Gábor Zoltán

Panasonic Lumix DMC-TZ1 ismertető

Klikk ide! Felbontás: 5 megapixel (2560 x 1920)
Optikai zoom: 10x (35-350 mm)
Videorögzítés: 848 x 480, 30 képkocka/másodperc, hanggal
LCD kijelző: 2,5", 207 000 pixel
Memóriakártya: SD, 13 MB beépített
Energiaellátás: lítium-ion (1000 mAh)
Aktuális bruttó kisker. ára: kb. 100 000 Ft
TZ, azaz Traveller Zoom. Erre a névre keresztelte a Panasonic nemrég bejelentett ultrazoomját, mely kategóriájában kisebb (szó szerint kisebb) csodának minősül. A Panasonic egyre komolyabb résztvevőjévé válik a digitális fényképezőgép iparnak, ami abból is látszik, hogy egyre komolyabb tudású gépeket és innovációkat jelent be hónapról hónapra. Az Olympus-Leica szövetség harmadik tagjaként idén bejelentették első digitális tükörreflexes vázukat, majd folytatták a sort a világ legkisebb ultrazoom kompaktjának címére utazó DMC-TZ1-gyel. Azóta már a gépnek osztoznia kell a dobogón (nem véletlenül nem trónfosztásról írtam), de még így is igen figyelemreméltó, amit a cég véghezvitt.

Külső kialakítás

A TZ1 mérete nem nagyobb egy átlagos kompakt fényképezőgépnél, viszont az optikája tízszeres zoomátfogásra képes. Ezt egy egyszerű és frappáns megoldással érte el a gyártó, ugyanis az optika nagy részét egy prizma segítségével 90 fokban elfordították és a vázban hagyták. Ennek köszönhetően bekapcsolás után az objektív nem tolódik ki, nagylátószög állásban a váz rejtekében marad. A zoomkapcsoló elforgatásával viszont tízszeres zoomnak megfelelő nagyításra képes a gép, és az objektív csupán 1-2 centiméterre emelkedik ki a vázból. A Panasonic gépeknél megszokott képstabilizátor szintén megtalálható a gépben, aminek leginkább az ilyen nagy gyújtótávolságoknál vesszük hasznát.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Így tehát a TZ1 a dobogó tetejét foglalja el mint a világ legkisebb ultrazoom kamerája (a bejelentés óta a TZ1-nek osztoznia kell a címen, hiszen a Kodak is ezt a díjat szerette volna magáénak tudni a nemrég bejelentett EASYSHARE V610 segítségével, viszont konkrét trónfosztás nem történt, hiszen a Kodak - egy merész huszárvágással - két objektívvel fedte le ezt a zoomátfogást). A TZ1 - akár a cég mostanság bejelentett gépei - nagyon szépre sikerült. Kicsit fura hatást kelt hogy a váz szélesebb, mint azt az ekkora gépeknél megszoktuk, csakhogy ebben az esetben a vázban egy teljes 35-350 mm-es zoomátfogású optika foglal helyet, ehhez pedig kellett a nagyobb test.

Kezelőszervek

A TZ1 kezelőszervei kifejezetten barátságosra sikerültek. A gépen lényegében csak két külön funkcióval ellátott gombot találunk, a többi az elengedhetetlenül szükséges kezelőszervekhez tartozik: bekapcsoló gomb, módtárcsa, zoomkapcsoló, menüvezérlő gombok és az elmaradhatatlan képstabilizátor kapcsolója. A két extra kapcsoló közül az egyik az LCD működéséért felelős, míg a másik a sorozatfelvételért és a képek törléséért felel. Egyéb funkciókat a menüvezérlő gombokkal és természetesen a menüből érhetünk el.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Minden olyan tipikusan Pana-szónikus, de elmondható, hogy a cég mostanra érkezett el a legjobb, legátláthatóbb, legegyszerűbb kezelés megvalósításához. Egy dolgot hiányoltam csupán, mégpedig a nemrég az LX1-ben bemutatott joystick kezelőszervet, ami jelentősen megkönnyíti a munkát. Hely - a hátlapot figyelve - lett volna rá, de ha már ebbe a készülékbe beépítették volna, mi maradna az utódnak?

Kijelző

Átnézeti kereső nincs, nem is kell. A gép LCD kijelzője nagy, remek felbontású és fényerős. Egy gombnyomásra még tovább erősíthetünk rajta, ami szélsőséges fényviszonyok között sokat segít a komponálásban. Az LCD mérete 2,5", felbontása 207 000 pixel, így a gép megfelelően képes fotóink megjelenítésére.

Áramellátás

Egy apró, 1000 mAh-s lítium-ion akkumulátor látja el árammal a készüléket. Az új Venus Engine III 20%-kal kevesebb áramfelvétele miatt a cég akár 250 felvétel készítésére elegendő energiát ígér.

Menürendszer

A TZ1 menürendszere végre olyan formát kapott, ami teljesen megállja a helyét a vetélytársak komoly megoldásaival szemben. A menü szép, de nem csicsás. Gyors, érthető és magyarul is beszél, ráadásul még olyan extra funkciókat is találunk benne, amit más gyártóknál még nem. A gép nevéből adódóan egy világtérképpel illusztrált időzóna funkciót is kapott, ez segítségünkre van abban, hogy más időzónába érve a képeinkre (de leginkább az EXIF információba) a valós időnek megfelelő adatok kerüljenek. Egy apró helyi menü előhívásával pedig a fotózás közbeni legfontosabb funkciókat állíthatjuk be.

Beállítások, üzemmódok

A bekapcsolás villámgyors, végre a kompakt tulajdonosoknak sem kell hosszú másodperceket várniuk, hogy gépük üzemkész állapotba kerüljön. Ugyanilyen gyors a gép az exponáláskor is - bár konkrét adatokkal nem tudok szolgálni, elégedjünk meg azzal, hogy DSLR gépekhez közelít a gép reakcióideje, ami nagyon jó dolog. Ha három megapixelre csökkentjük a képek felbontását, az extra optikai zoom funkciónak köszönhetően további nagyításra tehetünk szert, szám szerint 12,5x-es zoomátfogásra képes ilyenkor a gép.

A kilenc pontos autofókusz rendszer gyors, de ha csak három pontos módban használjuk még gyorsabban képes a témákra ráfókuszálni. Használhatjuk egy pontos és középre helyezett beállításban is. A fénymérés a szokásos "szentháromság", azaz kiértékelő, középre súlyozott és spot módon működhet. Az ISO-érzékenység 80-tól kezdődik és 800 az utolsó beállítható érzékenység. Lehetőség van "high sensitivity" mód használatára, ami ISO800 és ISO1600 között választja az érzékenységet (de a zaj miatt képminősége még nem kielégítő). Legrövidebb záridő 1/2000, leghosszabb záridő 8 másodperc lehet. Képeink készítésére egy automata, egy "simple" egy makró és 18 előre beállított témamód áll rendelkezésre. Pozitívum, hogy a fehéregyensúlyt a szokásos automata és előre tárolt értékeken kívül kelvinenként is beállíthatjuk.

Speciális funkciók

Nagyon kellemes funkció a naptár, ami apró képeket rendel a napokhoz, ezzel is könnyebben eligazodhatunk egy több napos nyaralás képeinek böngészésekor. Természetesen nem csak 4:3 arányú képeket készíthetünk, hanem lehetőség van 3:2-es, illetve 16:9-es képarány használatára is. Említésre méltó még a "Légi" programmód is, amelynek használata repülőgépből készített felvételeknél ajánlott (hogy milyen beállításokat eszközöl ez a programmód, arról nincs információm).

Optika

A gép igazi újdonsága a felettébb kis vázba bepréselt tízszeres zoomátfogású, LEICA gyártmányú objektív. A trükk, ami segített ilyen kis méretre zsugorítani egy ekkora zoomátfogást egy egyszerű derékszögben történő elfordításon alapszik. Azaz az objektív nemcsak akkora, mint amit a külső szemlélő láthat, a váz hosszában még bőven tart a lencsesor, természetesen az optikai képstabilizátorral együtt. Az objektív kezdő fényereje f2,8, míg tele állásban f4,2. Bekapcsolás után egy szemernyit sem jön ki az objektív a vázból, csupán zoomoláskor mozog a frontlencse kb. 1cm-t. A Panasonic gépekbe szerelt Leica lencsékkel soha nem volt semmi gond, így van ez most is. Hiába a kisé extrém megoldás, ez nem ment a képminőség rovására, amiért újabb piros pont illeti a céget.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Nagylátószögű és tele állásban készített képek

Érzékelő

A TZ1-ben 1/2,5" méretű CCD kapott helyet, amin effektív 5 millió pixel felel a képalkotásért (6,37 millió a teljes pixelszám). Ez az érzékelő alacsony érzékenységnél megfelelően működik, nem termel komolyabb képzajt, viszont ISO400 felett már eléri az értékelhetőség határát, így csak nagyon indokolt esetben érdemes magas érzékenységgel használni. A képek feldolgozásáért felelős vadonatúj Venus Engine III elviekben külön érzékeli a színekből és a fénysűrűségből származó zajosodást, és csak a képminőséget rontó, kromatikus zajokat szűri ki, több-kevesebb sikerrel. Az ISO 800 ennek ellenére még mindig nagyon zajos.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Felső sor: ISO80, ISO200, ISO400, ISO800 tesztképek
Alsó sor: telefotók, sportfotók

Vaku, éjszakai mód

A vaku hatósugarát 3,7 méterben illetve tele állásban 2,4 méterben határozta meg a cég. A vaku a szokásos programmódokban működhet, azaz automatikus módban, automatikus vörösszemhatás-csökkentéssel, és lassú expozícióra szinkronizált vörösszemhatás-csökkentéssel. Sajnos a beltéri tesztfotónál nagyon elhasalt az apróság, szinte alig világította be a lépcsőházat. Kikapcsolt vakuval pedig a gép nem is tudta helyesen kiexponálni a lépcsőházat. Az éjszakai felvételek sem sikerültek hibátlanul, a gép kissé túlexponálta a témát nagylátószögű állásban, de tele állásban jól dolgozott.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Éjszakai módban, vaku nélkül és vakuval készített felvételek

Makrózás

Makrózni is lehet a géppel, mégpedig egész jó hatásfokkal. Tele állásban a legközelebbi fókusztáv 1 méterre esik a frontlencsétől, ami 350 mm-es állásnál bizony remek érték. Nagylátószögű állásban pedig legfeljebb 5 centiméterre tudjuk a gépet a témánkhoz tenni.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Makrofotók

Sorozatfelvétel, videorögzítés

Sorozatfelvételre 3, illetve 2 kép/másodperces sebességgel képes a gép, de csupán 5 képre elegendő a puffertár mérete és csak standard jpeg tömörítésre vonatkozik. Fine tömörítést használva csupán három képes sorozatra elegendő a puffer mérete. Videofelvételre is képes a gép, mégpedig a manapság szokásos 640x480 pixel méretben, 30 kép/másodperc sebességgel, mono hanggal. A videófelvétel mostanság szabványosnak számító VGA felbontásnál nagyobb, hiszen a 16:9-es képarányt 848x480-as méretben produkálja a gép.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Egyéb felvételek

Összegzés, személyes benyomások

A Panasonic újabb akadályt vett sikeresen, és egyre jobban felzárkózik a nagy múltú fényképezőgép-gyártókhoz. A TZ1 egy remek kamera, és nem csak a sokat utazók fogják szeretni. Az ultrazoom kategóriában eddig alapértelmezett volt a félautomata és manuális fotómódok használatának lehetősége, sajnos ezeket a cég kihagyta a TZ1-ből, pedig szükség lenne rá. A képzaj továbbra is jelentős, de csak a magasabb érzékenységeknél. A gép képminősége a kategóriában elfogadhatónak mondható, az objektívre nem lehet panasz, és ne is várjuk többet egy olyan géptől, ami főleg méreteivel vívja majd ki helyét a piacon.

Előnyök, hátrányok
+ méret
+ jó objektív
+ LCD kijelző
+ extrák
- manuális fotómódok hiánya
- zajos érzékelő

A fényképezőgépet az Panasonic Magyarország bocsátotta rendelkezésünkre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • OliApa #46

    Kint tartózkodom Ausztráliában és olyan gyönyörűnek találtam a kontinenst, hogy méltán megérdemelt egy jobb gépet e régi HP 735-ös helyett! (azt megkapta az asszony ) A TZ1-et választottam (2 GB SD-vel) és nem bántam meg, bár eredetileg DVD-s videókamerát kerestem. Sajnos, a nagyfelbontású állóképesek igen drágák, nem akartam 2 gépet cipelni. A TZ1-et 16:9-ben használom (ilyenek itt és otthon is a TV-k) mind videó, mind pedig fényképező módban. Itt egy 107 cm-es LG LCD TV-n nézzük és elmondhatom, hogy tökéletes mindkét módban! A nagy zoomnak köszönhetően a távoli állatokat is nagyszerűen elkaphattam. A sok téma meg vmelyest kárpótolja a manualitás hiányát. (bár ez is az ) Egyébként sincs sok időm állítgatni, úgy dől rám a témaözön! A napi 2 GB elfogyasztom, ez 20 perc videó vagy 700 vhány kép az én beállításommal. Ezt persze kombinálom, 10 perc (legtöbbször 3 perc körüli)videókkal és a többi a kép. Remek választás volt. (600 AUD a kártyával együtt) A mellékelt kép 10x-es optikai zoommal készült, árnyékban ülő alanyokkal...

  • Blasta #45
    Ne csodálkozz. :)
    Bármelyik gép jó.
    Ha szted szükséged van a 10x-es optikára, fontos a kis méret, akkor a TZ1-et válaszd, ha profibb kivitelű, tudású kamerát akarsz, jobb képminőséggel és nem zavar a "csak" 6x átfogású optika, akkor a Canont vedd.
  • tomlee #44
    Már kézbe vettem....
    Csak a boltos nem engedte, hogy 1 hétre elvigyem őket hogy kiprobáljam és eldöntsem utána melyik a jobb ;)
  • Blasta #43
    Egyszerű a dolog: elmész és kézbe fogod mindkettőt, és azt veszed amelyik jobban tetszik, mert akkor leszel boldog! ;)
  • tomlee #42
    Sziasztok!

    Nikon Coolpix 2100-es gépemet szeretném lecserélni és két gép közül nem igazán tudok dönteni, egyik ez a panasonic tz1 a másik a canon a700. Teljesen vegyes célra (nyaralások, családi összejövetelek, bulik fotozására) kellene a gép, a manuális funkciók megléte sem lenne annyira fontos számomra -eddig sem használtam - bár ha már tudja a gép szivesen probálgatnám ezt a lehetőséget.
    Igazábol nincs tapasztalatom az optikai stabilizátorok előnyeiről ill. hogy a majdnem kétszer annyi pixelszámú kijelzője mennyivel jobb a panasonicban. Ha az árat nem nézem akkor szerintetek ezek megléte mellett összeségében a panasonic tz1 jobb választás a canon a700-nál?
    A mintaképek alapján mindkét gép tetszik, az alapján nem igazán tudok dönteni.

    köszi
  • Blasta #41
    Szia!

    Megértem a nézőpontod, semmi gond.
    Viszont azt fenntartásokkal kezelem, hogy tisztában vagy a rekesz előválasztással, egyáltalán a rekeszérték fogalmával. Az A módot használva máris extra fényerőhöz juthatunk, ha magunk szabályozzuk a rekeszértéket (fixen a legtágabbra állítjuk pl.), nem beszélve a mélységélességről ugye. Egy nyaralás során a legtöbbször simán napszakhoz köthető a rekeszérték használata, aminek TUDATOS kezelése sokkal jobb képeket szül az automatikánál. Ezt csak azért írom, mert ha tudod mit hogyan érdemes félautomata módban fotózni, akkor tényleg nem tart 1-2mp-nél tovább egy fotó elkészítése.
    A tura/idegenvezetőnek pedig KUTYA KÖTELESSÉGE megérteni, hogy Te most 1 percet kérsz, hogy normális fotót készíts a témáról, ha már voltál olyan jó, hogy kifizetted a túrát/nyaralást/idegfenvezetést.
    Nem azt mondom, hogy mindig és mindenkinek kötelező lenne a félautomata vagy full manuális fotómódok használata, nagyon jó dolog a P, CSAK A LEHETŐSÉG legyen adott mást is használni.
  • team3 #40
    Hm..

    Nem vitatkozom, mert teljesen mas szemszogbol nezzuk a dolgokat. Feltehetoleg olyas valaki vagy aki regota fenykpez es naponta jar alvannyal a hatan, hogy jo temakat kapjon el egy DLSR-el. En ezzel ellentetben nem jarok konkretan fotozni, csak neha ha eszembe jut, hogy van egy digit gepem, akkor beteszem a zsebembe, es ami megtetszik, vagy esemeny van, akkor csattogtatok vele, majd a vegen levalogatom a fotokat. Egyszeruen csak szerettem volna leirni, hogy minden csoda harom napig tart es az emberek tobbsege rajon arra, hogy a vasarolt fenykepezo kepessegeinek 70%-at nem hasznalja ki. A fenykepezes nem csak az igazi hozzaertoknek a privilegiuma es nem feltetlenul egy ver profit kell megkerdezni fenykepezo vasarlas eseten. Sok embert ismerek akinek digitalis fenykepezoje van, de csupan nehany olyat tudnek mondani aki legalabb heti egy alkalommal elmegy es fenykepez picit komolyabban.

    Egyebkent tudom, mi az A, T es M modok kozotti kulonbseg, hogy melyik mire es mikor jo, de szinte soha nem hasznalom, mivel nem fenykepezem ugyanazt tobbszor, ezert dontson az automatika, ahogy elesseg allitas teren is. Nos ezen dolgok miatt tartom fontosabbnak a jo es megbizhato automaikat, mint az A, T es M modokat. "En nem hoborgok, meg ugatom le a masikat", hanem velemenyt nyilvanitok. Nem allitottam, hogy az A, T es M mod hulyeseg, csupan azt, hogy altalanos felhasznalas eseten "felesleges/tulspirazott" dolog. Tovabba magyarazd meg a tura/idegen vezetonek, hogy te most megallsz fotozni es varjanak meg.

    Mivel eltero a nezopont eltero a veleny is.



  • Blasta #39
    Hát ha magadból indulsz ki, akkor tényleg nem kell a manuál mód.
    Ha Neked megfelel a P mód akkor hajrá, senki nem tart vissza.

    Viszont ha kicsit komolyabban (értsd: nem csak nyaraálskor, "fotozz már, nem érünk rá" módban) kattintgatnál (ami alapból szánalom, a rohanó "nézzünkmegmindenlátnivalótgyorsan" nyaralás nevetséges), egyből rájönnél mire jó egy A, T vagy M mód.

    Tényleg, milyen marhaság már blende előválasztásban fotózni, mekkora butaság már ha tudom, hogy az adott fotó milyen rekeszértékkel lesz a legjobb, gyorsan odatekerem, a záridőt meg a gép kalkulálja, kb. 1-2 mp-el tart tovább egy fotó elkészítése mint P módban.
    Jahogy érteni is kell hozzá? Hát igen.
    Hogy erre nincs mindenkinek szüksége? Igaz.
    De azt azért értsük már meg, hogy az emberek nagyrésze nem elégszik meg a P móddal még egy rohanásos nyaralás közben sem...

    Ja, és én megmondom neked 10x15 pepírképről, hogy egy pana vagy canonnal kompakttal, netán DSLR-rel készült...
    Üdv
  • team3 #38
    Hello,

    Egy rovid velemeny:
    Jelenleg is meg canon a510-em van (imadom a gepet). Korabban azert is valasztottam ezt, mert milyen jo, hogy mindent manual lehet allitani, meg temamodok sokasaga es kivalo kepminoseg. Ugy gondoltam, hogy majd nagy fotos leszek es mindig mindent allitgatni fogok. Nyaralas alkalmaval egyfolytaban azt hallgattam, hogy fotozz mar, nem erunk ra, mit allitgatsz mar rajta...

    Sok helyen azt hallom, hogy mindenkeppen kell a manualis mod megy a hosszu zarido, hogy lehessen este a csillagos eget, meg a holdat fotozni... Most oszinten hany ejszakai kepet csinaltatok? Es hanyszor hasznaltatok a kismillio tema modot? Lefogadom, hogy szinte mindenki P-modban, ISO 50-en hasznalja a canon gepeket, esetleg allit a feher egyensulyon azt csok...

    Egy eve hasznalom a canon-om es mint emlitettem nagyon szeretem, de halalra idegesit az AiAf, S1/S2 Is eseten a tologatos Af keret.. Tovabba a 4x-es zoom vegen szinte soha nem talal megfeleloen elesseget az automatika...

    Nekem pl abszolut nem kell a full manual, mert az eddig keszitett kb 2000 kepbol kb 20 db volt az, ahol hasznaltam a zarido es blende elovalasztast, ebbol 15 kb a gep 1 napos koraban kiprobalas celjabol...

    Hogy fos lenne a sony meg a pana? Miert? A sony-nak es panasonicnak is sokkal jobb az elesseg allitasa, szinte mindig halal pontos, gyors es nem csak kozeppontos vagy mozgatos af keretes elessegallitasa van, hanem 1,3,5,9 pontos stb... Senki ne mondja, hogy a sony-nak gagyi kepei vannak.. szvsz ez tipus fuggo.. Batyamnak pl S60 sony-ja van es szo nelkul lecserelnem a canon-om csak mar nem kapni S60-ast.. Az elohivott 10x15-os kepek megszolalanak, annyira jok, jobbak mint a canon gepeme, es nem a 4 vs 3 mp miatt.

    Ez mar csak es kizarolag a digitalis technikarol szol, ki kitol milyen ccd-t vesz es milyen programot tud ra irni, vagy venni...

    Azt, hogy ki profi vagy komoly fotos nem az donti, hogy milyen gepe van hanem az, hogy milyen a szeme es kreativitasa. Ha valaki jo fotos, az egy 40eFT-os kis gepbol sokkal jobb es szebb temat/kepet keszint, mint en egy felmillios atom profi geppel.

    En szemrebbenes nelkul a megveszem a TZ1-et ha egy picit olcsobb lesz, mert ez az a gep ami nekem kell. Gyors, kicsi, kepstab, 10x zoom, pontos es gyors af es jo af modok... Tenyleg nem tud valaki szerezni kicsit olcsobban mint 100k? Esetleg okosban?

    Nah, hogy en is fikazzak valamit.. A samsung az tenyleg fos, 0 automatika, sotet, sarga, ocsmany szinu kepek... Szerintem Sony, Panasonic, Canon, Pentax, Olympus, Nikon gepek kozul, ember a talpan aki megmondja egy 10x15-os keprol, hogy melyik a zajosabb, mindezt foto album nezegetes kozben...

    udv.
  • eszgabor #37
    Sziasztok!
    Próbálta már valaki Panasonic géppel (esetleg pont TZ-1-gyel) azt, hogy 4gb-os kártyát fat16-ra 64kB clustermérettel formázva felismeri és használja-e a gép?