971
Itt beszélgethetünk a töténelemről
  • Tetsuo
    #971
  • Tetsuo
    #970
  • Solt
    #969

    Utoljára szerkesztette: Solt, 2017.03.05. 18:57:43
  • ManoNegra
    #968
    A walesi bárdok szerzőjét posztumusz díszpolgárrá avatták Montgomeryben.

    A BBC is megemlékezett Arany János születésének 200. évfordulójáról, felhívva a figyelmet, hogy A walesi bárdokban megörökített történetet az ötszáz poéta lemészárlásáról Arany révén többen ismerik Magyarországon, mint Walesben. A cikk szerzője feleleveníti, hogy a rendszerellenes költemény az 1848-49-es forradalom leverése után hatalomra került zsarnok rendszer ellen szólt: a költő nem volt hajlandó versben dicsőíteni Ferenc József császárt, ahogyan A walesi bárdok főhősei sem zengtek dicső éneket a Walest 1277-ben leigázó I. Edward angol királynak.
  • Tetsuo
    #967
    Valamiért a válasz gomb nem működik, mindenesetre a X966-ban beszúrt linket visszavonom, Bencsik Gáborral nem értek egyet. Elég nagy mellébeszélés az, amit megejt a Mandiner cikkében. Bocsi.
  • Tetsuo
    #966
    Nézd, ezt röviden nem lehet megválaszolni főleg akkor, ha lövésed sincs a témáról; ráadásul ha valaki eléd tárja az összefüggéseket, az elsőre hihetetlen összeesküvés-elméletnek hat, illetve antiszemitizmusnak, pedig csak a tényeket sorolja az ember.
    Itt egy rövid összehasonlítás, ami végülis nem jár messze az igazságtól (csak nem mondja ki azt): Link.
  • robgros
    #965
    Egy gyakoris megjegyzés miatt kérdeztem:

    'Amit ma liberalizmusnak neveznek, az nem egy politikai nézet hanem egy vallás. És jajj annak, aki meg meri kérdőjelezni prófétájának, Karl Marxnak a tanításait.'
  • fonak
    #964
    Amit Marx idején liberalizmusnak neveztek, ahhoz nem igazán. Más kérdés, hogy mit értenek ma liberalizmuson, a klasszikus liberális politika, pártok nagyrészt eltűntek vagy átalakultak (vegyük például az egykori angol Liberális Pártot, amely a Konzervatívok váltópártja volt az 1920-as évekig, aztán elsorvadt, szerepét a Munkáspárt vette át, vagy mondjuk a német FDP-t, ami klasszikus liberális párt, mára eljelentéktelenedett, vagy az osztrák Szabadságpárt, ami eredetileg szintén klasszikus liberális párt volt, ma szélsőjobboldalinak nevezik). Amikor ma "a liberálisokról" beszélnek például az USA-ban, azok esetében virtigli baloldaliakról van szó, bizonyos marxista eszmei gyökerekkel (az amerikai elit egyetemeket (aztán fokozatosan a legtöbb felsőoktatási intézményt, sőt a középiskolákat is) az ilyen értelemben vett liberálisok uralják, ilyen szellemben oktatják a humán tárgyakat). A mai Demokrata Párt ilyen értelemben liberális.

    Ez mondjuk egy echte marxista forrás, ezt figyelembe véve érdemes olvasni: http://eszmelet.hu/szabo_andras_gyorgy-marxizmus-es-liberalizmus/
    Utoljára szerkesztette: fonak, 2016.09.20. 13:25:28
  • robgros
    #963
    Kérdésem: Marx hogy kapcsolódik a liberalizmushoz?
  • ManoNegra
    #962
    Igen, úgy gondolom, hogy az igazság valahol közoktatás által preferált kuruc és a tradicionalisták általi labanc szemlélet között található.

    Érdekes, hogy Bocskai kifejezetten Habsburg párti volt, és Rákóczi is Bécsben, Prágában, Habsburg befolyás alatt töltötte ifjú éveit, mégis fellázadtak a király ellen.
  • Tetsuo
    #961

    Szerintem ez nem csak a tradicionalista felfogás szellemében történő vizsgálódás, ami mondjuk (valaki szerint) túl szélsőséges, hanem felvetül néhány eldöntendő kérdés (no nem feltétlenül akadémiai szinten, hanem magunknak), miszerint például kijelenthető-e az, hogy árulók voltak az írásban kiemelt személyek vagy épp ellenkezőleg: ők álltak az igaz oldalon? Meggyőződésem, hogy egy igaz oldal van (ami általában nem található a politikai palettán). És a többi.

    László András konkrétan fogalmaz, szerinte az úgynevezett magyar szabadságharcosok majdnem mind egyszerű, opportunista árulók voltak, gyakran sokszorosan köpönyeget váltva (kivéve az 1956-os forradalom résztvevőit, akik tényleges szabadságharcosok voltak). Utal arra is, hogy a közvélekedés ezzel ellentétes, mert az átlag ember meg van vezetve a közoktatás és a folyamatos propaganda által - ez utóbbival abszolút egyetértek.
    A történelmi ismereteim sajnos meglehetősen hiányosak, ezenkívül érdekel más véleménye is, emiatt tettem fel a kérdést.
    Nehezen tudom azt elképzelni, hogy a megszokott sablon a ló egyik, a tradicionalista nézet a ló másik oldala és az igazság valahol középen van. Vagy hogyan kell ezt érteni? :-)
  • ManoNegra
    #960
    Az én véleményem az, hogy ez a ló másik oldala.
  • Tetsuo
    #959
    http://www.pannonfront.hu/34/06laszlo1.htm

    Erről mi a vélemény?
  • ManoNegra
    #958
    Lakosságcsere: Miért kérjen – és kitől – bocsánatot Magyarország?

    Az elmúlt 10 év néhány magyar-szlovák publikációját olvasva úgy gondolom, hogy néhány magyar történész túlságosan elébe ment a szlovák politika által motivált szlovák pozíciók elfogadásának. Egy részletesebb elemzésnél beszélünk majd konkrétumokról is, most talán csak annyit, hogy amikor egy beszélgetés alkalmából ezt szóvá tettem a Magyar Tudományos Akadémián, lélegzetelállító választ kaptam: ez egy EU-s projekt, mondták, s a szlovákok bekeményítettek. Azt mondták, ha nem a kompromisszumos szöveg lesz, akkor nem járulnak hozzá semmilyen szöveghez, s akkor elesünk a pénztől. Így tehát, a projektet megmentendő, a nevünket adtuk az enyhe csúsztatásokhoz – vallották be Budapesten. ...
  • ManoNegra
    #957
    Biztosan beszerzem majd, de egyelőre annyi az olvasnivalóm, hogy igazán ráér az még.

    Passuthban pont az a jó, hogy nem tesz bele fölöslegesen szerelmi szálat, és a túlzásoktól is óvakodik.
  • DantesHUN
    #956
    Pedig érdemes. Az van-jó ez az én véleményem, hát mindenkinek más az ízlése- a Hunyadi sorozattal, hogy olvastatja magát, minden hibája, és gagyisága ellenére.
    Nyúlik mint a rétes tészta. Tele van újabb és újabb és újabb szereplőkkel, szálakkal. Teljesen feleslegesen, vannak benne fantasy szerű részek-már ami Vlad Dracult és családját illeti. Nem illenek bele. A könyv többi része normál történelmi regény persze, csak egy két ilyen fejezet van.
    Túl sok brutalitás. Állandóan kúrnak benne. Mindig mindenkivel. Komolyan, a szerzőnek valami elfojtott szexuális problémája lehet, ha állandóan a dugáson jár az esze.
    Túlságosan egyszerűsített: a jó nagyon jó, a rossz ember nagyon rossz. Bár a sokadik kötet táján kezd kicsit árnyaltabb lenni.

    De ennek ellenére nem rossz, mert olvasmányos, hősies, sok csata jelenet, rakás történelmi karakter, és úgy tud izgalmas lenni, hogy tudom mi fog történni ,hiszen Hunyadi János élete ismert.
  • Solt
    #955
    Nem lep meg! :)
  • ManoNegra
    #954
    Olvastam. :-)
  • Solt
    #953
    Látom Attiláról semmi nincs... :) Ajánlom Gárdonyi Géza, A láthatatlan ember című regényét! :)
  • ManoNegra
    #952
    Akit érdekel, itt össze van gyűjtve a történelemmel foglalkozó szépirodalmi művek listája, uralkodókra lebontva.
  • ManoNegra
    #951
    Azt nem olvastam, de egyszer majd beszerzem azokat is. Passuthban az a jó, hogy ő nem igazán színezi a történetet, hanem mint egy krónikás, a valódi történelmet igyekszik elbeszélni, összefüggésekre rámutatni. A Négy szél Erdélyben, Tört királytükör, Hétszer vágott mező, mind felér egy regényes történelemkönnyvvel.

    De emellett Gulácsy Irén, Harsányi Zsolt, Féja Géza, Jankovich Ferenc, Karczag György és még hosszan lehetne sorolni, mindannyian kitűnő történelmi regényeket írtak!
  • DantesHUN
    #950
    Azt hittem majd Bán Mó r Hunyadi sorozatát mondod. Ami elég népszerű mostanság. Mondjuk az a igazság, tényleg nem rossz.
  • ManoNegra
    #949
    Pedig nagyon jó történelmi regények vannak. Nekem Passuth László az egyik kedvencem, de még van rengeteg nagyszerű író.
  • Master91
    #948
    Adnám pedig ha lenne (biztos van, csak nem tudok róla) egy olyasmit mint pl. Benedek Elek - A Nagy Magyarok Élete könyvet csak valami sorozat/videó formájában, mert már nem egyszer fogtam neki a könyvet kiolvasni de nem megy, pedig nagyon sajnálom
  • DantesHUN
    #947
    Találtam egy ilyen videót a neten.

    Én tényleg, nagyra értékelem a szándékot. Az biztos jó volt. Magyar uralkodók, magyar hősök. Jó gondolat, egy listán, egy videón bemutatni a magyar nemzet nagyjait. Nem ez a gond. A gond, az. aki ezt összeállította, elvégezte az általános iskolát?

    Na kezdem az elején.
    Miért csak 1490-ig mennek a magyar uralkodók? Az utolsó nemzeti király, Szapolyai János? Őt nem kell bemutatni? Miért nem ? mert rossz uralkodó volt?
    De hát, a listán, egy rakás másik kimondottan negatív uralkodó is szerepel. Aztán és a Habsburg-ház? Lehet persze sok rosszat elmondani, de Lipót volt az aki alatt felszabadult az ország a török alól, Mária Terézia II. József felvilágosult abszolutista uralkodásának is volt jócskán pozitív vonása-persze negatív is- és hát mégis csak Ferenc József alatt jön létre a kiegyezés, és annyit Magyarország gazdaságilag sose fejlődött mint alatta. Oké, szintén Ferenc József volt aki megtorlást csinált, meg aradi vértanúk. De vannak jó oldalai az uralkodásának.
    Vagy azért maradnak ki mert nem magyarok? De hát a listán egy rakás nem magyar származású király van...
    Például I. Péter se nem magyar, se nem volt valami jó uralkodó, sőt kimondottan negatívan ítélik meg, de rajta van. De az Árpádházból se volt mindenki éppen pozitív jó uralkodó.
    Hát miféle logika volt itt?

    Na de a magyar hősök. Ezt se értem, egy rakás ember van rajta, aki nem értem miért magyar hős.
    Például
    Benedek Lajos? Mert veszített Königgrazt-nél? Ráadásul a magyarok ellen harcolt 1849-ben a császáriak oldalán! Ő egy magyar hős lenne?
    Batthány Ádám. Melyik? Volt több is belőlük. Kire gondol, és miért?
    Csák Máté? Na és ő mitől hős? Mert szétverte a magyar államiságot kiskirály társaival, raboló lovag volt, és sok szenvedést okozott?
    Edelsheim-Gyulai Lipót , aki szintén a magyarok ellen harcolt 1848-49-ben, igaz utána voltak pozitív dolgai is, de ellenük is harcolt azért.
    Fejérvári Géza? A darabont kormány feje? Hát ő róla se az jut eszembe, mekkora hőstett volt, hogy ránk erőltette az uralkodó, és a magyar akarattal szemben a uralkodói akaratot szolgálta ki.
    Rákóczi Zsigmond erdélyi fejdelem? Róla azt érdemes tudni ,hogy Bocskai fejedelem végrendeletével szemben szerezte meg a hatalmat Erdélyben. Ez hőstett? Jó, nem volt kimondottan negatív fejedelem, de azért nem ő jut eszembe, ha magyar hősökről van szó.

    És, egy rakás másik fontos személy ezzel szemben kimaradt. Például a másik Zrínyi? De sok mindenkit lehetne mondani. Azt is megértem, nem lehet mindenkit belepakolni. De akkor minek vannak benne olyan személyek, akiket hát sehogy se lehet magyar hősnek tartani?

    De a szándékot tényleg értékelem, csak hogy készült ez? Felütött, egy lexikont, névsor szerint kimásolt embereket, de azt nem olvasta el, hogy kicsodák, micsodák, mit tettek?
  • PrasCo
    #946
    Rendben.
  • DantesHUN
    #945
    Nem értem mit akarsz komolyan. Fogalmam sincs mibe kötöttél bele, nem értem mit akarsz mondani. Az előző hozzászólásban, a lehető legegyszerűbben leírtam. Ennyi. Ezen nincs mit ragozni. Szóval fogalmam sincs min rágódsz, bocs.
  • PrasCo
    #944
    Akkor viszont önellentmondásba keveredtél:

    "Még azt sem lehet feltételezni, hogy az ősmagyar törzsek előbb ismerték meg a muzulmán vallást, mint a keresztényt, hiszen már a honfoglalás előtt , bizonyára találkoztak keresztény utazókkal, kereskedőkkel."

    "Nyilván. Sőt. A honfoglalás előtti törzsekről sok információt arab utazók leírásából tudunk, de én erről akartam beszélni, hanem hogy melyik vallás képviselőivel találkoztak előbb."
  • DantesHUN
    #943
    Ne ragzod már túl. Értsd a legegyszerűbben: zsidó keresztény vagy mohamedán embert láttak előbb.
  • PrasCo
    #942
    De mit értünk "vallás képviselői alatt"? Mivel a vallás gyakorlója már elég lehet ahhoz, hogy "matematikai-logikai" értelemben legyen olyan ember a magyar törzsszövetségben, aki találkozott már az adott vallás bizonyos dogmáival (itt persze felmerül az új kérdés, hogy mi az, hogy "megismerni" a vallást?). Avagy papokat, imámokat? Esetleg ezek aktív térítést is végezzenek? :)
  • DantesHUN
    #941
    Nyilván. Sőt. A honfoglalás előtti törzsekről sok információt arab utazók leírásából tudunk, de én erről akartam beszélni, hanem hogy melyik vallás képviselőivel találkoztak előbb.
  • PrasCo
    #940
    "Még azt sem lehet feltételezni, hogy az ősmagyar törzsek előbb ismerték meg a muzulmán vallást, mint a keresztényt, hiszen már a honfoglalás előtt , bizonyára találkoztak keresztény utazókkal, kereskedőkkel." - nem kenyerem a sz*rrágás, de emlékeim szerint muzulmánokkal is. :)
  • DantesHUN
    #939
    A muzulmán hogy lehetne régebben, mikor a kereszténység a régebbi vallás? A zsidó meg a legrégebbi. A zsidó lehet régebben itt-bár erről még sosem halottam, elméletileg, miért ne lehettek volna itt mondjuk Krisztus előtt zsidók? Akár mint rabszolgák, akiket a rómaiak hoztak ide?
    Lehetséges. Sőt valószínű, mivel a zsidó vallás előbb létezett mint a keresztény, hát nyilván. De persze ez nem azt jelenti ,hogy előbb volt zsidó a Kárpát-medence, és aztán keresztény, csak annyit hogy egész egyszerűen Krisztus előtt is lehettek itt zsidó emberek.


    De a muzulmán az kizárt. Mohamed 570-ben született, Konstantin császár meg már 337-ben felvette a kereszténységet, és már előtte is sok helyen elég gyakori vallás volt a kereszténység. Akkora már erősen terjedt sokfelé.

    Még azt sem lehet feltételezni, hogy az ősmagyar törzsek előbb ismerték meg a muzulmán vallást, mint a keresztényt, hiszen már a honfoglalás előtt , bizonyára találkoztak keresztény utazókkal, kereskedőkkel.

  • ManoNegra
    #938
    2.
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Godinho portugál gazdaságtörtenész írja: "Kétségtelen,
    hogy Szelim terjeszkedési politikájában a célok egyike In-
    dia, vagy legalábbis e mesebeli világba vezető utak feletti
    ellenőrzés megszerzése volt." Miután a törökök Perzsia
    miatt a Perzsa-öblöt nem érhették el, Szelim először a vö-
    rös-tengeri fűszerutat vette célba. Persze egyelőre ez is
    meghaladta a birodalom erejét, mert ahhoz, hogy vissza-
    állítsa az Indiai-óceánon a forgalmat, tengeri flottára lett
    volna szüksége. Ennek felépítéséhez azonban a Vörös-ten-
    ger vidékén minden nyersanyag - elsősorban a fa - hiány-
    zott. Szelim tehát mást nem tehetett, mint hogy bátorítsa
    a velenceieket a fűszerkereskedelem folytatására, hogy
    most már a mameluk szultánok helyett ő részesedjék an-
    nak hasznából, vámok formájában. A fűszerkereskedelem
    ugyanis lassan újraéledt a régi utakon, mivel a portugá-
    loknak sem elegendő hajójuk, sem támaszpontjuk nem volt
    ahhoz, hogy teljes egészében megfigyelés alatt tarthassák
    az óriási Indiai-óceánt, és megakadályozhassák az arab ke-
    reskedők szállításait.

    A török birodalom aktív fellépését az is késleltette,
    hogy 1520-ban Szíriában, 1523-ban pedig Egyiptomban
    veszélyes lázadás tört ki, s míg a viszonyokat nem ren-
    dezték politikailag és katonailag, gondolni sem lehetett ar-
    ra, hogy fellépjenek a portugálok ellen.

    Csak 1529-re rendezödtek annyira a viszonyok, hogy
    megtegyék az első lépéseket a vörös-tengeri és indiai-óce-
    áni hajóút biztosítására. Méghozzá imponáló formában:
    Szueznél csatornáit kezdtek ásni, és hatalmas hajóépítő
    üzemeket állítottak fel a Vörös-tenger partján, melyekbe
    tömegesen szállították a birodalomból a hajóépítéshez
    szükséges anyagokat. A munkálatok igen jól haladtak, már
    negyven gálya állt kifutásra készen, és további húsz építé-
    se állt befejezés előtt, amikor 1532-ben, Doria Koron el-
    leni támadásának hírére, sürgősen elszállították innen a
    katonaságot és a nagy mennyiségű tüzérségi anyagot.

    így további hat évig kellett várni, hogy megindíthassák
    a támadást a portugálok ellen. 1538-ban 76 hajó mintegy
    20 000 fővel és erős tüzérséggel indult a Vörös-tengerről,
    hogy elfoglalja Diut, a portugálok legfontosabb indiai tá-
    mászpontját. Az Indiai-óceán azonban a Földközi-tenger
    sokkal könnyebb hajózási viszonyaihoz szokott török ten-
    gerészetet megoldhatatlan feladat elé állította, így e vál-
    lalkozás - s ezt követően több más - kudarccal végző-
    dött.

    Szíria és Egyiptom elfoglalása természetesen súlyosan
    érintette Perzsiát is. Ilyenformán a két birodalom közötti
    régi ellentétekhez újabb járult. Perzsia mindig is kereste a
    törökkel szemben a Nyugat szövetségét, most végre meg is
    kapta: a portugáloktól lőfegyvereket vásárolt, s ezzel, úgy
    látszott, sikerül kiegyenlíteni a török taktikai fölényét. A
    segítség valóban jelentős volt: 1525-ben a perzsa hadse-
    regnek már 400 ágyúja és 10- 15 000 muskétája volt.

    Mindazonáltal a török hadsereg erősebb maradt, és
    1534-35-ben elfoglalta Irakot, Bassora ,fejedelmét pedig si-
    került rákényszerítenie arra, hogy elismerje a szultán fősé-
    gét. így a török birodalom a Perzsa-öblön átvezető fűszer-
    utat is ellenőrzése alá vonta, főleg 1546-tól fogva, amikor
    Bassorába is bevonult a hadsereg.

    A portugálok azután lemondtak arról, hogy lezárják a
    Közel-Kelet felé vezető utat, és keresték a megegyezést a
    törökökkel. Ennek eredményeként a fűszerkereskedelem
    klasszikus útján a forgalom újra szabaddá vált,aminek
    végül ,is mindenki hasznát látta: az indiaiak, akik szaba-
    don adhatták el árúikat, az arabok, akiknek hajózását a
    portugálok nem gátolták tovább, maguk a portugálok,
    akik ugyan továbbra is használták a Jóreménység foka kö-
    rüli utat, de Ormuz birtokában megvámolhatták a Perzsa-
    öbölbe érkező arab hajókat is, a törökök, akik a területei-
    ken áthaladó karavánokat és a velencei hajókat vámo1ták
    meg, végül a velenceiek, akik a fűszert Európa piacaira
    szállították.

    Szíria és Egyiptom elfoglalását többen jelentősebb ese-
    ménynek tartják, mint Konstantinápolyét. Inalcik írja:
    "Igy az Oszmán birodalom ellenőrzése alá vonta a világ
    legjövedelmezőbb tranzitkereskedelmét. Az állami bevéte-
    lek megkétszereződtek, a kincstár tartalékai pedig felduz-
    zadtak, Ezekkel a jövedelmekkel fedezhette Szulejmán vi-
    lágraszóló hódításait." Egyiptom azonban nemcsak a fű-
    szert közvetítette, hanem a szudáni aranyat is, ugyanakkor
    Szíriával együtt a birodalom egyik gazdag éléstára volt.
    jellemző, hogy Egyiptom költségvetésében évente félmillió
    dukát felesleg mutatkozott, amit aranyban szállítottak
    Konstantinápolyba.

    Braudel nagy könyvében külön fejezetet: szentel az "Isz-
    lám geográfiájának": a nagy karavánutakat, a vizes zóná-
    kat (a Földközi-tenger, a Perzsa-öböl, az Indiai-óceán és
    a Vörös-tenger) és a szudáni oázisokat magában foglaló,
    az Atlanti-óceántól a Csendes-óceánig vezető hosszú út ez,
    központjában a Földközi-tengerrel. Mindez az iszlám bir-
    tokában van már a VII. századtól fogva. A kínálkozó al-
    kalmat, hogy ebből a területből egységes birodalmat alkos-
    sanak, az arabok azonban éppúgy nem használják ki, mint
    az oszmán birodalom a XVI. században. A Balkán elfog-
    lalásával a bírodalom végletesen belebonyolódott az euró-
    pai politikába, így - írja Braudel - "a valódi problémák
    rejtve maradtak a szultánok előtt". Nem fejezik be a
    Szuezi-csatorna építését, nem harcoljak végig a portugálok
    elleni harcot, elmulasztják elfoglalni a Volga alsó folyásá-
    nak vidékét, s így nem képesek megnyitni a selyem útját,
    és elvesznek a Földközi-tengeri harcokban; "mindmegany-
    nyi elmulasztott alkalom"!

    Nagyon is kérdéses persze, hogy a Balkán és a földkö-
    zi-tengeri szigetek nélkül fenntarthatta-e egyáltalán ural-
    mát az oszmán birodalom Afrikában, Ázsiában és a
    Földközi-tenger keleti partvidékein. Mégis, Braudel e meg-
    jegyzése jól megvilágítja azt a tényt - s erről az Európa-
    centrikus szemléletű történészek hajlamosak megfeledkez-
    ni -, hogy a török birodalom világhatalom volt, és aktivi-
    tási területének csak egy részét - s nem is a legfontosab-
    bat - jelentette Európa. S miután pedig a török politika
    tudatosan, a gazdasági tényezők figyelembevételével épí-
    tette ki világbirodalmát, a mondottak szerint viszont a
    politikai döntések racionalitásának elbírálásánál a gazda-
    sági indítékoknak kitüntető szerepet tulajdonítunk, csak
    arra a következtetésre juthatunk, hogy az oszmán politika
    racionalitása semmivel sem volt kisebb, mint bármely más
    korabeli hatalomé.

    Diplomácia. Ha a török az a barbár, csak a könnyű
    zsákmányt maga előtt látó hatalom lett volna, amint ezt
    egyes kutatók állítják, akkor céljai eléréséhez csupán a há-
    borút alka1mazza, következésképp eszköztárából a diplo-
    mácia teljesen hiányzott volna. Márpedig tudjuk, hogy a
    török diplomácia rendkívül tevékeny, hajlékony és körül-
    tekintő volt, és gyakran segítette ki a kormányt nehéz
    helyzetekből. ,
    A magyar történetből jól ismert az I444-ben Ulászló ki-
    rály és Murád által megkötött szegedi béke. A béke in-
    doka, amint az közismert, török részről az volt, hogy a
    hadsereg az előző években súlyos veszteségeket szenvedett,
    ugyanakkor Kisázsiában fenyegető lázadás volt kibontako-
    zóban. A török diplomácia a birodalom szorult helyzeté-
    ben jelentős engedményekre is hajlandónak mutatkozott:
    több szerbiai várat, köztük Galambócot, valamint a szerb
    vajdának túszként magánál tartott két fiát kínálta a béke
    árául. Ez az ár a magyar kormány számára messzemenően
    elfogadhatónak tűnt, mivel a háború sem hozhatott volna
    megoldást. Ez rövid időn belül ki is derült, mert amikor
    a pápának abban az ígéretében bízva, hogy hajóhadat
    küld a Fekete-rengerre - ami a török elleni balkáni had-
    járat sikerének elengedhetetlen előfeltétele volt -, meg-
    szegve a békét, mégis háborút indított, abban éppen a ha-
    jóhad távolmaradása miatt megsemmisítő vereséget szen-
    vedett, elveszítvén egy hadsereget s magát a királyt is
    (várnai csata).

    1494-ben Comines francia követ Velencében tárgyal,
    hogy királya számára biztosítsa a köztársaság további ba-
    rátságát. Egyik éjszaka titkos látogató érkezik hozzá; II.
    Bajazid szultán követe. A látogatás célja megvilágítani
    Comines előtt, hogy mennyivel előnyösebb lenne Francia-
    ország számára, ha Velence helyett a szultánnal barátkoz-
    na. Ebben az időben már előrevetette árnyékát a Velencé-
    vel vivott háború, így az akció célja világos: diplomáciai-
    lag élszigetelni az ellenfelet. Ez ugyan nem sikerült, min-
    denesetre az ügy jó példája annak, hogy mennyire átgon-
    doltan műkődőtt a török diplomácia.

    Közismert, hogy milyen mesterien értett ahhoz, hogy a
    birodalom elkerülje a Perzsiával és valamelyik európai ál-
    lammal egy időben vívott kétfrontos háborút. Vaughan ír-
    ja: .Konstantínápolyban egy Perzsia felőli fenyegetés
    azonnal békehajlandóságot tudott kiváltani Európa irányá-
    ba és viszont."

    Európa XVI. századi történelmének kétségtelenül leg-
    nagyobb fejleménye volt az 1519. évi császárválasztás, me-
    lyen Habsburg Károly, Spanyolország királya és Német-
    alföld ura V. Károly néven a német birodalom császára
    lett. V. Károly óriási birodalma Spanyolországon. Német-
    alföldön, Németországon és az osztrák tartományokon kí-
    vül magában foglalta Nápolyt, Szardíniát, .Szicíliát és az
    amerikai gyarmatokat is. Szinte nem volt kormány, mely
    ne ellenezte volna Károly császárrá választását, mert min-
    denki előtt világos volt, hogy egy ekkora birodalom meg-
    alakulása teljesen felborítja az európai egyensúlyt. Ebben
    az időben már nem volt nemzetközi kérdés, mely az osz-
    mán külpolitikát ilyen vagy olyan formában ne érintette
    volna, a spanyol királynak a császári trónra lépése pedig
    különösen nyugtalanító volt számára. Hiszen az a "Jeru-
    zsálem ura, Athén és Petras hercege, Azsia és Afrika ura"
    címet is viselte, amit a szultán nyílt kihívásnak tartott, a
    császárt épp ezért nem is nevezte másként, mint "Iszfámia
    (ti. Spanyolország) királyának". Ezenfelül is számos ér-
    dekellentét volt kőzöttük, A spanyolországi mórok üldözé-
    se nagy felháborodást váltott ki az egész iszlám világban,
    az észak-afrikai barbareszk államok elleni támadásokat
    pedig az oszmán birodalom már nemcsak vallási, de ha-
    talmi szempontból sem nézhette közömbösen. Már Szelim,
    sőt Bajazid is küldött segítséget ide, mintegy elővételezve
    a később itt folyó nagy harcokat. A Nápoly feletti spa-
    nyol uralom pedig konkrét veszélyt jelentett Törökország
    balkáni és földközi-tengeri pozícióira.

    Most mindehhez hozzájárult az a veszély, hogy a csá-
    szár nagy hatalmával és tekintélyével létrehozza a sokat
    emlegetett, de soha meg nem valósult keresztes hadjára-
    tot. Ez ebben a pillanatban már csak azért sem tűnhetett
    rémlátásnak, mivel a császárválasztást megelőző propagan-
    dahadjáratban a keresztes hadjáratok ígérete is ott szere-
    pelt, amiről a török kormány bizonnyal értesült. V. Ká-
    roly császárrá választásának jelentőséget több török törté-
    necíró kiemeli. Lássuk, hogy ír róla Kernálpasazáde: "Van
    azon ország (ti. Németország) lakóinak nyelvén koronának
    nevezett nagy tiszteletben álló diadém, melyet a trónon
    ülő keresztény fejedelmek közül azok szoktak viselni, akik
    alattvalóik és párthíveik sokaságánál és segítőik nagy szá-
    mánál fogva kitűnnek kortársaik közül, Ezt a koronát vi-
    selő fejedelmet >császár<-nak nevezik, mely kifejezésnek
    értelme: »a királyok királya és szultánok szultánja«." Ez-
    után elmondja a krónikás, hogy Miksa halálával megürült
    a császári trón, és kezdetét vette I. Ferenc francia és Ká-
    roly spanyol király versengése a koronáért, mely végül is
    ez utóbbi győzelmével végződött. A török államférfiak
    pontosan látták, hogy Károly trónra léptével felborult az
    európai egyensúly. Kemálpasazáde írja: "Alamán-ország
    (ti. Németország) királya ugyanis - akinek zsarnoksága
    miatt panaszkodának a hitetlen nemzetek fejedelmei - a
    szomszédságában levő országok fejedelmeit elnyomta, ha-
    talmával és erőszakoskodásával megfosztotta őket tekinté-
    lyüktől." Kitűnő katonái vannak, akik "mindig készek az
    iszlám híveit megtámadni, és istentelen lábaikkal bemocs-
    kolni Rumot, az üdv hajlékát, és csak kedvező alkalom-
    ra ... várnak".

    Bár ennek kifejtése a későbbiekre tartozik, már most
    meg kell említenünk, hogy a török diplomácia figyelmét
    bizonyára nem kerülte el az sem, hogy Magyarország kirá-
    lyát, II. Lajost rokoni szálak fűztek a császárhoz, sőt a
    Habsburg- és a jagelló-házat házassági és öröklődési szer-
    ződés kapcsolta össze. Számolni lehetett tehát azzal - s ez
    be is következett -, hogy Magyarország Habsburg-befo-
    lyás alá kerül, ami már valóban nagy veszélyt jelentett
    volna a birodalomra.

    Az V. Károly hatalmától való félelem kovácsolta össze
    végül a török-francia szövetséget is'. Inalcik szerint török
    és francia részről egyaránt felismerték, hogy csak együtt
    képesek az európai egyensúlyt helyreállítani.

    Végeredményben tehát igen nagy a valószínűsége an-
    nak, hogy a török államvezetés politikai döntéseinél meg-
    bízható információkra támaszkodott, és döntéseit ez ínfor-
    mációk gondos mérlegelése alapján hozta. Ha viszont így
    volt, akkor bátran élhetünk az államvezetés racionalitásá-
    ra vonatkozó feltevéssel, következésképp indokolt a hábo-
    rú logikája és bizonyos adatok alapján felállított modell
    alkalmazása a vizsgálatban.
  • ManoNegra
    #937
    És ha már mostanában szóba került az Oszmán birodalom, kevés olyan jó elemzést találtam, mint Perjés Géza Mohács c. könyvében.

    1. [spoiler]A TÖRÖK POLITIKÁJÁNAK RACIONALITÁSA

    Mint említettük, azt, hogy a török állam vezetőit politikai
    és katonai döntéseikben racionális megfontolások vezették,
    a történészek jelentős része tagadja. Jellemző ilyen szem-
    pontból az angol Coles véleménye: "Az oszmán birodal-
    mat rablásra szervezték, és rablásból élt. A világvárossá
    vált Konstantinápoly növekedését tápláló javakat is egye-
    dül a határon tÚli betörésekkel lehetett biztositani. A
    nagyszabású betörések végrehajtásahoz viszont nagy had-
    sereg kellett. Ennek kiegészítése két módon mehetett - és
    ment - végbe. Az első mód: tímár-birtokok kiosztása ka-
    tonai szolgálat fejében. Miután azonban a vallási törvé-
    nyek tiltották a meglevő moszlim birtokok kisajátítását,
    elegendő mennyiségű földet csakis a határon túl lehetett
    szerezni, tehát még több rabló betörés révén. A második
    mód: rabszolga-hadsereg felállítása. Rabszolgára viszont
    megint csak betörésekkel lehetett szert tenni. Mindkét ka-
    tonai elem hűsége és lelkesedése az állandó rablás lehető-
    ségétől, valamint a rabszolga-adminisztráció létezéséről és
    engedelmességétől függött; mindez még több betörést tett
    szükségessé ... A szilárd határok mögött való megmara-
    dás a kőzponti hatalom szétbomlásához vezetett volna ...
    Még azután is, hogy a birodalom lehorgonyzott Konstanti-
    nápolyban, a szomszédos államokból szerzett zsákmányból
    tartotta fenn magát ... Az »új ellenségek és új alattvalók«
    - ezek Gibbon szavai - állandó keresése nem alternativá-
    kat mérlegelő politika volt, hanem az élet parancsa, olyan
    elv, mely egy naggyá és bonyolulttá vált társadalmat élte-
    tett ... melynek létalapja a határok kiterjesztése volt."
    Ez a vélemény azonnal ellenvetésre készteti az embert.
    Mindenekelőtt feltehető a kérdés: hogy jöhetett létre egy
    világbirodalom, és hogy maradhatott fenn több évszázadon
    át, ha politikájában az alternatívák mérlegelését kizáró
    ösztönösség érvényesült? S ha történetesen nem tudnánk,
    hogy az oszmán birodalom városait, főleg Konstíantinápoly
    ellátását milyen kiterjedt és jól szervezett kereskedelmi
    hálózat biztosította, akkor is felmerülne a kérdés: elkép-
    zelhető-e egyáltalán, hogy milliós nagyságrendű tömegek
    ellátását századokon át rablással biztosítsák? Az a kijelen-
    tés is megkérdőjelezhető, hogy a tímár-katonaság létszá-
    mának növelése követelte volna a hódítást, mert több
    olyan tartomány is volt, ahol a tímár-rendszert nem vezet-
    ték be (Egyiptom, Bagdad, Basra stb.). Végül pedig, ha a
    terjeszkedés volt az életeleme a' török birodalomnak, ak-
    kor nehezen érthető, hogy miként maradhatott fenn még
    évszázadokkal azután is, hogy a XVI. század végén lénye-
    gében lezárul a hódítás korszaka.
    Coles véleményét tehát nehéz lenne elfogadni, de kije-
    lentéseinek puszta cáfolata helyett, próbáljuk meg a török
    politika néhány racionális elemét megragadni.

    A török államvezetés tájékozottsága. Mindenfajta embe-
    ri döntés alapja bizonyos tények, körülmények, adatok is-
    merete. Ha tehát a török vezetők döntéseinek racionalitá-
    sát vizsgáljuk, az első kérdés, amire válaszolnunk kell:
    mennyire voltak tájékozódva a világ dolgairól? Kiismer-
    ték-e magukat 'az európai, sőt 'a világpolitikában ? Van
    olyan vélemény, miszerint a török államvezetés, nem tart-
    ván állandó követeket a külföldi udvarokban, külpoliti-
    kailag tájékozatlan volt. Bár a politikai informálódásnak
    a XVI. században létrejövő diplomáciai hálózat kétségte-
    lenül hatásos eszköze volt, emellett azonban semmit sem
    veszített jelentőségéből annak klasszikus módja, a kémke-
    dés. Márpedig igen sok adat mutatja, hogy a törököknek
    régtől fogva jól működő hírszerző szolgálatuk volt. Már
    II. Murad (1421-1451) és II. Mohamed (1451-1481) pon-
    tos értesüléseket szerzett kémei útján a Balkán államairól,
    Magyarországról és Itáliáról. S ez a kémszolgálat a XVI.
    században is kitűnően működött. Brandi írja: "A török
    kormányt csodálatosan ügyes kémei és ügynökei minden-
    ről tájékoztatták, ami Európában történt."

    De igen értékes információkat kaptak külföldi követek-
    től is, különösen a franciáktól és velenceiektől, Általános
    vélemény volt Európában, hogy a velenceiek folyamatosan
    tájékoztatják a török főembereket az európai viszonyokról,
    épp ezért árulással vádolták őket. De nemcsak a velencei-
    ektől kaptak a törökök értékes híreket. 1396-ban a niká-
    polyi hadjárat tervét bizonyos adatok szerint a milánói
    herceg juttatta el a törökhöz. Hatásos ellenrendszabályai-
    kat valószínűleg ez magyarázza.

    Magyarország állapotairól Mátyás halála után eZt írja
    Szeád-Eddin török történetíró: "Midőn Magyarország ki-
    rálya, jankó (ti. Mátyás) a pokolra szállott ... a végvidé-
    kek emíreitől az a hír érkezett a portához, hogy - mivel a
    pokolravalónak egy, házasságon kívül használt hitetlen le-
    ánytól szűletett fián kívül más utóda nem maradt - a
    Magyarország felügyeletével megbízott bánok, szégyellvén
    az obskúrus eredetűnek fejet hajtani, a szomszédság révén
    Lengyelország királyának fiát hozták be és ültették Ma-
    gyarország trónjára - s hogy az ezt elhatározó tanácsko-
    zásban részt nem vett bánok nem egyezvén bele a válasz-
    tásba, lázongani kezdtek. Ezért az ördög társaságába sze-
    gődött előkelők kőzött nagy egyenetlenség kapott lábra.
    Magyarország ügyei nagyon zavartak, s bánjaik tervei el-
    lenkezésük miatt semmisek, és így az ország elfoglalása
    csak attól függ, hogy a szultán arra irányozza hódító had-
    járatát." Eltekintve a kifejezésbeli túlzásoktól, a kép pon-
    tos, reális, megbízható!

    A VIII. Ince által 1490-ben tervezett keresztes hadjárat
    katonai elgondolásairól Velence tájékoztatta a portát,
    1500-ban a pápa, Velence és Magyarország törökellenes
    szövetkezéséről pedig kémei útján szerzett tudomást.

    Úgy tűnik, a török vezetők teljes valóságában érzékel-
    ték Európa XVI. századi történetének legnagyobb jelentő-
    ségű eseményét, V. Károly német császárrá választását.
    Ezzel a későbbiekben még. részletesen foglalkozunk.

    Természetesen Magyarországon is műkődtek török ké-
    mek. 1526. május 4-én így ír Burgio pápai követ Budáról:
    a király a köznemesség megbízottaivál "titkosan" akar
    tárgyalni "az ország dolgairól. Erre a sok kém miatt van
    szükség, akik a nyilvános' tárgyalásokon mindenhova be-
    férkőznek", Nagyon érdekes, hogy a sok mindent ujjából
    szopó, ugyanakkor egyes dolgokban meglepően jól tájéko-
    zott Szerémi is úgy vélekedett, hogy Magyarország romlá-
    sának egyik oka az országot teljesen behálózó török kém-
    szolgálat.

    Az oszmán államvezetés nagy gondot fordított a föld-
    rajzi jellegű információk gyűjtésére is. II. Mohamed sze-
    mély szerint is érdeklődött a földrajz iránt, és stratégiai

    fontosságú adarok gyűjtését szorgalmazta. A nagy török
    földrajztudós, Piri Reis "világtérképét" pedig Szelim szul-
    tán (1512-20) behatóan tanulmányozta, és kézenfekvőnek
    látszik, a feltevés, hogy a térképnek az Indiai-óceánt ábrá-
    zoló keleti felét azért nem találják, mert azt a szultán le-
    vágatta, magánál tartotta, és így veszhetett el.

    Ami pedig Magyarországot illeti, útjainak, vizeinek, he-
    gyeinek felderítésére a határ menti parancsnokok állandó-
    an utasítást kaptak Konstantinápolyból.

    Gazdasági motivációk. A politikai döntések racionalitá-
    sánál, elbírálásánál kétségtelenül Legfontosabb szempont,
    hogy mennyire érvényesültek bennük gazdasági jellegű
    mérlegelések. így nézve a török vezetők politikai döntése-
    it, a legnagyobb mértékben racionálisnak kell minősíte-
    nünk azokat. Nem lehet célunk, hogy áttekintést adjunk
    az oszmán politika egészéről - amire ismereteink korláto-
    zott volta miatt egyébként sem vállalkozhatnánk -, csu-
    pán néhány példát hozunk fel.

    Miután Anatóliát teljesen elfoglalták a törökök, céltu-
    datos gazdaságpolitikával Bursát tették az Anatólián át-
    haladó észak-déli és kelet-nyugati irányú kereskedelem
    központjává, Ettől fogva ide irányul a délnyugat-anatóliai
    kikötővárosok - Palatia, Ephesos, Izmir - forgalma is. De
    a perzsiai selyem útját is Trabzonból Bursa felé terelték.
    A további hódítás irányának megválasztásában a török ál-
    lamvezetés minden bizonnyal tudatosan követett gazdasági
    célokat is. így gazdasági megfontolásokkal magyarázható
    Antalyának és Alanyának, ennek a két: dél-anatólíai kikö-
    tővárosnak elfoglalása 1391 -ben. Itt érkeznek ugyanis
    Anatóliába az indiai és arab áruk. Ugyancsak nem hiá-
    nyozhattak gazdasági meggondolások Karamánia 1468. évi
    elfoglalásából sem. Ilyen módon került ellenőrzésük alá
    ugyanis a keleti kereskedelem szárazföldi útja.

    A fekete-tengeri terjeszkedésből megint csak nehéz len-
    ne kiiktatni a gazdasági mozzanatokat. Konstantinápoly
    elfoglalásával a birodalom már kivette részét a fekete-ten-
    geri forgalomból, de amikor Trabzon, Kaffa, Azov, Kilia
    és Akkerman is a kezeikbe került (146o-148o-as évek), a
    Fekete-tenger török "beltengerré" vált. Ily módon 'döntő
    módon szólhattak bele a Fekete-tenger felé irányuló len-
    gyel, moldvai és orosz kereskedelembe is, ugyanakkor biz-
    tosítani tudták ez országok mezőgazdasági áruival a fővá-
    ros zavartalan élelemellátását.

    Teljesen új fejezet nyílik a török történelemben Szíria
    és Egyiptom elfoglalásával (1516-17.) E két tartomány
    meghódításával válik ugyanis lehetővé a birodalom szá-
    mára, hogy részesedjék 'az akkori világ legnagyobb üzleté-
    ben, az indiai fűszer-, főleg borskereskedelemben.

    A középkor végén a kereskedelmi cserék hosszú lánco-
    lata fűzte össze az indiai, a ceyloni és az indonéziai fű-
    szerpiacokat, az egyik végén Kínával, a másikon Velencé-'
    vel. Indiából arab hajók szállították az értékes árut, mely-
    nek két fő kirakó helye volt: a Perzsa-öböl bejáratánál
    Ormuz és a Vörös-tenger bejáratánál Aden. Ormuzból az
    áru útja Bassorába vezetett, ahonnan karavánok szállítot!-
    ták tovább Mezopotámián át Bagdadba, majd Aleppóba.
    Az Adenben kirakott .fűszert a nehezen hajózható Vörös-
    tengeren át kis hajók szállították Szuezbe, ahonnan kara-
    vánok ,vitték Alexandriába. Aleppóból, pontosan annak
    kikötőjéből, Tripoliból, valamint Alexandriából velencei
    hajókon került az áru Velencébe, ahol elosztották Európa
    piacaira.

    A fűszerkereskedelemnek ezek a klasszikus útjai egy
    időre teljesen megszakadtak, amikor Vasco de Gama fel-
    fedezte az Indiába vezető utat a Jóreménység foka meg-
    kerülésével (1497). A portugálok gyorsan és brutálisan
    kerítették kézre a legfontosabb indiai fűszerpiacokat, az
    óceánon pedig kíméletlen kalózhadjáratot indítottak az
    arab kereskedők ellen. Az Aleppóba és Alexandriába érke-
    ző fűszer mennyisége így egy időre alaposan lecsökkent, és
    Velence helyett Lisszabon lett a fűszerkereskedelem köz-
    pontjává.

    A XV. században a Szíria és Egyiptom felett uralkodó
    és a karavánutakat ellenőrzö mame1uk szultánság évente
    mintegy félmillió aranydukátnyi haszonra tett szert a vá-
    mokból, így a forgalom megbénulása érzékenyen érintette.

    Ez viszont jelentős mértékben hozzájárult a birodalom
    gyengüléséhez, úgyhogy Szelim szultán mindössze két had-
    járatban döntő csapást mérhetett a mameluk szultánokra
    és elfoglalhatta Szíriát és Egyiptomot. [/i]spoiler]
  • ManoNegra
    #936
    Na meg nem mellékesen keresztény felekezetekkel volt szembeállítva, Sopronban és Szombathelyen (Scarbantia és Savaria) már a negyedik századi források léteznek keresztényekről.
  • ManoNegra
    #935
    A muzulmánokkal kapcsolatban pedig a kabarok és a böszörmények merülhetnek fel, mint muzulmánok, de ez sem teljesen megalapozott. Szent László törvényeiben már találkozunk izmaelitákkal, de az a honfoglalástól már elég távol van időben.
    László Gyula kettős honfoglalás elméletéhez képest pedig még távolabb.
  • ManoNegra
    #934
    Elég elavult, de zsidókra vonatkozóan Kohn Sámuel hivatkozik bizonyos bajor vámszabályzatra, ahol a "Nagy Morva birodalommal" kereskedtek zsidók. Ez pedig arra utal szerinte, hogy a honfoglalás előtt is élhettek itt, ha vannak rájuk vonatkozó vámszabályok, de még sok elméletet, mondát felsorol, ami valószínűsíti, hogy éltek itt a rómaiak alatt is, de kézzelfogható bizonyítéka nincs.
  • ManoNegra
    #933
    Van itt egy cikk, ahol azt állítják, hogy a muzulmán vagy a zsidó vallás régebb óta van itt a Kárpát-medencében, mint bármilyen keresztény felekezet.
    Most tekintsünk el az írás hangnemétől, és csak történeti szempontból vizsgáljuk meg.

    Mi igaz ebből?
    Utoljára szerkesztette: ManoNegra, 2015.11.26. 18:15:54
  • molnibalage83
    #932