Pedig meg az is eleg lenne. Vagy a sima kis maganrepulokbe pakolt feldelzeti rendszer. Jopar minimalis ismerettel is vezetheto (visual flight rule-t koveto) gepbe pakolnak manapsag gps-t. Mindamellett ezeken a gepeken neha meg sebessegmero sincs, theat a gps nagyon jol tud jonni. Ha van 3 gps vevo, melyeknek a jelet a kozponti rendszer megkapja (ilyen mar van az utasszallitokon), akkor a normal muszerek mellett van meg egy adatforras a magassagrol, a poziciorol, a sebessegrol es a gep mozgasi iranyarol is.
Az airbus eseten egy 1978-ban kifejlesztett kommunikacios rendszert pakoltak fel a gepre, ami 1982 ota hasznal muholdas kapcsolatot (telex protokollon). Ez meg nem tudott gps-t hasznalni, viszont kepes volt muholdon kommunikalni a francia kozponttal. (lattam mar ilyen inmarsat-os kezi egyseget, viccesen nagy, de jo 20 ev utan is mukodott)
A gps rendszer 1996 ota elerheto, raadasul 2000 ota civileknek is teljes minosegben. Az eredeti oka a civil felhasznalas engedelyezesenek a repulesbiztonsag volt, ezert is volt eloszor a civil frekvencia kevesbe pontos, mivel csak hajoknak es repuloknek szantak, hogy ne tevedjenek el, igy az osoreg loran rendszer pontossagat kapta. Ezeket a rendszereket (loran, gsp) ingyenesen fel lehetett volna pakolni barmilyen gepre, mint ahogy jopar legitarsasag es kisrepulogep gyarto meg is tette. A tengeri hajozasban a gps ma mar szabvany felszerelesnek szamit. De letezik tobb olyan magyar ceg is, ami gps segitsegevel koveti az osszes autojat, mindezt valos idoben (percenkent frissitett pozicioval).