Nem lesz armageddon 2029-ben

Miután mindeddig példa nélkül álló "sárga riadót" rendeltek el, a csillagászok bejelentették, hogy a további vizsgálatok szerint nincs esély ara, hogy a frissen felfedezett 2004 MN4 aszteroida nekicsapódjon a Földnek 2029-ben.

A NASA Sugárhajtómű Laboratóriumának Földközeli Objektum Programjának hétfői közleménye lázas adatgyűjtést indított el a júniusban felfedezett űrsziklával kapcsolatban. Volt olyan pont, amin a csillagászok 1:40 arányú esélyt adtak egy 2029. április 13-i ütközésnek, ami ráadásul még péntekre is esett volna. Ez a becslés vezetett el odáig, hogy 4-es osztályzatot adjanak a tízes Torino-skálán, amit a földközeli aszteroidák és üstökösök által támasztott kockázat becslésére használnak. A 2004 MN4 előtt egyetlen objektum sem kapott 1-nél magasabb értéket.

A 2004 MN4 jelenlegi poziciója

Az aszteroida jelenlegi ismereteink alapján 430 méter hosszú. Ez nem elég nagy egy tömeges kipusztulás előidézéséhez, mint ami 65 millió évvel ezelőtt eltüntette a dinoszauruszokat, azonban amennyiben az aszteroida rossz időben rossz helyen csapódott volna be hatalmas szökőárakat, vagy egy nukleáris robbantással egyenértékű pusztítást hozott volna létre.

Szerencsére a riadó arra késztette a csillagászokat, hogy beleássák magukat az aszteroidáról készült felvételek archívumába, olyan adatok után kutatva, melyeket esetleg mindeddig figyelmen kívül hagytak. A 2004 MN4 pályájáról beérkezett legfrissebb adatokhoz társították az arizonai Spacewatch Project által még március 15-én készített felvételt, melyeken felfedezhető az aszteroida, nyilatkozott Donald Yeomans, a Földközeli Objektum Program igazgatója. "Miután hozzátettük ezt az öt észlelést, a 2029-es becsapódás eshetősége nullára esett vissza" - mondta Yoemans.

A 2004 MN4 aszteroida 2029 április 13-án be fogja tölteni az eget

A 2029-es esemény azonban így is figyelemre méltó, mivel ez lehet a Föld egyik legkisebb távolságú találkozója egy potenciális veszélyt jelentő aszteroidával. Yoemans szerint a minimális távolság 64 000 és 77 000 kilométer közé tehető. "Igencsak látványos lesz" - tette hozzá.

A találkozás olyan közeli lesz, hogy a Föld gravitációs vonzása meghajlítja az űrszikla pályáját, így a 2029 utáni számításokhoz jókora bizonytalansági tényező járul. "Mindazonáltal jelenlegi kockázatelemzésünk szerint a 2004 MN4 nem jelent közvetlen veszélyt a Földre a 21. században" - összegzett Yoemans munkatársa, Paul Chodas.