Berta Sándor

Le kell cserélni a repülőgépek magasság­mérőjét Amerikában

Az alkalmazott műszereket zavarhatja az 5G, azokat cserélni vagy aktualizálni kell.

Tavaly év végén derült ki, hogy megzavarhatja a légi közlekedést az 5G, mert egy bizonyos frekvenciaspektrum problémát okozhat a repülőgépek érzékeny fedélzeti elektronikájának a működésében. Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) mellett több légitársaság is komoly aggályokat fogalmazott meg, de a mobilszolgáltatók azt állították, hogy eddig nem történtek üzemzavarok. A Boeing és az Airbus is hasonló aggályoknak adott hangot. Januárban ismertté vált, hogy a repülőterek közelében lévő 5G adótornyok miatt már töröltek járatokat légitársaságok, mert bizonyos műszereknél, például a magasságmérőknél ugyanis zavaró hatás léphet fel.

Most a jelenségről egyeztetést folytattak a mobilcégek, a légitársaságok, az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatalának (FAA) és a Szövetségi Kommunikációs Bizottságának (FCC) a képviselői. A Reuters információi alapján a felek arra az álláspontra jutottak, hogy a repülőgépek bizonyos alkatrészeit ki kell cserélni vagy aktualizálni. Az egyik konkrét dolog a magasságmérő cseréje volt, amely azt mutatja meg, hogy az adott repülőgép mennyire magasan repül a talaj fölött.

A műszerek többsége 4,2 és 4,4 GHz között frekvenciasávban dolgozik. Az Amerikai Egyesült Államokban az 5G-hálózat ugyanakkor 3,7 és 3,98 GHz közötti frekvenciasávban működik. Az eltérő frekvenciák ellenére különböző körülmények esetében előfordulhat, hogy az 5G-hálózat zavarja a magasságmérők pontos működését. A probléma a készülékek hibás konstrukciójára vezethető vissza. A helyzetet mindenképpen meg kell oldani azért, hogy a repülőterek környékén éles körülmények között is működhessen az 5G-hálózat. A probléma az Európa Unió területén azért nem áll fenn, mert itt 2019 óta a szabványt a 3,4 és 3,8 GHz közötti 5G-frekvenciasávok jelentik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    A tanulsag az, hogy a kommunikacios szektornak nagyobb volt a lobbiereje. Nem a radios frekvenciakat igazitjak a meglevo repulogepekhez, hanem a meglevo repuloket az uj kommunikacios technologiakhoz.