Berta Sándor
A DHL-é az első európai drónüzemeltetési engedély
Nem mindennapi projektbe kezdett a DHL Paket, amely Juist szigetére küld csomagszállító drónokat.
A DHL Paketkopter tavaly decemberében teljesítette az első repülését és a közeljövőben elsősorban gyógyszereket és más fontos árucikkeket szállít majd meghatározott időpontokban az Északi-tengeren található szigetre. A program keretében először lesz lehetőség arra Európában, hogy egy robothelikoptert a pilóta vizuális kapcsolat nélkül irányítson. A DHL már megkapta az alsó-szászországi gazdasági, munkaügyi és közlekedési minisztériumtól a szükséges üzemeltetési engedélyt, továbbá Juist közössége mellett Norden városa és a helyi nemzeti park is engedélyezte a drón repüléseit.
A kutatók fokozatosan optimalizálták a robothelikopter üzemidejét, hatótávolságát és sebességét. A Paketkopter 2.0 jelenlegi maximális repülési ideje 45 perc, hatótávolsága legalább 12 kilométer, a teljes súlya 5 kilogramm, míg a maximális hasznos teher 1,2 kilogramm. Ezenkívül fontos volt az is, hogy a jármű megfeleljen az Északi-tenger különleges időjárási körülményeinek. Jürgen Gerdes, a DHL postai ügyekért felelős vezetője közölte, hogy a munka eredményeként a Paketkopter 2.0 már most kategóriája egyik legbiztonságosabb és legmegbízhatóbb tagja.
Juist szigetéig a távolság 12 kilométer, a repülés teljesen automatikusan zajlik. Ugyanakkor biztonsági okokból és a hatóságok előírásai miatt a földi állomás mégis folyamatosan nyomon követi a járművet, hogyha szükséges, bármikor be lehessen avatkozni. A drónt felszerelték GPS-vevővel és robotpilótával, az utóbbi biztosítja az automatikus fel- és leszállást. A körülbelül 50 méteres repülési magasságban a robothelikopter - a szél erősségétől függően - maximum 64,8 kilométer/órás sebességgel repül.
A drón Norddeich kikötőjének főépületéről száll fel és Juist szigetén egy különleges le- és felszállóhelyre érkezik meg. A DHL egy speciális szállítótartályt fejlesztett ki, amely rendkívül könnyű, de időjárás- és vízálló. A robothelikopter ellenáll a hónak, az esőnek és a pornak is. A jövőben a Paketkopter 2.0 akár gyéren lakott, akár nehezen elérhető helyekre is, eljuttathat majd élelmiszereket vagy gyógyszereket, s akár a vészhelyzeti ellátásban is komoly szerepet játszhat. Az Amerikai Egyesült Államokban júniusban kapta meg az első cég a drónüzemeltetési engedélyt a Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA).
A DHL Paketkopter tavaly decemberében teljesítette az első repülését és a közeljövőben elsősorban gyógyszereket és más fontos árucikkeket szállít majd meghatározott időpontokban az Északi-tengeren található szigetre. A program keretében először lesz lehetőség arra Európában, hogy egy robothelikoptert a pilóta vizuális kapcsolat nélkül irányítson. A DHL már megkapta az alsó-szászországi gazdasági, munkaügyi és közlekedési minisztériumtól a szükséges üzemeltetési engedélyt, továbbá Juist közössége mellett Norden városa és a helyi nemzeti park is engedélyezte a drón repüléseit.
A kutatók fokozatosan optimalizálták a robothelikopter üzemidejét, hatótávolságát és sebességét. A Paketkopter 2.0 jelenlegi maximális repülési ideje 45 perc, hatótávolsága legalább 12 kilométer, a teljes súlya 5 kilogramm, míg a maximális hasznos teher 1,2 kilogramm. Ezenkívül fontos volt az is, hogy a jármű megfeleljen az Északi-tenger különleges időjárási körülményeinek. Jürgen Gerdes, a DHL postai ügyekért felelős vezetője közölte, hogy a munka eredményeként a Paketkopter 2.0 már most kategóriája egyik legbiztonságosabb és legmegbízhatóbb tagja.
Juist szigetéig a távolság 12 kilométer, a repülés teljesen automatikusan zajlik. Ugyanakkor biztonsági okokból és a hatóságok előírásai miatt a földi állomás mégis folyamatosan nyomon követi a járművet, hogyha szükséges, bármikor be lehessen avatkozni. A drónt felszerelték GPS-vevővel és robotpilótával, az utóbbi biztosítja az automatikus fel- és leszállást. A körülbelül 50 méteres repülési magasságban a robothelikopter - a szél erősségétől függően - maximum 64,8 kilométer/órás sebességgel repül.
A drón Norddeich kikötőjének főépületéről száll fel és Juist szigetén egy különleges le- és felszállóhelyre érkezik meg. A DHL egy speciális szállítótartályt fejlesztett ki, amely rendkívül könnyű, de időjárás- és vízálló. A robothelikopter ellenáll a hónak, az esőnek és a pornak is. A jövőben a Paketkopter 2.0 akár gyéren lakott, akár nehezen elérhető helyekre is, eljuttathat majd élelmiszereket vagy gyógyszereket, s akár a vészhelyzeti ellátásban is komoly szerepet játszhat. Az Amerikai Egyesült Államokban júniusban kapta meg az első cég a drónüzemeltetési engedélyt a Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA).