Hibás az ősrobbanás elmélete?

Új kérdések merültek fel az ősrobbanás elméletet alátámasztó mikrohullámú háttérsugárzással kapcsolatban.

Elképzelhető, hogy sikerül megdönteni az ősrobbanás elméletét az amerikai Alabama Egyetem tudósainak, akik egy új, rendkívül pontos méréssel vették szemügyre a kozmikus mikrohullámú háttérsugárzást a NASA Wilkinson Mikrohullámú Antiizotópos Szondájával (WMAP). Az 1965-ben felfedezett háttér egy gyenge sugárzás halvány izzása, melyről feltételezik, hogy átjárta az egész univerzumot. Mivel látszólag minden irányból közel azonos frekvencián és erővel érkezik, a kozmológusok azt a következtetést vonták le, hogy mindez az ősrobbanás maradványa.

1969-ben két orosz tudós, Rasid Szunyajev és Jakov Zeldovics kimondta, a galaxis klaszterek - a világegyetem legnagyobb rendszert alkotó szerkezetei - valójában árnyékot vetnek a mikrohullámú háttér sugárzásra. A klaszterek szabad elektron felhői elvileg beleütköznek és kölcsönhatásba lépnek a mikrohullámú háttérsugárzás fotonjaival, kitérítve eredeti útvonalaikról, melynek következtében egyfajta "árnyékhatást" hozva létre.

Az Alabama Egyetem kutatóinak azonban nem minden esetben sikerült megtalálniuk a Stunyajev-Zeldovics páros által leírt effektust ott, ahol annak az elméletek szerint lenniük kellene. Egyes klaszterek esetében jelen volt, másoknál viszont nem, és ez utóbbiak vannak túlsúlyban az eddig elvégzett vizsgálatok tanúsága szerint. A kutatók 31 klasztert tanulmányoztak, a hatás azonban csak egynegyedüknél volt észlelhető, ami nagyjából megfelel a mikrohullámú háttérnél korábban megfigyelt természetes eltéréseknek.

Ebből azt a következtetést vonták le, hogy a mikrohullámú sugárzás vagy nem a klaszterek mögül érkezik - ami annyit jelent hogy az ősrobbanást úgy ahogy van el lehet vetni - vagy valami más folyik a háttérben. Utóbbi esetben az egyik lehetőség, hogy a klaszterek maguk is mikrohullám kibocsátó források, amit eredményezhet egy-egy beágyazott pont, vagy egy, a klaszterek környezetének részét képző, mikrohullámokat kibocsátó anyaghalmaz.

A gond csak annyi, hogy a tudomány jelenlegi állása szerint a fent említett sugárzási források nem igazán képesek hasonló kibocsátás előidézésére, ahogy az is erősen vitathatónak tűnik, miszerint az egymástól eltérő klaszterek képesek lennének egységesen olyan frekvenciájú és erősségű mikrohullámok kibocsátására melyek megegyeznek a kozmikus háttér sugárzással.

A kutatás vezetője Dr. Richard Lieu, az egyetem fizikaprofesszora szerint amennyiben az általánosan elfogadott ősrobbanás elmélet pontos és a háttérsugárzás valóban az univerzum minden szegletében jelen van, akkor az összes megvizsgált galaxisnak árnyékot kellene vetnie e mikrohullámú háttérre.

• Megamanó #249
    Sztem nem olvastad/láttad a Galaxis utikalauz stopposoknak című művet, abban szerepel ez. Glom onnan idézett aki írta, már nem tom ki volt az, bocs, végigolvastam az egész fórumot :)
    Lehet, hogy most kavarok, de úgy tom, h a feketelyuk röntgen sugárzást bocsájt ki, vagy a belekerült anyag, már nemtom, vmi halálsikolynak szokták nevezni. Ez elég kuszára sikerült, de régen volt, és már csak emlékfoszlányok maradtak :)
    Üdv
  • upload6 #248
    Semmilyen fizikai elmeletet nem lehet bebizonyitani, csak cafolni lehet.
  • upload6 #247
    'semminek nem ismerhetjük pontos az állapotát'

Nem az ismeretunkre vonatkozik a Heisenberg fele hatarozatlansag.
    Ez egy regi qm ertelmezes.
    Helyesen: semmilyen qm rendszernek nincs pontos allapota.
  • lazarhuba #246
    Bebizonyitottak az osrobbanas elmelet helyesseget(az iden erre kapta ket amerikai fizikus a nobel dijat)
  • BiroAndras #245
    A ma elfogadotzt elmélet szerint az ősrobbanás után egy picivel a világegyetem mérete a fénysebességnél sok nagyságrenddel gyorsabban nőtt egy tört másodpercig. Ekkor símult ki a tér, és ekkor állt be a gravitáció és a tágulás közti egyensúly.
    És ekkor hagyta le az anyag a fényt. Valójában persze nincs szó a fénysebeségnél gyorsabban mozgó anyagról, mivel a tér tágul, így a dolgok messzebb kerülnek egymástól anélkül, hogy a hagyományosd értelemben mozognának. Ezt az effektust használja a warp drive-nak nevezett hajtómű is, amit a Star Trek-ben is használnak.
  • BiroAndras #244
    Hát igen, a kvantumfizika nem egyszerű. Egész pontosan a részecskék nem a semmiből keletkeznek, hanem az "üres" térből. Lényegében arról van szó, hogy a Heisenberg-féle bizonytalansági elv miatt semminek nem ismerhetjük pontos az állapotát. Az üres térre alkalmazva ezt az elvet azt kapjuk, hogy a tér soha sem leeht teljesen üres. Pontosan ki is lehet számolni, hogy milyen részecskéből mennyinek kell lennie az "üres" térben. Ha "rendes" részecskék is vannak jelen, akkor azok még ütközhetnek is a virtuális részecskékkel, így mindenféle érdekes jelenség jön létre (pl. a fekete lyukak párolgása).
  • szivar #243
    Azért van a 'semmi' szó '' jelek közé rakva, mert jelenleg olyat nem ismerünk hogy fizikai vákuum. Valószínűleg mindenhol megjelennek ilyen részecskepárok. Nem hinném, mert akkor a tudósok hada nem foglakozna ezzel a témával. Nem tudom, ezen megy ma is a vita :D. Én meg nem voltam ott... Néhány dolgot ezen részecskepárok feltételezésével magyaráznak meg az elméleti fizikusok. Na, most döntsd el hogy valóság-e vagy nem :D.
  • GyuriX2572 #242
    Kösz mindenkitől aki válaszolni próbált arra a kérdése, hogy hogyan járhat az anyag a fény előtt. Mert ugye józan paraszti ésszel azt lehet gondolni, hogy mindkettőnek egy forrása van (bigbang) és mivel az anyag nem mehet gyorsabban a fényél (leszámítva bigbang körülényeit) és a fény miért maradna le tőle, hogy aztán hátulról megvilágítsa azt.

Lehet, hogy tök rosszul értelmezem a dolgot, de ha valaki tényleg tudja a választ, akkor linkeljen már be valami képet / spectrum filmet ami elmagyaráza, mert tényleg érdekelni. Köszi.
  • Wampire1 #241
    "hogy a 'semmitől' kölcsönöznek energiát a megjelenésükhöz, de azonnal vissza is fizetik ezt a kölcsönt, a megsemmisülésük árán."
    Azta qrva!!! Hogy keletkezhetnek a semmiből? Nem mond ez ellen néhány fizikai törvénynek?ha meg tényleg így van nem lehetséges hogy így keletkezett a valóság is?Mondjuk vmi baleset folytán nem semmisültek meg és bumm! kész az univerzum?(Még annakidején S.Lem egyik könyvében magyarázta hasonlóan:) És honnan tudják hogy csak úgy keletkeznek össze vissza?Ezt csak feltételezik vagy igaz?Ez már tényleg úgy hangzik mint vmi szájensz fiksön:D
  • BiroAndras #240
    "Ha az ősrobbanás elméletet vesszük górcső alá -illetve a kapcsolódó és elfogadott elmnéleteket-, akkor nem tételezhetjük fel az energia megmaradás törvényét a teljes univrzumra(!ban)."

Ez elég komplikált dolog, és még nem teljesen értjük. Az ősrobbanás az egyik olyan pont, ahol a kvantumfizika és a rel. elm. találkozik, és őket még nem sikerült teljesen összebékíteni.
    De azért elméletek vannak. Pl.: http://cfa-www.harvard.edu/seuforum/bb_whatpowered.htm