Gyurkity Péter

Terjedőben a fizetős online napilapok

A jól ismert újságok online változatai az utóbbi években jelentős olvasótáborra tettek szert, annak ellenére, hogy a nyomtatott sajtóval ellentétben az olvasók itt nem szívesen fizetnek a hírekért.

A felmérések szerint egyes napilapok - mint például a New York Times - esetében az internetes olvasótábor létszáma mára meghaladta azok számát, akik hagyományos formában jutnak hozzá az újsághoz. Januárban például az újság weboldalán naponta 1,4 millió látogató fordult meg, míg a nyomtatott változatból a tavalyi évben naponta átlagosan 1,12 millió példány fogyott el. Az olvasók lassú, fokozatos migrációja pedig lassan átformálja a piacot, különös tekintettel a hirdetésekre, amelyek hihetetlen változásokon mentek keresztül az internetes oldalakon.

Igaz, a legtöbb újság esetében az online előfizetések az összes bevétel mintegy 2-3 százalékát teszik csak ki, de az internetes olvasótábor létszáma növekvő tendenciát mutat, míg a fejlett ipari országokban - különösen az Egyesült Államokban - egyre csökken azok száma, akik ragaszkodnak a nyomtatott sajtóhoz. "A legtöbb kiadó számára igen zavaró, hogy az interneten keresztül szinte ingyen hozzájuthatunk ugyanahhoz az anyaghoz. Ez azt jelenti, hogy kevesebb pénz jut az információgyűjtésre, és kevesebb hirdető jut a nyomtatott újságokra, amely pedig kétségkívül nagyobb profitot hajt" - jelentette ki Colby Atwood, a Borrell Associates médiakutató cég alelnöke.

Frederick W. Searby, a J. P. Morgan elemzője ennél jóval drasztikusabban fejezte ki magát: "Ez egyértelmű kannibalizmus - az újságok szép lassan felfalják önmagukat" - jelentette ki Searby. Véleménye szerint a legtöbb kiadónak el kell döntenie, hogy a bevétel növelését, vagy a sikeres konkurenciaharcot tekinti-e elsődleges feladatnak, vagyis hogy tegyék-e fizetőssé az újságok online változatát, avagy legyen teljesen ingyenes ez a szolgáltatás. "A kiadók elsősorban nem is a bevétel növelése miatt tennék fizetőssé az online változatokat, hanem a bevételkiesés lelassítása miatt, hiszen eben az esetben jóval többen maradnának meg a nyomatott sajtónál" - jelentette ki Atwood. "Egy igen hosszú és fájdalmas folyamat kellős közepén vagyunk, és egyelőre nem tudhatjuk, mit hoz a jövő.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gonz #4
    Ha már a hirdetési árakat nem tudják feljebb tornászni vmiből "meg kell élni" :)
  • Gabest #3
    Persze, haladunk a mátrix felé, a fák meg röhögnek a markukba! :P
  • nukewar #2
    Ez szerintem tök jó. Gondolj bele mennyi fát kivágnak az újságpapír miatt. Az onlájn sajtóval megkímélnénk az erdőket. Ez szerintem a legfontosabb dolog, amit nyerhetünk :-)
  • Fenjoy #1
    :) ennyi kamus barmot, mert a weboldalon gondolom egyetlen egy reklám sincsen ami lovét hozna nekik nemde?:))) szoval a neten lévő olvasmány, igy már nem is nagyon "ingyenes"...:)