Alex

6 megapixeles az optimális kompakt gép

Nyolc megapixeles digitális fényképezőgép került a karácsonyfa alá? Ne örüljön, a szakértők szerint a kevesebb ebben az esetben több.

Az új ajándéknak elsőre csak örülni lehet, de egy dologról nem szabad megfeledkezni: egy 8-12 megapixeles kompakt gépnél a fényérzékelő lapkán lévő képpontok mérete olyan pici, hogy a felbontás növekedése nemcsak hogy már semmi előnyt nem jelent, de mivel zajosabbak lesznek a felvételek, gyengébb képeket tud csak készíteni mint kisebb felbontású társa. A megállapítás egy független tesztlaboratóriumtól, az Image Engineering műhelyéből származik, mely digitális fényképezőgépeket vizsgál a német Color Photo és c't magazin számára. "Az utóbbi időben azt vettük észre, hogy a termékek képminősége ahelyett, hogy javulna, rosszabb lesz. Ennek oka, hogy napjaink szenzorain több, kisebb méretű képpont van. Weboldalunk célja ennek következményeire világít rá" - írják lapjukon.

1995 - ebben az évben jelentek meg az első digitális fényképezőgépek (Casio QV-10, Kodak DC 40 stb.). Ezek pixelszáma alacsony volt, kinyomtatott képeik nem voltak elfogadható minőségűek. A sajtó kritizálta alacsony felbontásukat, amire a gyártók a megfelelő választ adták, növelték azt. Az átlagos fényképezőgép 1996-ban 800 ezer, 1998-ban már 2 megapixeles volt. Ez már elég volt egy 10×15-ös jóminőségű nyomat készítésére, de A4-es méretben már elbuktak. Ekkor még igaz volt az a megállapítás, hogy "a több megapixel jobb képet jelent". A minőség szempontjából a pixelek száma volt a szűk keresztmetszet, mindenki hallott erről a tényről, és ez beleégett a fejekbe.


A képen balról jobbra nő a felbontás - egy kompaktba épített érzékelővel 6 megapixel az optimális, alatta pixelesek, felette már zajosak a felvételek

Az idő telt, a 2004-es Photochinán megjelentek a 6 megapixeles termékek. A szakértők egyetértettek abban, hogy egy ilyen gép átlagos körülmények között már egy 35 mm-es filmmel összevethető minőséget hoz. A szerzők visszatekintve megállapítják, hogy azóta azonban csak folyamatosan romlott a helyzet. Felhívásuk szerint a 2005-ben megjelent nyolc megapixeles fényképezőgépek felvételein extrém képhibák (ún. képzaj) jelentek meg. A probléma napjaink 10-12 megapixeles gépeinél csak rosszabbodott. A gyártók a hibák kiküszöbölésére szoftveres zajszűrést és képszerkesztést alkalmaztak, de az elérhető eredmény behatárolt. A honlap célja figyelemfelhívás révén az ördögi kör megtörése: a legtöbb ember szerint annál jobb egy fényképezőgép, minél több megapixeles, így a gyártók alkalmazkodnak ehhez, és egyre nagyobb felbontású masinákat dobnak piacra. Viszont ez nem javítja a képminőséget, erre akarnak rávilágítani a szerzők.

A kompakt fényképezőgépek kicsik és olcsók, ennélfogva apró, 0,5×9,4 vagy 5,4×6,8 mm-es fényérzékelő lapka van bennük. A gyártók ahhoz, hogy növeljék a megapixelek számát, ezt a méretet osztják fel egyre több részre. Az eredmény az érzékenység csökkenése és a képzaj emelkedése, mivel a kisebb képpont kevesebb fényt gyűjt össze. Az eredeti cél persze a felbontás növelése volt, azonban ennek eléréséhez jobb lencsék is szükségesek, melyek mérete szükségszerűen nagyobb, és a gép máris nem felel meg a méretbeli követelményeknek. Ezzel együtt a pixelek mára olyan aprók lettek, hogy a fény hullámhosszával kapcsolatos fizikai akadályok is felmerültek, amik szintén rontják a képminőséget. Ráadásul egy 12 megapixeles gép által készített tömörítetlen kép mérete 36 MB körül van, ami aránytalanul hosszú szerkesztési időt és nagy tárolókapacitást igényel.


Digitális fényképezőgépek fényérzékelő lapkái

Markáns megállapításuk szerint manapság már nem a pixelek mennyiségének, hanem azok méretének növelése a fejlődés útja. Azonban a nagyobb pixelekhez növelni kellene a szenzor méretét, és ezzel együtt a lencsék, azaz a fényképezőgép is nagyobb lesz. Azaz találni kell egy optimális méretet ami minőségileg még megfelelő, és egyben kielégíti az átlagfogyasztók méretre vonatkozó elképzeléseit is. Véleményük szerint képzaj szempontjából a 6 megapixel a kompromisszumos érték, nagyobb felbontás a hibák túlzott növekedését okozza, amit nem ellensúlyoz a részletesség javulása.

Szenzorméret

Pixelek száma

Szenzorméret

Pixelek száma

35 mm

96 MP

2/3″

6 MP

APS-C

37 MP

1/1,8″"

4 MP

4/3″

27 MP

1/2,5″"

2,7 MP


Kalkulációjuk abból indult ki, hogy a szenzoron egy képpontnak legalább 3 mikrométeresnek kell lennie ahhoz hogy magasabb érzékenységen, ISO 400 felett is tűrhető képminőséget produkáljon. Mivel a kompakt gépekben használatos lapka mérete kétharmad inch, azaz 8,8×6,6 mm, ezt felszorozva jön ki a hatmillió pixel. Végül leszögezik, hogy a tükörreflexes gépek helyzetével elégedettek, ez a piaci szegmens véleményük szerint rendben van, amit a nagyobb érzékenység mellett készített képek csekély zajosodása mutat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Navarot #109
    Sziasztok!
    Lenne egy újabb kérdésem: Elkezdem kutakodni kicsit a Casio Exilim EX-F1 után, és találtam egy kis érdeksséget az érzékelőlapjával kapcsolatban (sony gyártmány). Azt írják, hogy 6 megapixeles sorozat módban (max 60kép/másodperc, 60 képig) 10 bites módban működik. Nem kevés az a 10 bites színkódolás (persze lassabb módban 12 bitet is tud, de még az sem az igazi, 14 bit az már vmi lenne!)?
  • Gabo #108
    esőcsepp:
    Koncert fotózásra kompakt gépek messze nem a legideálisabbak. Egy-egy koncerten általában a fényviszonyok messze vannak az ideálistól. Ahhoz, hogy normális képeket tudj készíteni, emelni kell a gép érzékenységén. Ez kompakt gépek esetében ez erős képzajjal jár együtt.
    Ezen kívül ha messze vagy a színpadtól, akkor az értékelhető képekhez megfelelően erős objektívre van szükséged. Kompakt gépek esetében tehát csak az ultra zoom gépekkel (min. 10x zoom) érdemes próbálkozni.
    Ha a géped nem rendelkezik ilyen objektívvel, akkor kénytelen vagy közelebb meni a színpadhoz. Gondolom neked is világos, hogy ez milyen problémákkal és esetleges kockázatokkal járhat.
    Szóval egy jó kompakt géppel lehet ugyan próbálkozni, de ilyen feladatokra inkább DSLR gépeket szokás használni. (Azok pedig nem ebben az árfekvésben vannak.)

    A két gép közül a Sony DSC-H3 technikai értelemben jobbnak tűnik.
    Előny: Van képstabilizátor, kicsivel nagyobb az objektív rekesztartománya, szélesebb skálán állítható a záridő, gyorsabb a sorozat felvétel mód.
    Hátrány: Nincs kereső, így csak a hátsó kijelző használható a kép komponálásakor. (Erős napfényben nem biztos, hogy mindent látni fogsz rajta.) A film felvételi módban egy kicsit kevésnek tűnik a 15 kép/mp. (Ez vagy szempont, vagy nem.) Egyedi akkumulátort használ. (A fujinál ha rákényszerülsz elemeket is használhatsz.) Csak a Sony saját memory stick kártyáival használható.

    Családi események fotózásakor zárt térben lehet, hogy a 35 mm-esnek megfelelő nagylátószög lehet, hogy nem lesz eléggé nagylátó. Nem fogod tudni pl. a teljes szobát egyszerre befogni, vagy kellően elhátrálni a témától, hogy minden a képre kerüljön. Ez mind a két gépre áll.

    Nagyjából a két gép ugyan azt nyújtja. Meg kell nézni a neten fellelhető képeket, amiket ezekkel a gépekkel követtek el. Amelyiknek jobban tetszik a képminősége, azt kell választani.

    Van kimondottan fényképezőgépekkel foglalkozó topik itt az sg fórumán.
    Fórum - Általános eszmecsere - Digitális és analóg fényképezőgépek

    Esetleg ott is dobd fel ezt a kérdést!
  • esőcsepp #107
    Sziasztok!
    Segítséget szeretnék kérni, mert látom, jobban értetek a fényképezőkhöz, mint én.
    Két gépet néztem ki, melyik a jobb amatőr fotózáshoz (családi események, nyaralás, koncert...): Fuji S5800 vagy Sony DSC-H3?
  • ReMeK #106
    Okok. Kösz , sokat segítettél!
  • Gabo #105
    Tölthető elem nincs. Ami tölthető az akkumulátor.
    Teljesen mindegy, hogy milyen névleges feszültség van írva az adott elemre, az ugyan olyan méretű aksikkal gond nélkül lehet helyettesíteni őket.

    Saját aksi vs. elem vagy annak megfelelő aksi.
    Egy saját aksis géphez valószínűleg venned kell majd pót aksit, ha nem szeretnél úgy járni, hogy pont a kirándulás közepén merüljön le a géped. Bár tény, hogy ezek az aksik sokszor hosszabb ideig használhatóak, mint a másik megoldás.
    Egy elemes vagy elem helyettesítő aksival lévő gépnél mindig ott a lehetőség, hogy a sarki trafikban vegyél egy csomag elemet, ha a gépben lévő lemerül. Persze a tartalék itt sem árt.

    Mind a két megoldásnak vannak előnyei és hátrányai, de szerintem ne ez legyen a döntő tényező a gép kiválasztásakor. A kisebb kompaktoknál valószínűleg nem fogsz saját aksival szerelt változatot találni.
  • babajaga #104
    A tölthető akkumulátoroknak az 1,2V csak ráírt feszültsége. Ha jól fel van töltve a feszültsége eléri az 1,47V-ot. Ha az üresjárási feszültsége eléri az 1,2V-ot a gép nem is működik.Mi az hogy sajátakksis gép?
  • ReMeK #103
    Ha már megemlítetted az elemeket...
    Több helyről halottam, hogy nemnagyon jó fotogépbe tölthető elemeket rakni, mert a tölthetők 1,2V-osak, az egyszerhasználatosak meg 1,5V-osak.
    Vagy nyugodtan belelehet rakni?
    Egyébként én ugy terveztem hogy sajátaksis gépet veszek, bár az elemes se gáz..
  • Gabo #102
    Az A570-es nekem elég szimpi. 7 megapixel hobbi használatra tökéletesen elég. (Sőt talán még sok is...)
    Az IS ebben az esetben a képstabilizátorra utal. Ami ekkor zoomátfogás esetén talán még nem létkérdés, de ártani biztosan nem árt. Így rosszabb fényviszonyok mellett is még meg lehet próbálni a fotózást, kisebb az esély arra, hogy a hosszabb záridő miatt bemozdult lesz a kép. (Nem kell azonnal érzékenységet, ISO-t emelni.) Persze csodát nem szabad várni.

    A gép ára mellett vedd figyelembe, hogy szükséged lesz memória kártyára és aksi+töltő sem árt a gazdaságosabb üzemeltetéshez.
  • Cat #101
    mert az emberek azt veszik, amire nagyobb szám van irva - ugyanugy, mint a processzoroknál vagy az élet sok egyéb területén. Többet kapjanak ugyanannyi pénzért.
  • ReMeK #100
    Kösz, kösz!
    Kimerítő válasz..
    Biztos jók ezek a Fuji-k de számomra túl nagyok, kicsit nehézkesebb lenne velük mászkálni..
    A cannonnal kapcsolatba lenne még kérdésem: az A570 -est (ami 7 megapixeles), vagy az A580/A590 -est (ami 8 megapixeles) érdemes megvenni?
    De nem is nagyon értem, mért emelik a megapixel számot ha képromláshoz vezet? Egyszerü reklámfogás?