Hunter

A sugárzás a közeli bolygókat is elérhetetlenné teszi számunkra

Rossz hírekkel szolgáltak a Marsra vágyó űrügynökségeknek azok a sugárzásmérőkkel ellátott bábuk, amiket a Nemzetközi Űrállomás (ISS) különböző pontjaira szereltek fel.

A rák és más betegségek kockázata az egekbe szökik azoknál az űrhajósoknál, akik hat vagy annál több hónapra kikerülnek a Föld mágneses mezejének védelmet nyújtó közegéből, figyelmeztetnek a sugárzás emberi testre gyakorolt hatását vizsgáló kutatók. A 320 kilométeres magasságban keringő ISS fedélzetén tartózkodó asztronauták még némileg védettek a káros nap- és kozmikus sugárzástól, a Hold- és Mars-utazók azonban már nem élvezhetik ezt."Az állomáson tapasztalt sugárzás sokkal enyhébb, mint amit egy Hold vagy Mars expedíció során megtapasztalhatunk" - mondta Kirk Shireman, a NASA űrállomás programjának helyettes vezetője.

A Brookhaven Nemzeti Laboratóriumban folyó sugárzási tanulmányok mellett a NASA és partnerei sugárzásmérőkkel ellátott torzókat repítettek az űrállomásra, hogy felmérjék a belső szervek károsodását. Az űrhajósok is folyamatosan dozimétert viselnek, az űrséták során pedig különösen nagy figyelmet szentelnek a sugárzási szinteknek, tette hozzá Shireman. Az eddig begyűjtött információ megerősíti a NASA jelenlegi sugárzási kockázatokkal kapcsolatos irányelveit, nyilatkozott dr. Francis Cucinotta, a sugárzási tanulmányok vezetője, a Johnson Űrközpont kutatója. A NASA tervei között továbbra is szerepel a Holdra való visszatérés 2020-ban, illetve egy állandó holdbázis is, majd jöhet a Mars és más célpontok a Constellation program keretein belül.

Cucinotta szerint az űrügynökségnek körülbelül öt éve van, hogy megoldást találjon a sugárzási problémára, vagy bizonyítékokat találjon, ami megcáfolja a jelenlegi kockázatbecslési mutatókat. A majdan Marsra induló űrhajók erősebb pajzzsal való ellátása nem feltétlenül jelent megoldást, figyelmeztet Cucinotta. A súlytöbblet túl nehézzé tenné az űrhajót, hogy a jelenlegi technikákkal az űrbe juttassák. Egy gyorsabb űrhajó már jobb ötletnek tűnik; jelenleg 18 hónap az út. Egy mágneses pajzs is jó megoldásnak tűnik, sajnos azonban pillanatnyilag sem a sebesség növelésére, sem a mágneses pajzsra nem rendelkezünk megfelelő technológiával.

Egy újabb lehetőség, hogy az űrhajósokat kiválasztásánál olyan genetikai tényezőket is figyelembe vegyenek, melyek nagyobb ellenállást nyújtanak az űrsugárzás hatásai ellen. "Ezt a NASA és más űrügynökségek is megtehetnék, azonban elég kiábrándító lenne, ha egy űrhajósnak erre a születési adottságra is szüksége volna" - tette hozzá Cucinotta. A sejtek sérüléseit kijavító gyógyszerek sem jelentenek megoldást, mivel ilyenek nem léteznek még. "Ha rendelkeznénk ilyesmivel, akkor ma egyetlen ember sem halna meg rákban itt a Földön" - zárta érvelését Cucinotta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • InterFoxSOFT #141
    És az a pár ember akik már jártak a holdon?:)
  • lotsopa #140
    Alumíniumot azért már el lehetne felejteni...
    Nem vagyok benne teljesen biztos, de 100 féle anyag van ami 10-szer jobb nála, persze hogy milyen szempontból az más kérdés.
  • Epikurosz #139
    Na, ami sugárzás ma volt, az Brüsszelt elérhetetlenné tette a gusztusosék számára. :-))
  • KillerBee #138
    Az ötvözéssel megerősített alumíniumra. Az alut tartalmazó kompozitok általában jobbak a tiszta fémnél, nem ezekre gondoltam.

    A gond az alumíniumot nem tartalmazó kompozitokkal van, azokra céloztam: szénszálas műanyag, üvegszálas műanyag és hasonlók.
  • fade2black #137
    A megerősített alunál mire is gondolsz? 80%ban aluminiumot tartalmazó kompozitra, aminek minden téren jobbak a tulajdonságai mint a tiszta aluminiumnak?

    Egyetlen oka van a tiszta alu használatának repülökön: Olcsó.
  • KillerBee #136
    Inkább azért, mert könnyebbek a megerősített aluötvözetnél. A kompozitokkal az a baj, hogy a rugalmassági tartomány túllépésekor törnek, míg az alu ezután még sokáig csak rugalmatlan alakváltozást szenved, de a szerkezet egyben marad.
  • Epikurosz #135
    Ahogy mondod.
    Ha nálam lett volna a GPS-es PDA-m, és úgy zuhanok le az Atlanti-óceánba, hogy túlélem, sikerül elkapnom egy gumicsónakot, és ráadásul működik a műholdas telefonom is, valszeg nekem kellett volna közölnöm a mentőegységekkel a roncs GPS-koordinátáit, mert az Air France is ugyanolyan, mint bármelyik más utasszállító: magasról tesz az utasokra; csak fizesd be a lóvét, utána le is út, fel is út.
  • kvp #134
    "Itt nem autós GPS-ról van szó..."

    Pedig meg az is eleg lenne. Vagy a sima kis maganrepulokbe pakolt feldelzeti rendszer. Jopar minimalis ismerettel is vezetheto (visual flight rule-t koveto) gepbe pakolnak manapsag gps-t. Mindamellett ezeken a gepeken neha meg sebessegmero sincs, theat a gps nagyon jol tud jonni. Ha van 3 gps vevo, melyeknek a jelet a kozponti rendszer megkapja (ilyen mar van az utasszallitokon), akkor a normal muszerek mellett van meg egy adatforras a magassagrol, a poziciorol, a sebessegrol es a gep mozgasi iranyarol is.

    Az airbus eseten egy 1978-ban kifejlesztett kommunikacios rendszert pakoltak fel a gepre, ami 1982 ota hasznal muholdas kapcsolatot (telex protokollon). Ez meg nem tudott gps-t hasznalni, viszont kepes volt muholdon kommunikalni a francia kozponttal. (lattam mar ilyen inmarsat-os kezi egyseget, viccesen nagy, de jo 20 ev utan is mukodott)

    A gps rendszer 1996 ota elerheto, raadasul 2000 ota civileknek is teljes minosegben. Az eredeti oka a civil felhasznalas engedelyezesenek a repulesbiztonsag volt, ezert is volt eloszor a civil frekvencia kevesbe pontos, mivel csak hajoknak es repuloknek szantak, hogy ne tevedjenek el, igy az osoreg loran rendszer pontossagat kapta. Ezeket a rendszereket (loran, gsp) ingyenesen fel lehetett volna pakolni barmilyen gepre, mint ahogy jopar legitarsasag es kisrepulogep gyarto meg is tette. A tengeri hajozasban a gps ma mar szabvany felszerelesnek szamit. De letezik tobb olyan magyar ceg is, ami gps segitsegevel koveti az osszes autojat, mindezt valos idoben (percenkent frissitett pozicioval).
  • Molnibalage #133
    Megint összekevered a szezont a fazonnal. Attól, hogy a technológia rendelkezésre áll, nem feltétlenül használják. A reptársaságok sóherek. Sajnálják rá a zsét. Itt nem autós GPS-ról van szó...
  • fade2black #132
    Biztos akkor azért raknak az új gépekbe kompozitokat, mert k* drága a 7005ös aluhoz képest.....