Napi Online

Feltámadt a jegyüzérkedés az interneten

Legális jegyüzérkedés folyik a világhálón az eladók és vásárlók kölcsönös elégedettségére, ám a jegyforgalmazók bosszúságára.

Aki megélte a "boldog szocialista békeidőket", az még emlékezik a jegyüzérekre, akik felvásárolták a legjobb nyugati filmekre szóló jegyeket és szolid - vagy kevésbé szolid -, felárért kínálták azokat a moziba érkező mezei nézőknek. E sorok írója például úgy jutott be a Csillagok háborúja 2. részére (A birodalom visszavág), hogy két önkéntes állampolgár elállta a pénztárhoz vezető utat a jegyre várók kígyózó sorába újra és újra betolakodó jegyüzérek előtt, s így az igazi nézők is szabott áron juthattak hozzá a belépőkhöz.

Nos, nincs új a nap alatt: élelmes emberek újra feltalálták a jegyek másodlagos kereskedését, csak persze modernizált, internetes formában. Az Egyesült Államokban sokan tudják, hogy ha jó helyen akarnak ülni a színházi eladáson vagy állni egy koncerten, akkor nem a hivatalos jegyforgalmazó honlapokra kell benézniük, hanem az olyanokra, mint például a StubHub.com nyílt piactérre, ahol rajongók, félamatőr spekulánsok és jegybrókerek árulják az általuk jó előre felvásárolt jegyeket - derül ki a Business Week cikkéből.

Hogy nem kis üzletről van szó, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy évente 2 milliárd belépő talál gazdára ily módon, és az elmúlt időszakban minden évben megduplázódott ez az szám. A legtöbb jegy az említett webhely mellett az eBay aukciós site-on talál gazdára.

Mindez persze nem tetszik az online-jegyforgalmazóknak, mert úgy érzik, az ő hasznukat viszi el, ha mások is kereskednek portékájukkal. Volt olyan közöttük, amely azért lobbizott a törvényhozóknál, hogy tegyenek illegálissá minden olyan tevékenységet, amelyben akár a hivatalos árnál egy dollárral drágábban kínálnak fel eladásra belépőket. Más hivatalos árusító site-ok megpróbálkoztak azzal, hogy érvénytelenítették az eBayon vagy a StubHubon eladott jegyeket.


Végül megpróbálják bevetni a média fegyverét is: olyan oldalakat nyitottak, ahol bárki elmondhatja jegyvásárlási tapasztalatait, különös tekintettel azokra az esetekre, amikor átvertek valakit a másodkézen szerzett beugróval. Még azt a lehetőséget is felkínálják, hogy ha a nyilatkozó vállalkozik rá, akkor összehozzák egy újságíróval, aki még nagyobb nyilvánosságot adhat az esetnek. A jegybrókerek válasza: az általuk közvetített megszámlálhatatlanul sok ügylettel kapcsolatban alig kapnak reklamációt.

A vita lényege persze egy örök kérdés: vajon a koncert-, színház-, sporteseményjegyek eltérnek-e bármilyen szempontból más pénzért kapható dolgoktól, köztük a részvényektől vagy a kötvényektől, vagy akár az internetes aukciós site-okon felkínált használati tárgyaktól? A dologban érdekeltek szerint persze a válasz: nem. A kulturális események szervezői óriási pénzeket fektetnek a produkciókba, kockáztatnak, amibe az is beleértendő, hogy egy bizonyos összeg mintegy a levegőben lóg, azaz a jegy értéke nem határozható meg előre pontosan, mert nem lehet tökéletesen megjósolni, milyen érdeklődés kísér majd egy-egy előadást.

Ez az a rés, ahova a modern jegyüzérek benyomulnak, és megpróbálnak pénzt csinálni. Ebben benne van a bukás lehetősége is, mert az előre felvásárolt jegyek nem feltétlenül drágulnak, továbbá adott a verseny, hiszen az interneten egy oldalon egymás mellett vannak a jegybrókerek ajánlatai. Végül, de nem utolsósorban ez éppen olyan szabályozott piac, mint mondjuk a részvényeké: ha egy rendezvényszervező bizonyos belépők forgalmát korlátozni akarja, akkor ezt dedikált jegyekkel megteheti, amelyek tulajdonosait személyesen ellenőrzik belépéskor.

Az online-szabadpiac híveinek szemében az elsődleges jegykereskedők csak újabb példái a piaci monopóliumukat féltő vállalkozásoknak. Úgy vélik, hasonlóan más kereskedelmi és ipari mogulok hiábavaló piacőrzési kísérleteihez az ö erőfeszítéseik is kudarcba fulladnak majd. Várakozásukat igazolhatja a StubHub egyik legnagyobb sikere, nevezetesen az, hogy az egyik Madonna-koncertre több ezer jegy kelt el a site-on keresztül. Az internetes vállalkozás irányítói ennek alapján azt üzenik a hivatalos értékesítőknek: hölgyeim és uraim, lehet utánunk csinálni!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Normal #6
    Igazad van.
    Hameg nem hőzöngenének, hanem ők is árulnák jegyeik 20%-át emelt áron, az említett piacokon, a kockázat egy részének bevállalásával - oszt' ha nem kelnek, előadás előtt 2 nappal visszatennék normál árba. De még gondolkodni is derogál nekik. :D
    Hiába, úgy látszik, az aktuális arisztokrácia - jelen esetben a manager-elit - szükségszerűen elbutul. :D
  • teddybear #5
    Inkább fizeted a többszörös árat, csakhogy nekik legyen rossz?
  • benczurzs #4
    "Mindez persze nem tetszik az online-jegyforgalmazóknak, mert úgy érzik, az ő hasznukat viszi el, ha mások is kereskednek portékájukkal."
    Már megint egy a kiadókhoz közeli cégek háborognak.
    Előbb még arról volt szó, hogy nem tudják hány jegy fogy el.
    Pont ezt a kockázatot vállalják fel a jegyüzérek, megveszik, és drágábban eladják. Vagy bejön vagy nem. A hivatalos kiadoknak meg megvan a bevétele kockázat nélkül.
    Hát tudom őket sajnálni, az se jó, ha biztos a bevétel, az se jó a kockázatni kell.
    az USA-ban, minden nagy cég csak perelni tud ????
  • Cactus #3
    "A terrorizmus jól fizet" - idézet az Ál/Arc-ból :)
  • AranyKéz #2
    Legyél kiadó.
  • Tetsuo #1
    Hm, lehet h ilyen bizniszbe kéne fognom? Vmibe már bele kéne!!