Kruza Richárd

Vége lett a Kodachrome-nak

"Hála" a digitalizálódásnak, újabb kiváló termék tûnt el véglegesen. Ez esetben azonban nem egy olyan terméktõl kell búcsúznunk, mely méltóvá vált volna a temetésre - a legendás Kodachrome hiányozni fog.

A digitalizálódás köztudottan olyan folyamatot indított el, melynek komoly fonákja van. Az Eastman Kodak kénytelen volt beszüntetni a Kodachrome kisfilmek gyártását, mivel bevételinek már csupán 1%-át jelentette a legendás termék. Ezzel szemben a digitális áruk és szolgáltatások már bevételeik 70%-át teszik ki. Megszólalhat persze az emberben egy hang ami azt mondja, hogy ettől persze még megtehette volna a Kodak azt a szívességet sokunknak, és összességében véve a magának a fotózás világának, hogy tovább gyártja a hőn szeretett filmet. Mary Jane Hellyar, a Kodak most leköszönő egyik igazgatója azt nyilatkozta ugyanis, hogy "A Kodachrome egyfajta ikonná vált", tehát nyilvánvalóan ő is tisztában van azzal, hogy nem akármiről van szó.

A Kodachrome ugyanis immár 75 éves, és nem véletlenül volt ilyen hosszú élete. Sokan használták és sok híres felvétel készült ilyen nyersanyagra. Ahogy minden filmnek, ennek is megvoltak a jellegzetességei: a színeknek volt egyfajta kellemes, intenzíven karakteres jellege, emellé párosult a kontrasztos élesség. Sok fotós használta, ahogy Steve McCurry gépében is ez volt, amikor az "Afgán Lány"-t kapta lencsevégre.


Steve McCurry: Afgán Lány

Azzal, amit a digitalizálódás hozott semmi baj nincs, azzal viszont igen, amit elvesz tőlünk. Most éppen búcsúznunk kell attól a szép színvilágtól, amit egy jellegzetes és megszokott film adott nekünk. Éppen úgy, ahogy számos régi, nemrégen mindennapos használatban lévő fotós eszközöktől is, melyeknek megvolt a saját karakterük. Ezentúl, ha ezeket a hatásokat pótolni szeretnénk Photoshop pluginokkal kell majd foglalatoskodnunk. A hatás, és maga a művelet persze nem lesz hasonlítható az eredetihez.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Alien69 #11
    De nem sűrűn fogsz belőle "plakátot" (mondjuk A4-s méret) nyomatni, max 10x15-s képet, bár szerintem ott is látszik a különbség egy mezei kompakt, és egy mobil közt.
    szerintem
  • KAWAszaki #10
    Áldozatul esett a haladásnak. Nem kell sajnálni, ott a fotosop.
    Szeretnétek jó kis füstös gőzmozdonyon utazni? Lovaskocsin járni melóba? Gyertyafénynél írni a levelet a rokonaidnak, ami két hét alatt oda is ér?

    Ezt a cikket sem olvastad volna el, ha a régihez ragaszkodnál.
  • Professzore #9
    Lehet sírni, ugyanakkor azt érdemes szem előtt tartani, hogy a Kodachrome gyakorlatilag a legkomplikáltabb hívási eljárás volt a filmes technológiában (17 lépéses hívási eljárás, beleértve persze a mosásokat és a szárítást is). Az eljárás és a nyersanyag is aránytalanul drága volt, ráadásul az átlag diához képest is nagyon érzékeny volt az expozíciós eltérésekre.
    A másik oldalról meg: egy 6x6-os kodachrome jó vászonra vetítve még hosszú-hosszú évekig überelni fogja a legjobb projektorokat is.
  • AtisH #8
    Érdekes, h annak idején amikor a cd lemez eladás felfutott a bakelit lemezeket is temetni kezdték. De a mai napig vannak és egy bizonyos réteg még mindig veszi. Igaz nem olcsó, meg nincs minden sarkon, de van. Annak ellenére, hogy nem vagyok nagy fotós sajnálom, hogy ilyen múlttal a háta mögött egy terméket megszüntetnek. Szvsz napjainkban (is) van még helye az "analóg" technikának...
  • bobi64 #7
    Ritkán fényképeztem hagyományos filmre, elromlott a gépem aztán néma csend. most egy mobil telefonom van és százasával fényképezünk mindent. lehet nem olyan szép, nem olyan igényes, Besenyő István szavaival élve "nem finom, de sok", ám van olyan mint a régi kis automata olympos gépem. Nem kell szaktudás az előhíváshoz, annyit nyomom amennyit akarom, a sarki fuji boltban előhívják nekem amit egy cd-re kiválogattam, nekem nem hiányzik a filmes éra. persze megértem az igényeseket.
  • pasi29uk #6
    Meg kellene szerezni a licenszet ;)
  • Loverman #5
    nem érted. Nem csak FUJI marad, a KODAK megtartja az átlag fényképezőgép-film termékét, csak a Kodachrome almárka ment a levesbe.
  • Ferrer #4
    De ez olyan érdekes, hogy a filmes korszakban nem feltétlen a tökéletességre gyúrtak, mint ma, hanem inkább arra, hogy karakteres legyen a kép. Ma meg az okos fotósok szabályosan lebasszák a másikat, ha kicsit is el merte színezni a képet a valóságostól. Bár nem hiszem, hogy ezeket a finom tökéletlenségeket, amiket a filmek adtak, olyan jól reprodukálni lehetne gépen...

    Egybk. fekete-fehér képeknél még mindig a film a legjobb, ott szerencsére megmaradt a karakteresség szerepe, ráadásul otthon is elő lehet hívni.
  • Loál János #3
    :-|
  • Gabe Dearborne #2
    Hja, a haladásnak is megvan a maga ára. Én személy szerint a Kodachrome-ot kevésbé szerettem, a kedvenc filmem az Agfa volt - de hát az is eltűnt. Most lényegében csak egyfajta film marad: a Fuji. Hogy meddig, azt nehéz megjósolni.