Balázs Richárd

Megkísérli a landolást a SpaceX rakétája

A kaliforniai SpaceX cég megkísérli Falcon rakétája egy részének megmentését az első fokozat irányított visszatérésével.

A rakéták általában teljes egészükben megsemmisülnek a kilövések után, amikor visszahullnak a Földre, a SpaceX azonban egy ideje már kísérletezik a Falcon 9 első fokozatának stabil vízszintes landolásával, ami forradalmasíthatná az iparágat, drasztikusan csökkentve a költségeket.

Most az űrállomásra induló teherszállítmány alkalmával élesben is kipróbálnák módszerűket, egy tengeri uszály felületét véve célba, a sikerre 50 százalék esélyt adnak. "Egész biztosan izgalmas lesz, de ahogy mondtam, ez egy kísérlet" - figyelmeztetett Hans Koenigsmann, a SpaceX alelnöke. "Van egy adott valószínűsége, hogy nem a tervek szerint alakul a művelet, hogy valami félre sikerül. Ez az első alkalom, hogy megpróbáljuk - előttünk még senki sem kísérletezett ezzel"

Mint tudjuk a kilőtt rakéta leválasztja elhasznált hajtóműveit és üres hajtóanyag tartályait, hogy ne hátráltassa a felsőbb fokozatokat, beleértve a rakományt a kívánt pálya elérésében. A leválasztott részek egyszerűen visszahullnak és megsemmisülnek, vagyis minden expedícióhoz egy új rakétára van szükség. A SpaceX elve szerint visszanyernék, felújítanák, és újra használnák a rakéták fő elemeit.


Ennek érdekében első fokozatokat tesztelnek, hogy hajtóműveiket újraindítva megpróbálják lelassítani zuhanásukat a légkörben, terelőlapokkal látva el az irányíthatóság érdekében, és lábakkal a stabil leszálláshoz. Eddig csak imitálták a leszállásokat, a fokozatot lebegő pozícióba állítva az óceán felszíne felett, szilárd leszálló felület hiányában azonban minden egység a vízben végezte.

Az eredetileg keddre tervezett, majd egy meghibásodás miatt leghamarabb péntekre várható kilövés után a Falcon rakétafokozat egy, a kilövés helyszínétől 300 kilométerre elhelyezkedő uszályt fog célba venni. A robothajó mindössze 100 méter széles, ami hatalmas kihívás, mivel a SpaceX korábbi kísérleteinek landolási pontossága 10 kilométer környékén mozgott. A kaliforniai cég egy esetleges sikertelenség esetén sem adná fel terveit, az újrahasznosítás ugyanis olyan előnyt jelent, ami megéri a fáradtságot a technika tökéletesítéséért.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Irasidus #20
    A két rakéta nem összehasonlítható, az Arina-5 egy óriásrakéta, még szép, hogy drágább, és kevesebb indítása van, mint a Falcon-9nek, és hát nem ugyanazok a képességei, mind teherkapacitás terén, mind az elérhető magasság terén. Az Arian-5 és Falcon-9 nem egy kapura játszanak, így totál értelmetlen az összehasonlítás, főleg, hogy most modernizálják, ami alatt ugye nem fog repülni. Azt is mondtam, hogy az ár nem minden, nem csak az olcsóság számít, a megbízhatóság is, főleg a több milliárdos műholdaknál, ott nem azt nézik, hogy most 25 millióval több az indítás, vagy sem. Az igazi üzlet meg a katonai és navigációs műholdakban van, a piaci részesedés a teljes piacra kellene nézni, nem csak egy szegmensére, egy országra.
  • COOLancs #19
    A kormányzati műholdakkal meg Európa elég csehül áll, azzal bajosan töltenék fel a hiányzó megrendeléseket.
  • COOLancs #18
    A SpaceX valóban szereti rózsásra festeni a dolgokat, de egyre inkább beigazolódnak az elképzeléseik. A piaci részesedésükről annyit, hogy tavaly a 20-25 kom. műhold szerződésből 9 lett az övék, a maradék egy jó részénél meg még nincs eldöntve ki fogja felbocsájtani.
    http://space.skyrocket.de/doc_sat/sat-contracts.htm
    Ez azt jelenti, hogy 3 év múlva az Ariane-nak már nem sok munkája lesz... (és akkor az újrahasznált fokozatokat még be sem dobtuk a képletbe.)

  • Irasidus #17
    "z Ariane 6-ot pedig azért kezdik feljleszteni méghozzá lóhalálában, mert a SpaceX elvette a piacaikat, amúgy a konkurencia nélkül még vagy 15-20 évig ellettek volna az Ariane-5ME verzióval."

    A SpaceX világpiaci részesedése jelenleg 0, és ez így marad még jó pár évig, amíg nem bizonyít. Van egy index a sikeresen felbocsátott rakétákra, a kevés indítása miatt igen alacsony a spacex esetében, vagyis még távol van a megbízható kategóriától. Másrészt az Ariane 6 már 10 év óta napirenden van, és nem késtek le semmit. A másik, hogy nem csak az olcsóság számít, hanem a politika is, ami igencsak beleszól, hogy ki, mit, kitől vehet meg - így a verseny sem tisztán piaci jellegű. A spaceX elsősorban Amerikában lehet ismétlem lehet versenyképes, mivel ott jelenleg nagyon drága a műhold indítás, viszont törvényileg csak hazai rakétákkal lehet amerikai űreszközt felbocsátani (politika...), a többit - vagyis a világpiacot majd meglátjuk. Nem kell bedőlni a marketingszövegüknek...
  • COOLancs #16
    Ahogy Musk tweetelte, a sötét és a köd miatt nincs normális felvétel a landolásról, de a telemetria adatokból és a rakéta darabjaiból majd kielemzik a dolgokat.

    A leszállóbárka visszavontatásakor majd talán többet meg lehet tudni.
  • NEXUS6 #15
    Illetve....
    még nem lehet tudni, hogy mi fax van.
  • NEXUS6 #14
    Na, most olvastam, hogy nem gyütt be. Majd legközelebb.
  • COOLancs #13
    Az Angara A5 valószínűleg drágább mint a Proton, ezért sem sietnek a leváltásával. Az Ariane 6-ot pedig azért kezdik feljleszteni méghozzá lóhalálában, mert a SpaceX elvette a piacaikat, amúgy a konkurencia nélkül még vagy 15-20 évig ellettek volna az Ariane-5ME verzióval.

    A hírek szerint a Falcon első fokozatát nem sikerült egy darabban landoltatni...
  • saxus #12
    Fenéket. Ld. az orosz Angara, ott arra irányul, hogy olcsóbb legyen, illetve ne az ukránoknak, kazahsztániaknak kelljen egy csomót fizetni. Ariane 6-ot szintén azért álltak neki fejleszteni, mert az Ariane 5 drága. (Tervek szerint kb. ugyanannyi terhet lesz képes felvinni az Ariane 6 csak kb. feléből.) Vega is emiatt készült: kellett valami kisméretű rakéta a kis terhek felcipelésére. Stb.
  • saxus #11
    "stabil vízszintes landolásával"

    Valaki elolvasta a cikket egyáltalán? Esetleg függőleges, nem?