Ötvös Tibor
A pilóták elfelejtettek repülőt vezetni?
Kikerült a nyilvánosság elé egy légi-közlekedés biztonságáról szóló FAA jelentés és ebből az derül ki, hogy a pilóták egy része nem képes beavatkozni, ha elromlik az automata vezérlés.
Az emberek többsége retteg a repüléstől, amiben azért van valami, hiszen ha egy gép elromlik, akkor ott a túlélési esély nagyon alacsony, míg mondjuk egy autóból jó esetben simán kiszállhatunk. Manapság ráadásul egyre több katasztrófa is történik a légi-közlekedésben, melyek okait sokáig nem ismerhetjük meg. Most azonban kikerült a netre az amerikai FAA (Federal Aviation Administration - Szövetségi Légügyi Hivatal) jelentése, melyben közel 9 ezer olyan repülőút adatait vizsgálták meg, ahol valamilyen gond merült fel.
A felmérés és a jelentés nem a nyilvánosság számára készült, de rés támadt a pajzson és végül mindenki megismerheti a tartalmát, ami elég ijesztő. A vizsgálatokból ugyanis az derült ki, hogy a pilóták egy része nem tud mit kezdeni az automatikus rendszerekkel. Veszélyes helyzetekben képtelenek átváltani manuális üzemmódba illetve ha sikerül is, nem tudnak mit kezdeni a dologgal. Ennek oka kettős: először is a gyenge képzések miatt a pilóták nem tudnak lépést tartani a folyamatosan fejlődő rendszerekkel és sokszor az is gondot okoz, hogy átváltsanak kézi vezérlésre.
Másodsorban a repülőgépek már annyi automata rendszerrel bírnak, hogy a manuális repülés, mint olyan szinte eltűnt a szakmából. Többnyire a felszállásnál illetve leszállásnál kell a pilótának belenyúlni a repülésbe (ezeknél sem minden esetben), ám ha a kettő között történik valami, nem tudnak rendesen korrigálni, hiszen nincs elég tapasztalatuk. Ez jól látszik a Colgan Air, Air France és Asiana Airlines baleseteinél, melyek egy okból következtek be: a pilóták képtelenek voltak olyan repülési sebességet tartani, mely a levegőben tartja a gépet.
"Az automatizálás kétségtelenül biztonságosabbá tette a repülést, így nem kellene a vízzel együtt a babát is kiönteni" - reagált Mary Cummings, a Massachusetts Institute of Technology kutató-fejlesztője és egykori pilóta. "A pilótaképzést lehet fejleszteni, javítani, ám valószínű a legnagyobb változtatást az automata rendszerek megbízhatóságában kell megoldani."
Az emberek többsége retteg a repüléstől, amiben azért van valami, hiszen ha egy gép elromlik, akkor ott a túlélési esély nagyon alacsony, míg mondjuk egy autóból jó esetben simán kiszállhatunk. Manapság ráadásul egyre több katasztrófa is történik a légi-közlekedésben, melyek okait sokáig nem ismerhetjük meg. Most azonban kikerült a netre az amerikai FAA (Federal Aviation Administration - Szövetségi Légügyi Hivatal) jelentése, melyben közel 9 ezer olyan repülőút adatait vizsgálták meg, ahol valamilyen gond merült fel.
A felmérés és a jelentés nem a nyilvánosság számára készült, de rés támadt a pajzson és végül mindenki megismerheti a tartalmát, ami elég ijesztő. A vizsgálatokból ugyanis az derült ki, hogy a pilóták egy része nem tud mit kezdeni az automatikus rendszerekkel. Veszélyes helyzetekben képtelenek átváltani manuális üzemmódba illetve ha sikerül is, nem tudnak mit kezdeni a dologgal. Ennek oka kettős: először is a gyenge képzések miatt a pilóták nem tudnak lépést tartani a folyamatosan fejlődő rendszerekkel és sokszor az is gondot okoz, hogy átváltsanak kézi vezérlésre.
Másodsorban a repülőgépek már annyi automata rendszerrel bírnak, hogy a manuális repülés, mint olyan szinte eltűnt a szakmából. Többnyire a felszállásnál illetve leszállásnál kell a pilótának belenyúlni a repülésbe (ezeknél sem minden esetben), ám ha a kettő között történik valami, nem tudnak rendesen korrigálni, hiszen nincs elég tapasztalatuk. Ez jól látszik a Colgan Air, Air France és Asiana Airlines baleseteinél, melyek egy okból következtek be: a pilóták képtelenek voltak olyan repülési sebességet tartani, mely a levegőben tartja a gépet.
"Az automatizálás kétségtelenül biztonságosabbá tette a repülést, így nem kellene a vízzel együtt a babát is kiönteni" - reagált Mary Cummings, a Massachusetts Institute of Technology kutató-fejlesztője és egykori pilóta. "A pilótaképzést lehet fejleszteni, javítani, ám valószínű a legnagyobb változtatást az automata rendszerek megbízhatóságában kell megoldani."