Egy molekula lehet a nikotinfüggőség kulcsa

Úgy tűnik, megtalálták azt a molekulát, ami nagy részben felelős a nikotin függőséget okozó képes­sé­géért. A felfedezés a kutatók szerint olyan gyógymódokat eredményezhet, ami millióknak segíthet a dohányzásról való leszokásban.

Világszerte évente több mint 4 millió ember hal meg a dohányzáshoz köthető betegségekben, és a nikotinnal dúsított füst nem csupán a tüdőt károsítja. Kaliforniai kutatók azon túl, hogy megállapították a nikotin függőségért felelős molekula kilétét, megalkottak egy különleges egeret, ami könnyebbé teszi más, a nikotinfüggőségben esetlegesen szerepet kapó molekulák felfedezését.

A kutatócsapat egyetlen génnel kezdett el játszadozni egy olyan egér létrehozásához, ami hiperérzékeny a nikotinra. A genetikailag módosított rágcsáló a legapróbb nikotin mennyiségen is fennakadt, azaz megjelentek rajta a nikotinfüggőség klasszikus tünetei, a jutalom, a tolerancia, és az érzékenység. Az embereknél a jutalom egy kellemes kis dopamin lökés formájában jelentkezik, ami a nikotin hatására képződik az agyban és nyugtatóan hat. A test toleranciája a nikotin iránt még több dohányzáshoz vezet, míg az érzékenység azt jelenti, hogy az ember már nem érzi jól magát a napi fix nikotin adagja nélkül, magyarázta Henry Lester a Caltech biológia professzora. Ha az egereken tett felfedezések az emberekre is igaznak bizonyulnak, akkor új, az eddigieknél hatékonyabb módszerrel lehet felvenni a dohányzás elleni harcot, vélik többen is.

Az emberek akkor válnak függővé, amikor a nikotin lerakódik a kémiai acetilkolin, egy fontos információ-, üzenetküldő molekula számára kialakított agysejt receptorokban. Amint a nikotin betölti a rést, dopamin szabadul fel. A pontos lerakódási hely ismeretében egy ellenanyaggal semlegesíthető a nikotin tevékenysége. "A módszer ereje a pontosságban rejlik, és ez a pontosság azt eredményezheti, hogy a mellékhatások szerteágazása nélkül kezelhetjük a függőséget" - mondta Stephen L. Dewey, a Brookhaven Nemzeti Laboratórium tudósa, a függőségek kezelésének szakértője, aki szerint a jutalomérzet megszüntetésével a többi érzet is elnyomható.

Lester évek óta dolgozik az alfa4-en, a nikotin recep­torok tucatnyi ismert alegy­ségének egyikén. A csa­pat kidol­gozta hogyan tehető ez a protein érzékenyebbé a nikotinnal szemben, korábban csupán azt nem tudták, hogyan ma­ni­pu­lálják az egerek génjeit. Az első kísér­letben a kutatók által létre­hozott génmutáció túl erősre sikerül, a nikotin hatására a dopaminszint annyira megemel­kedett, hogy az egerek pusztul­ásához vezetett. A Science maga­zinban pub­likált tanulmányhoz azon­ban sikerült finomra hangolni a genetikai beavatkozásokat. "Azt akartuk kimutatni, hogy egy bizonyos molekula nem csupán szük­séges, de elegendő is a nikotin­függőség kialakulásához, " - mondta Lester. "Amikor a megfe­lelő alfa receptor aktiválódik a niko­tin hatására, mi­köz­ben min­den egyéb receptor inaktív marad, az már ele­gen­dő a függő­ség­gel kap­cso­la­tos hatá­sok kialakulásához."

"Folytatjuk ezt a molekuláris vadászatot, olyan molekulák után kutatva, melyeket szintén megváltoztat a nikotinfüggőség" - összegzett Lester.