Berta Sándor

A DHL-é az első európai drónüzemeltetési engedély

Nem mindennapi projektbe kezdett a DHL Paket, amely Juist szigetére küld csomagszállító drónokat.

A DHL Paketkopter tavaly decemberében teljesítette az első repülését és a közeljövőben elsősorban gyógyszereket és más fontos árucikkeket szállít majd meghatározott időpontokban az Északi-tengeren található szigetre. A program keretében először lesz lehetőség arra Európában, hogy egy robothelikoptert a pilóta vizuális kapcsolat nélkül irányítson. A DHL már megkapta az alsó-szászországi gazdasági, munkaügyi és közlekedési minisztériumtól a szükséges üzemeltetési engedélyt, továbbá Juist közössége mellett Norden városa és a helyi nemzeti park is engedélyezte a drón repüléseit.


A kutatók fokozatosan optimalizálták a robothelikopter üzemidejét, hatótávolságát és sebességét. A Paketkopter 2.0 jelenlegi maximális repülési ideje 45 perc, hatótávolsága legalább 12 kilométer, a teljes súlya 5 kilogramm, míg a maximális hasznos teher 1,2 kilogramm. Ezenkívül fontos volt az is, hogy a jármű megfeleljen az Északi-tenger különleges időjárási körülményeinek. Jürgen Gerdes, a DHL postai ügyekért felelős vezetője közölte, hogy a munka eredményeként a Paketkopter 2.0 már most kategóriája egyik legbiztonságosabb és legmegbízhatóbb tagja.

Juist szigetéig a távolság 12 kilométer, a repülés teljesen automatikusan zajlik. Ugyanakkor biztonsági okokból és a hatóságok előírásai miatt a földi állomás mégis folyamatosan nyomon követi a járművet, hogyha szükséges, bármikor be lehessen avatkozni. A drónt felszerelték GPS-vevővel és robotpilótával, az utóbbi biztosítja az automatikus fel- és leszállást. A körülbelül 50 méteres repülési magasságban a robothelikopter - a szél erősségétől függően - maximum 64,8 kilométer/órás sebességgel repül.


A drón Norddeich kikötőjének főépületéről száll fel és Juist szigetén egy különleges le- és felszállóhelyre érkezik meg. A DHL egy speciális szállítótartályt fejlesztett ki, amely rendkívül könnyű, de időjárás- és vízálló. A robothelikopter ellenáll a hónak, az esőnek és a pornak is. A jövőben a Paketkopter 2.0 akár gyéren lakott, akár nehezen elérhető helyekre is, eljuttathat majd élelmiszereket vagy gyógyszereket, s akár a vészhelyzeti ellátásban is komoly szerepet játszhat. Az Amerikai Egyesült Államokban júniusban kapta meg az első cég a drónüzemeltetési engedélyt a Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA).

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • barret #4
    Szép új hobby van kialakulóban,a drón vadászat :)
  • kvp #3
    48 kilometert tud megtenni, ez 12 km/h-as ellenszelben is eleg az oda-vissza uthoz, vagy 36 km/h-as ellenszelben egy iranyhoz. Enyhen tulbiztositottak. Egyebkent erdekes konstrukcio, gyakorlatilag teljesen automata, de a neten keresztul vegig iranyithato kezzel is, a vilag barmelyik reszerol. Gyakorlatilag az amerikai dronok technologiaja civil valtozatban, sokkal olcsobban. Mivel lakatlan terulet felett repul (nemzeti park, tenger), ezert ez egy jo teszt kornyezet a varosi hasznalat elott. (varosban sem lesz gondban, mert a hazak folott mindig van gps jel es jellemzoen a mobilnet is mukodik)
  • ktm99 #2
    Hatotavolsaga legalabb 12km, a DHL oldala szerint.(erdekes is lenne ha a 45 perc max repulesi idovel es kb. 65 km/h max sebesseggel csak 12km-t tudna)
  • kamionosjoe #1
    12 kilóméterre van a sziget és a maximális hatótáv is 12 kilóméter, hát remélem odaér.