Balázs Richárd

Amerikában ma sincs egyetértés a Holddal kapcsolatban

Negyvenöt évvel az első Apollo leszállás után, az Egyesült Államok továbbra is megosztott a Hold emberi űrkutatás jövőjében betöltendő szerepét illetően.

Neil Armstrong és Buzz Aldrin 1969. július 20-i Holdon tett látogatását még tíz társuk követte, mielőtt 1972-ben leállították volna az Apollo programot. Azóta senki nem járt az égitesten. A legutóbbi erőfeszítéseknek 2010-ben vetettek véget, amikor az Obama-kormányzat végleg lefújta a korábbi kormány több sebből vérző, pénzhiánnyal küzdő Constellation programját. Az új irány egy aszteroidára irányuló emberi expedíció lett.

A 2025-re előirányzott kezdeményezés egy robot előfutár-küldetést is magába foglal, melynek célja egy kis aszteroida, vagy egy nagyobb űrkőzet egy darabjának pályára állítása a Hold körül. Ezt követően találkoznának az asztronauták az áthelyezett aszteroidával, melyről mintákat juttatnának vissza a Földre. A küldetés egyfajta előkészítése lenne a Mars emberi "meghódításának".

Az idáig vezető utat azonban műszaki zsákutcák jellemzik, melyek nem járulnak hozzá közvetlenül a sugárzás elleni védelemhez, a leszálló rendszerekhez, élőhelyek kialakításához és más fontos lépcsőfokokhoz, amikre szükség lenne a Mars felé vezető úton, állapította meg az USA Nemzeti Kutatási Tanácsának egyik bizottsága júniusban. Egy hároméves tanulmányból azt a következtetést vonták le, hogy életképesebb és fenntarthatóbb út lenne a Holdra való visszatérés. "A Hold, különösen a felszíne, jelentős előnyöket kínál más célpontokkal szemben a Mars felé vezető úton" - olvasható a bizottság által kiadott jelentésben. "Bár többen elvetették a Holdat, mondván, azt az emberiség már meglátogatta korábban, ez a felfogás hasonló lenne, mintha azt mondanánk, hogy Kolumbusz első négy útjával kellően feltérképeztük volna az Új Világot"

A jelentés azt is kiemeli, hogy a NASA úgy tekint a Holdra, mintha az más országok űrprogramjainak hatáskörébe tartozna, nem pedig az amerikai emberi űrkutatási program érdekeit szolgálná, annak ellenére, hogy a Hold kérge a korai Naprendszer emlékeinek feltáratlan tudományos tárháza, de ami jelen esetben fontosabb - ideális hely a Mars utazáshoz szükséges képességek kifejlesztéséhez.

A jelenlegi tervek alapján további 11 évre lesz szükség, hogy amerikai űrhajós a Nemzetközi Űrállomásnál, vagyis 420 kilométernél távolabbra utazhasson a világűrben. Egy Mars utazás a legoptimistább becslések szerint is további egy évtizedet vesz igénybe, bár sokan kételkednek a megvalósulásában. "Számomra egyértelmű, hogy nem leszünk képesek egy hosszú távú kutatóbázist kiépíteni a Marson, ha először nem a Holdon próbálkozunk" - írta Chris McKay bolygótudós a New Space magazinban. "Az új technológiáknak és megoldásoknak, valamint a Hold iránti növekvő nemzetközi érdeklődésnek köszönhetően megfelelő az idő egy, a korábbi terveknél tízszer olcsóbb bázis kialakítására"

Az Orion űrkapszulák és a hozzájuk társuló nagyteljesítményű rakétarendszer fejlesztése, valamint a kilövő állások felújítási munkálatai jelenleg évente több mint 3 milliárd dolláros költséget jelentenek a NASA-nak. A szomorú valóság része, hogy a Marshoz vezető utat sokkal inkább politika, mint technikai akadályok tarkítják. A bizottság jelentése szerint a legfontosabb egyéni tényező az alacsony földkörüli pályán túli előrelépés terén egy erős nemzeti (és nemzetközi) konszenzus létrejötte lenne, aminek a lehetőségekhez képest mentesnek kellene lennie a sok államigazgatási és kongresszusi lépcsőfok leküzdésétől.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #28
    A mikroelektronika mellett a hajtomu technika is fejlodik. Peldaul ott vannak a VASIMR hajtomuvek. Kiderult, hogy ezeket nem csak az eredeti Bussard fele tervek szerinti fuzios reaktorokkal lehet hajtani, hanem napelemekkel, sot akar hagyomanyos fisszios rendszerekkel is. Egy kelloen nagy teljesitmenyu reaktor mar kepes lenne egy legkori ramjet-kent mukodo VASIMR-t is meghajtani, tehat ha barki ra merne szanni magat, hogy mukodo reaktorokkal szalljon fel egy kiserleti urjarmu, akkor mar most is lehetne a kemiai rendszerekhez kepest kb. 10-ed akkora tomegu, de azonos tengerszinti toloereju raketakat epiteni, a kozvetlen futeses Rover rendszer hatranyai nelkul. (tehat normal esetben nem sugaroznanak felszallas kozben) Erre igazabol tenyleg csak a poltikai batorsag nincs meg, pedig ilyen rendszerekkel nem csak a Holdra, de a Marsra is el lehet jutni viszonylag gyorsan (kb. 1.5-2 honap alatt).

    Az ISS azert hasznos, mert egy Fold-Mars urhajo az kb. ugy kell, hogy kinezzen, mint az ISS, ugyanis a bolygokozi terben nem kell aerodinamikusnak lennie, de kepesnek kell lennie megerkezes utan Mars koruli palyan keringenie huzamosabb ideig es nem igazan megoldhato, hogy egyben vigyek fel, tehat az ISS az tokeletes gyakorlo peldany egy melyuri urhajo kialakitasa szempontjabol. Na most egy valodi Mars urhajo az nagyjabol ugy nezne ki es annyiba kerulne mint az ISS + a hajtomurendszerek, uzemanyag es az egeszet energiaval ellato opcionalis reaktorok vagy megnovelt napelem tablak. (a reaktoros megoldas teljesitmeny/tomeg aranya jobb, a napelem nepszerubb es egyszerubben skalazhato)
  • Banderas1990 #27
    Szerintem az egyik legnagyobb probléma az űrkutatással, valamint az emberi űrutazásokkal kapcsolatban, maga az ember: a negatív megítélés és az eltérő vélemények (nem is ezzel van a gond, inkább a közös megegyezés hiányával). Egyesek szerint abszolút felesleges már a szondákkal történő kutatás is, mások egész kolóniákat telepítenének a Holdra.

    Ez tükröződik az amerikai űrprogramon is: Amíg a szovjeteket kellett megelőzi a technológia versenyben, addig hatalmas prioritást élvezett (ami a Hold küldetésekben csúcsosodott ki), azonban ahogy a szovjetek lemaradtak mintha a hév is alább hagyott volna. Természetesen ehhez hozzájárul az automatizált szondák azóta történt jelentős fejlődése is.
    Az űrprogram hatalmas költségeket képes felemészteni és mivel egyenlőre rövid távon nem látható semmiféle jelentős előny belőle (talán ilyen lehetne egy a Földön nem megtalálható értékes ásvány felfedezése) és mivel a társadalom nagy része egyáltalán nem, vagy csak visszafogottan támogatja az űrkutatást sok ideig még a mai szinten marad.
    A NASA-t a kormány felügyeli és támogatja, a kormányban pedig politikusok vannak, akiknek a hatalma a választók támogatottságán múlik. Senki nem szeretne egy politikai vitában, azért alul maradni, mert pl. a mezőgazdaságtól, az ipartól, vagy az egészségügytől, de akár a hadiköltségvetéstől von el forrásokat, egy vitatott fontosságú terület finanszírozására.
  • Banderas1990 #26
    Igen ebben van valami.

    De szerintem lassan számolni kell azzal is, hogy elérünk egy olyan határt a mikroelektronika terén, ahol lassulni fog a fejlődés. Az eddigi fejlesztések nagy részben a kicsinyítésnek és az új anyagok használatának volt köszönhető. Természetesen még egy ideig tartani fog a jelenlegi ütem, de előbb utóbb problémákba fognak ütközni.

    Legalábbis a tapasztalataim és az általam olvasottak alapján ez az én véleményem.
  • mrzool #25
    (bár amikor elismerően nyilatkoztak a falcon meghajtásáról mint újdonságról, miközben a nasa fejlesztette ki 40 éve)

    "Falcon meghajtás" alatt mit értesz?

    A Merlin hajtóműveket? Azokat biztosan nem a NASA fejlesztette ki, hanem a 40-50-es évek óta ismert és használt elven működő RP1/LOX hajtóművek. Ami valójában érdekes, az az, hogy 1. évek-évtizedek óta az első 100%-os amerikai fejlesztés 2. legjobb T/W ratioval rendelkezik. Ugyanakkor az Isp-je pl. gyenge és a kerozin mint üzemanyag sem segít, sőt, inkább ront az reuse scenariókon.

    Esetleg ha a hypersonic retropropulsionra gondolsz, azt sem a NASA fejlesztette ki, főleg nem negyven éve. Néhány éve még tabu volt a kérdés, és kb. mindenki úgy volt vele, hogy felesleges erőforrásokat pazarolni rá, amúgy sem működne. Hát működik, a NASA nélkül.
  • Macropus Rufus #24
    pl. elég nehéz elhinni, hogy az első emberes repülések óta még van új a nap alatt. Mi olyat tudnak még kideríteni amit az elmúlt közel 60évben nem tudtak? Volt már ember majd egy évig odkün, tehát a súlytalanság hosszútávú hatásaival is tisztában vannak.
    Ez csak pénzkidobás szerintem. Amint volt versenytárs, egyből mentek a Holdig. Amint eltünt a versenytárs nem mennek csak 420km-re...
  • Macropus Rufus #23
    nem.

    http://sg.hu/cikkek/106640/uj-bombazon-dolgoznak-az-amerikaiak

    jogos, nem a B2 lesz leváltva, hanem a B1 és a B52- Viszont a gép lokapodó tulajdonságokkal fog bírni és az ára 550milli/db
  • Molnibalage #22
    Az tény, hogy az elmúlt évtizedekben az elektronika fejlődött a legnagyobb mértékben (mondhatni robbanásszerűen). Azonban az űrutazásban használt más ágazatok már nem annyira. Szerintem ez betudható az "alacsony" költségvetésnek, de még inkább az állandóan változó politikai irányzatoknak.

    Nem. Egyszerűen a techológa fizikai korlátaival. A mikroelektronika most már tényleg mikroelektronika a 30 évvel ezelőttihez képest. Viszont egyszerűen nincs olyan szerkezeti anyag, ami sokkal könnyebb lenne és olyan erős, mint a mostani, vagy ugyanolyan sűrűséggel nagyságrendileg erősebb. Nincs olyan rakéta hajtóanyag, aminek a súlyegységre fajlagosított energiatartalma nagyobb lenne, egyszerűen kurva sok hajtóanyag kell nagy tömeg emeléséhez, stb.

    A mikroelektronikával egyszerűen mázlija van az emberiségnek, hogy ez a fizikai korlát. Furcsa, hogy a legtöbb ember nem gondolkozik el azon, hogy milyen mázli, hogy a világ olyan amilyen. Mert lehetne olyan is, hogy pl. minden étel megromlik 2 óra után, nem létezne a Földön XY anyag, ami fontos. A környezet egyes technológiák határait máshol jelöli ki. Ennyi.
  • asgh #21
    Ha belegondolsz, az alapvető létfenntartáson kívül mindenre rá lehet mondani, hogy nincs értelme. Az emberiség csúcsteljesítményei ehhez képest mindig olyan dolgok voltak, amik célja egyedül magának a csúcsteljesítménynek az elérése.
    Az ilyen projectek sikeréhez igazából egy dolog kell: társadalmi támogatottság. Az állam mindig nagyon szívesen dobál milliárdokat a gazdaságba, mert azzal lökést ad a gazdasági növekedésnek, csak kell egy olyan project, ami ideológiai alapot szolgál a pénzköltéshez.
    Valójában tök mindegy, hogy a társadalmi támogatás min alapszik: vallásos hiten, "mi vagyunk a legjobbak" bizonyítási vágyon, más országok technikai fölényétől való szorongáson, akármin. A lényeg, hogy a nép nagy része őszintén higgyen az adott project fontosságában.
    Ilyen project volt a holdraszállás, vagy a new deal idején a Panama csatorna befejezése az USA-nak, a piramisok, a nagy katedrálisok építése, stb. A társadalmi támogatottság húzta magával az állami pénzeket, ami aztán gazdasági növekedést gerjesztett, így az irracionális indokokkal elindított project később racionálisan is értelmet nyert.
    Jelenleg tehát az űrkutatás legnagyobb problémája, hogy nincs mögötte társadalmi igény. Anno az űrhajósokat nemzeti hősként hordozták körbe az országban. Ma, ha van rá pénzed, befizeted magad az oroszoknál egy űrkalandra, aztán meghívnak néhány tv showba, elmesélheted, hogy milyen érdekes volt, a nép meg irigykedhet, hogy neked ilyen hülyeségekre is futja. És kb. ennyi.
    A Marsra vagy a Holdra akkor fog leszállni ember, ha vagy olyan olcsó lesz, hogy bárki megteheti, vagy ha nagyon-nagyon sok ember hisz benne, hogy fontos.
  • Szefmester #20
    Nem tudom ti belegondoltatok e már abba hogy az elmúlt évtizedekben nem keveset fejlődött az anyagtechnológia, és hogy egyszer már fellőttek pár eszközt a holdra, meg ilyen olyan helyekre célozva. Szóval a tervek is megvannak valahol elméletileg. (bár amikor elismerően nyilatkoztak a falcon meghajtásáról mint újdonságról, miközben a nasa fejlesztette ki 40 éve)

    Miért is lenne olyan nehéz a terveket (amik rohadt sokba kerültek anno), valamint tapasztalatokat előkapni, és modern anyagokból ugyanolyanra csinálni.
    Lehet abszurd a hasonlat, de egy szénszálas kasztnis, metanollal meghajtott trabanthoz tudnám hasonlítani a dolgot. A trabant működött, felpöccintve az új cuccokkal lehet jobban fog működni. :D
  • kbsk0771 #19
    Még nem is jártak ott, hogy lenne... :D