Hunter
Harckocsi a NASCAR közreműködésével
Az Egyesült Államok hadserege egy olyan tanulmány harckocsit mutatott be, ami egyesíti a legújabb robbanástompító technikákat a kereskedelemben kapható teherautók biztonsági jegyeivel, valamint a NASCAR műszaki vívmányaival.
A méretes Ford F-350 terepjáró/pick-up vázára épített gép az anyagoktól egészen az ülések beállításáig szinte mindenben szakít a hagyományokkal. Az ULTRA AP névre keresztelt harckocsiban alkotói a védelem, a manőverezhetőség és a biztonság terén elért legújabb fejlesztéseket igyekeztek egybe olvasztani, melynek nem titkolt célja a már jól ismert Humveek leváltása a harctereken.
A Humvee-nél valamivel nagyobbra sikeredett ULTRA AP-t a Georgia Tech Kutató Intézet (GTRI) fejlesztette ki a kereskedelmi autógyártás és a hadsereg mérnökeinek segítségével. Az alapelv a költséghatékonyság volt, ezért is esett a választás egy már létező, jól bevált alapra, a fent említett Ford gépjárműre, amit fejlett páncélozó anyagokkal, valamint az autógyártásban már bizonyított biztonsági konstrukciókkal szereltek fel. Az így kapott félkész terméket formálták és finomítgatták tovább a nagyteljesítményű autóépítés szakértői, az amerikai NASCAR versenysorozat mérnökei.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A tervezés első lépése egy könnyűsúlyú, költséghatékony páncél alkalmazása volt. Ezután a klasszikus kétszer kettes üléselrendezést gyémánt alakzatba tolták el, úgy, hogy egy ember előre nézzen, egy hátra, egy-egy pedig jobb és bal oldalra. Ez nem csupán a jobb észlelést, de az aknák elleni hatékonyabb védelmet is szolgálja, állítják a GTRI mérnökei, mivel a szokatlan elrendezésnek köszönhetően az emberek elkerülnek az aknákat működésbe hozó kerekek közvetlen közeléből. A dízelüzemű jármű utasait egy úgynevezett blast bucket" is védi. Ez egy páncélozott burok a jármű belsejében, ami tompítja a robbanás erejét, illetve a jármű felborulása esetén merevítőként is szolgál.
A kormányművet, a felfüggesztéseket és a fékeket számítógépek hangolják össze, a GTRI szóvivője szerint páratlan biztonságot és mobilitást biztosítva még a jelenleg gyártásban levő legmodernebb katonai járművekhez képest is. A fejlesztést a haditengerészet kutatási hivatala (ONR) finanszírozza, ahová a GTRI már el is juttatott egy prototípust tesztelési célokra. Az ONR a tesztek kiértékelése után dönt a projekt további sorsáról.
Az ULTRA AP-t a haditengerészet quanticói légitámaszpontján tartandó Modern Day Marine Expo rendezvénysorozaton állították ki.
A méretes Ford F-350 terepjáró/pick-up vázára épített gép az anyagoktól egészen az ülések beállításáig szinte mindenben szakít a hagyományokkal. Az ULTRA AP névre keresztelt harckocsiban alkotói a védelem, a manőverezhetőség és a biztonság terén elért legújabb fejlesztéseket igyekeztek egybe olvasztani, melynek nem titkolt célja a már jól ismert Humveek leváltása a harctereken.
A Humvee-nél valamivel nagyobbra sikeredett ULTRA AP-t a Georgia Tech Kutató Intézet (GTRI) fejlesztette ki a kereskedelmi autógyártás és a hadsereg mérnökeinek segítségével. Az alapelv a költséghatékonyság volt, ezért is esett a választás egy már létező, jól bevált alapra, a fent említett Ford gépjárműre, amit fejlett páncélozó anyagokkal, valamint az autógyártásban már bizonyított biztonsági konstrukciókkal szereltek fel. Az így kapott félkész terméket formálták és finomítgatták tovább a nagyteljesítményű autóépítés szakértői, az amerikai NASCAR versenysorozat mérnökei.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A tervezés első lépése egy könnyűsúlyú, költséghatékony páncél alkalmazása volt. Ezután a klasszikus kétszer kettes üléselrendezést gyémánt alakzatba tolták el, úgy, hogy egy ember előre nézzen, egy hátra, egy-egy pedig jobb és bal oldalra. Ez nem csupán a jobb észlelést, de az aknák elleni hatékonyabb védelmet is szolgálja, állítják a GTRI mérnökei, mivel a szokatlan elrendezésnek köszönhetően az emberek elkerülnek az aknákat működésbe hozó kerekek közvetlen közeléből. A dízelüzemű jármű utasait egy úgynevezett blast bucket" is védi. Ez egy páncélozott burok a jármű belsejében, ami tompítja a robbanás erejét, illetve a jármű felborulása esetén merevítőként is szolgál.
A kormányművet, a felfüggesztéseket és a fékeket számítógépek hangolják össze, a GTRI szóvivője szerint páratlan biztonságot és mobilitást biztosítva még a jelenleg gyártásban levő legmodernebb katonai járművekhez képest is. A fejlesztést a haditengerészet kutatási hivatala (ONR) finanszírozza, ahová a GTRI már el is juttatott egy prototípust tesztelési célokra. Az ONR a tesztek kiértékelése után dönt a projekt további sorsáról.
Az ULTRA AP-t a haditengerészet quanticói légitámaszpontján tartandó Modern Day Marine Expo rendezvénysorozaton állították ki.