Hunter

TerraMax, az ember nélküli robot teherautó

Március 8. és 13. között rendezi meg a DARPA a Grand Challenge névre hallgató versenyét, melynek pályáján emberi beavatkozás nélkül kell a járműveknek végigmenniük.

Az Ohio Állami Egyetem mérnökei 2,5 tonnás 2,7 méter magas gépe, a TerraMax szó szerint szétzúzhatja a versengést. Természetesen a versenytársakat nem lehet leamortizálni, a verseny célja olyan járművek elkészítése, melyek képesek automatikusan navigálni és kikerülni az akadályokat ahelyett, hogy áthajtanának rajta. A Mojave sivatagban megrendezésre kerülő futamon csak a globális helymeghatározó rendszerükre és a fedélzeti érzékelők adataira hagyatkozhatnak.


A DARPA (Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Hivatala) az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának részeként működik, és a versennyel az amerikai mérnökök versenyszellemének kihasználása az új generációs katonai technikák kifejlesztéséhez. Az a csapat, melynek járműve 10 órán belül elsőként ér célba kutatási finanszírozás címén egymillió dollárral lesz gazdagabb.

Az ohioiak hatkerekű teherautója messze a legnagyobb gép a benevezettek között, melyek méretüket tekintve a homokfutóktól a terepjárókig terjednek. Valójában az Ohio Egyetem mérnökeinek így is el kellett távolítaniuk a teherautó fülkéjének egy részét, hogy megfeleljenek a DARPA magassági korlátozásának. Azonban Umit Ozunger a villamosmérnöki szakának professzora szerint a TerraMaxot igazán fedélzeti számítógépes és érzékelő rendszere különíti el a mezőnytől.


"Rengeteg tapasztalattal rendelkezünk a közúti automatizálási technikák terén. Ezúttal azonban elhagyjuk az úttestet és rátérünk a terepre, ahol bármi megtörténhet" - mondta Ozunger. "Itt nem az a kérdés hogy ki jön be elsőnek vagy másodiknak, hanem az, hogy egyáltalán véghez lehet-e vinni."

Tízórás utazás a Mojave sivatagban egy tapasztalt sofőr számára is nehéz feladat, magyarázta Ozunger. Hat fedélzeti számítógép - egyik sem túlságosan különbözik egy átlagos asztali PC hardverétől - észleli és térképezi fel az egyenetlen sivatagi terepet, dönti el, hogy mikor gyorsítson, lassítson, kanyarodjon vagy váltson sebességet jármű. Az egyetemnek a gyártó Oshkosh Truck Corporation és az olasz Universita Degli Studi di Parma Mesterséges Látó és Intelligens Rendszerek Laboratóriumának tudósai segédkeztek a technikai dolgokban. A rendszert az egyetem tizenegy végzős hallgatója fejlesztette ki.


Ozunger úgy véli, hogy a TerraMax esetében alkalmazott technikák további fejlesztéssel 5-10 éven belül megjelenhetnek a közutakon futó gépjárművekben is. "Bár a végső rendszerrel kapcsolatos követelmények rendkívül magasak, a hozzá kapcsolódó technikák külön-külön már rendelkezésre állnak" - tette hozzá Ozunger.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • HUmanEmber41st #20
    Gondoljátok át 1 kicsit!
    Mi kell ahhoz, hogy 1 gép "gondolkodjon" ??
    Bele kell programozni. Addig nehéz lesz, amíg a tudomány nem ismeri a gondolkodási folyamatokat, nem tudja 100% mi is a tudat. DE ezt már megbeszéltük más fórumokon. Addig, amíg ezek a dolgok nincsenek tisztázva, addig nem kell tartani a Terminátoros-Mátrixos világtól.
    Engem inkább az a kérdés foglalkoztat, hogy mi lesz a Földdel, amikor már a robotok tényleg helyettesíteni tudják az emberi munkát. Most még az igazi térlátású robotok nincsenek igazából elterjedve, így van munka az emberek millióinak az öszeszerelő üzemekben.
    DE amikor már TÉNYLEG olcsóbb lesz a robotmunka mint az emberi munka!!!
    Akkor mit fog csinálni a sok ember????
    Mert a fejlesztés-kutatáshoz nem mindenki ért..karbantartás-javítás..ott is gondolkodni kell, erre a munkára sem alkalmas mindenki...
    és mi lesz pl a 3.világban? ott még most is csak a Kalasnyikovhoz értenek.. Mekkora kulturális technikai szakadék lesz a földrészek között? Már így is van..mi lesz akkor?
  • Killgore #19
    Csak nehogy öntudatra ébredjenek egyszer ezek a nagyszerű teherautók :)

    Terminator rlz!
  • a_n_d_r_e_w #14
    Majd egyszer rájönnek, hogy mennyire HATÉKONYABBAN mennének a dolgok, ha nem hátráltatnák őket mindenféle majomivadékok :D

    Kösz, ebből nem kérek :)
  • IrkaBirka #13
    nu, mindjárt starcraft.
  • Bucser #12
    Az embert épp a tevékenységeik és a megoldó képességeik teszik szükségessé... Vegyünk egy alap példát. Egy szakács. Ugye mondjuk egy elhagyott pizzériában dolgozik szivarozik tésztagyúrás közben. A pizzájánask az adja kellemes utánozhatatlan ízét, hogy egy kis hamu belepottyan... mindig egy kicsi.... Nos a robot tudja, hogy ez rossz és ezért ezt kiküszöbölné ezzel elvesztené az egyéniségét minden.. uniformizálná a gyártást, de semmi utánozhatatlanság nem lenne benne... ergo senki nem menne pizzériába, hanem gyárban összetákolt mirelit pizzákat ennének. Repüléssel is ugyanez a helyzet és hasonló problémákkal foglalkozott anno a mátrix is... A Robotok, Ai-k tanulhatnak de csak a saját kis képzelőerejükön belül, és soha nem kísérleteznek csakis a jól bevált formulákat alkalmaznák. a HAtékonyság a kulcsszó... az AI-nál és a gazdaságban... És mindenhol máshol a kreativitás és ez az amit még egyetlen AI projektben sem próbáltak meg leprogramozni.... TÚL NEHÉZ:)))) Szal nem félek a robotoktól meg AI-któl.
  • sz4bolcs #11
    vagy sakkban játszák le
  • aDannyBoy #9
    Jah es majd az lesz a vege, hogy nem lesz igazi haboru csak osszeengedik az ellenfelek az AI-ket, es mondjuk jatszanak egy C&C: Generalst :)
  • Dave77 #8
    Ezek mind szép dolgok... Nem lesz szükség sofőrre, pilótára, rendőrre, szakácsra, takarítóra, mérnökre, anyára aki kihordja a gyermeket... stb... "Szép Új Világ"
  • NEXUS6 #7
    Hello Z-k!

    Még hogy nem érdekel senkit, nézd meg csak milyen felkapott harci fegyver a tehartu az iraki szabadságharcosok között! ;)
  • TeszteloPontHu #6
    Valószínűleg a közlekedési balesetek és a dugók is megszűnnek (vagy erőteljesen csökken a számuk), ha minden járművet robotok irányítanak majd (akár úgy, hogy egymással is tudnak kommunikálni, pl. "megbeszélnek" egy előzést).