Balázs Richárd
Megkísérli a landolást a SpaceX rakétája
A kaliforniai SpaceX cég megkísérli Falcon rakétája egy részének megmentését az első fokozat irányított visszatérésével.
A rakéták általában teljes egészükben megsemmisülnek a kilövések után, amikor visszahullnak a Földre, a SpaceX azonban egy ideje már kísérletezik a Falcon 9 első fokozatának stabil vízszintes landolásával, ami forradalmasíthatná az iparágat, drasztikusan csökkentve a költségeket.
Most az űrállomásra induló teherszállítmány alkalmával élesben is kipróbálnák módszerűket, egy tengeri uszály felületét véve célba, a sikerre 50 százalék esélyt adnak. "Egész biztosan izgalmas lesz, de ahogy mondtam, ez egy kísérlet" - figyelmeztetett Hans Koenigsmann, a SpaceX alelnöke. "Van egy adott valószínűsége, hogy nem a tervek szerint alakul a művelet, hogy valami félre sikerül. Ez az első alkalom, hogy megpróbáljuk - előttünk még senki sem kísérletezett ezzel"
Mint tudjuk a kilőtt rakéta leválasztja elhasznált hajtóműveit és üres hajtóanyag tartályait, hogy ne hátráltassa a felsőbb fokozatokat, beleértve a rakományt a kívánt pálya elérésében. A leválasztott részek egyszerűen visszahullnak és megsemmisülnek, vagyis minden expedícióhoz egy új rakétára van szükség. A SpaceX elve szerint visszanyernék, felújítanák, és újra használnák a rakéták fő elemeit.
Ennek érdekében első fokozatokat tesztelnek, hogy hajtóműveiket újraindítva megpróbálják lelassítani zuhanásukat a légkörben, terelőlapokkal látva el az irányíthatóság érdekében, és lábakkal a stabil leszálláshoz. Eddig csak imitálták a leszállásokat, a fokozatot lebegő pozícióba állítva az óceán felszíne felett, szilárd leszálló felület hiányában azonban minden egység a vízben végezte.
Az eredetileg keddre tervezett, majd egy meghibásodás miatt leghamarabb péntekre várható kilövés után a Falcon rakétafokozat egy, a kilövés helyszínétől 300 kilométerre elhelyezkedő uszályt fog célba venni. A robothajó mindössze 100 méter széles, ami hatalmas kihívás, mivel a SpaceX korábbi kísérleteinek landolási pontossága 10 kilométer környékén mozgott. A kaliforniai cég egy esetleges sikertelenség esetén sem adná fel terveit, az újrahasznosítás ugyanis olyan előnyt jelent, ami megéri a fáradtságot a technika tökéletesítéséért.
A rakéták általában teljes egészükben megsemmisülnek a kilövések után, amikor visszahullnak a Földre, a SpaceX azonban egy ideje már kísérletezik a Falcon 9 első fokozatának stabil vízszintes landolásával, ami forradalmasíthatná az iparágat, drasztikusan csökkentve a költségeket.
Most az űrállomásra induló teherszállítmány alkalmával élesben is kipróbálnák módszerűket, egy tengeri uszály felületét véve célba, a sikerre 50 százalék esélyt adnak. "Egész biztosan izgalmas lesz, de ahogy mondtam, ez egy kísérlet" - figyelmeztetett Hans Koenigsmann, a SpaceX alelnöke. "Van egy adott valószínűsége, hogy nem a tervek szerint alakul a művelet, hogy valami félre sikerül. Ez az első alkalom, hogy megpróbáljuk - előttünk még senki sem kísérletezett ezzel"
Mint tudjuk a kilőtt rakéta leválasztja elhasznált hajtóműveit és üres hajtóanyag tartályait, hogy ne hátráltassa a felsőbb fokozatokat, beleértve a rakományt a kívánt pálya elérésében. A leválasztott részek egyszerűen visszahullnak és megsemmisülnek, vagyis minden expedícióhoz egy új rakétára van szükség. A SpaceX elve szerint visszanyernék, felújítanák, és újra használnák a rakéták fő elemeit.
Ennek érdekében első fokozatokat tesztelnek, hogy hajtóműveiket újraindítva megpróbálják lelassítani zuhanásukat a légkörben, terelőlapokkal látva el az irányíthatóság érdekében, és lábakkal a stabil leszálláshoz. Eddig csak imitálták a leszállásokat, a fokozatot lebegő pozícióba állítva az óceán felszíne felett, szilárd leszálló felület hiányában azonban minden egység a vízben végezte.
Az eredetileg keddre tervezett, majd egy meghibásodás miatt leghamarabb péntekre várható kilövés után a Falcon rakétafokozat egy, a kilövés helyszínétől 300 kilométerre elhelyezkedő uszályt fog célba venni. A robothajó mindössze 100 méter széles, ami hatalmas kihívás, mivel a SpaceX korábbi kísérleteinek landolási pontossága 10 kilométer környékén mozgott. A kaliforniai cég egy esetleges sikertelenség esetén sem adná fel terveit, az újrahasznosítás ugyanis olyan előnyt jelent, ami megéri a fáradtságot a technika tökéletesítéséért.