökken – emellett pedig az eszköz várható üzemideje és üzemanyagának megmaradt mennyisége sem ad okot túl sok örömre. Legalább ilyen fontos körülmény, hogy a manőver komoly próba elé állítja a szondát, a meghajtásért és az egyéb rendszerekért felelős funkciók valószínűleg tönkremennek majd.
Amennyiben decemberben sikerül a kívánt pálya elérése, az Akacuki 300-400 ezer km-es távolságból vizsgálhatja majd a légkört, amelyben már korábban is villámokat észleltek.