Hunter
Nem halt ki a gőzhajtás
Egy forradalmian új gőzmotor, vagy ahogy feltalálói jellemzik "egy vízalatti sugárhajtómű" hamarosan minden eddiginél hatékonyabban, tisztábban és biztonságosabban hajthatja a vízi járműveket, mint a hagyományos csónakmotorok.
A Pursuit Marine Drive nagynyomású gőz energiáját használja tolóerőként. Elöl vizet szív be egy beömlőnyíláson át, amit nagy sebességgel hátul lövell ki. A gőz egy gyűrű alakú fúvókán át jut nagy sebességgel egy kúp alakú kamrába, ahol vízzel keveredik. A gőz sűrűsödésével lökéshullámok alakulnak ki, melyek nagy erővel tolják ki hátul a vizet.
A hajtóművet egy ausztrál mérnök, Alan Burns találta fel, a kifejlesztését egy brit cég, a Pursuit Dynamics végezte el Roystonban. A múlt héten bemutatott mindössze 20 centiméter hosszú változat egy teszttartályban nem kevesebb, mint 30 lóerőt adott le, ami már egy motorcsónaknak becsületére is válna, a cég szerint azonban egy nagyobb méretű hajtómű 300 lóerőt is képes kipréselni magából.
Az elgondolás egyik fontos eleme, hogy a motorba áramló víz egy nyíláson át levegőt szív be a gőzsugár előtt. A légbuborékok megváltoztatják a gőz vízzel való keveredésének módját, ami jelentősen megnöveli a szerkezet hatékonyságát.
A beáramló vizet légbuborékokkal dúsítják és gőzzel keverik, ami nagy nyomással áramlik ki
A számítógépes szimulációk bemutatták ugyan a hajtómű működését, a Pursuit Dynamics azonban titokban tartja a részleteket. "Mi tudjuk a válaszokat" - mondta Mike Todman, a cég főmérnöke, aki korábban a Rolls-Royce tengeri hajtómű részlegének technikai vezetője volt. A válaszok azonban nem kerülnek napvilágra addig, amíg a szabadalmat el nem fogadják.
A hajtómű számára a gőzt egy gázolajat vagy benzint égető kis kazán termeli. Ha a hajtómű segédüzemként működik egy hajón, akkor a kazán üzemanyag helyett felhasználhatja a hagyományos motorok által leadott hőt is. A kazán rozsdaálló anyagokból készül, melyet a nagy sebességgel kiáramló gőz megtisztít az esetlegesen lerakódó üledékektől. Mivel nincsenek mozgó alkatrészei és hajócsavarja, így előállítása olcsónak mondható. Elég nagy a teljesítménye, ezért nem okoz gondot számára, ha hínár vagy egy elkóborolt kötél kerül a beömlő nyílásba. A hajtóműből kiáramló víz mindössze 3-4 fokkal melegebb, mint amit beszívott, így nem áll fent a forrázás veszélye és mivel olajt sem ereszt, mint a hagyományos motorok, ezáltal a környezetre sem káros.
A gőzhajtómű, mint nagy erejű pumpa is alkalmazható. Vizet, szennyvizet vagy olajt juttathat egyik helyről a másikra. A Pursuit Dynamics nem szándékozik gyártással foglalkozni, ehelyett licenszelni szeretnék más gyártó cégeknek az év végén.
A Pursuit Marine Drive nagynyomású gőz energiáját használja tolóerőként. Elöl vizet szív be egy beömlőnyíláson át, amit nagy sebességgel hátul lövell ki. A gőz egy gyűrű alakú fúvókán át jut nagy sebességgel egy kúp alakú kamrába, ahol vízzel keveredik. A gőz sűrűsödésével lökéshullámok alakulnak ki, melyek nagy erővel tolják ki hátul a vizet.
A hajtóművet egy ausztrál mérnök, Alan Burns találta fel, a kifejlesztését egy brit cég, a Pursuit Dynamics végezte el Roystonban. A múlt héten bemutatott mindössze 20 centiméter hosszú változat egy teszttartályban nem kevesebb, mint 30 lóerőt adott le, ami már egy motorcsónaknak becsületére is válna, a cég szerint azonban egy nagyobb méretű hajtómű 300 lóerőt is képes kipréselni magából.
Az elgondolás egyik fontos eleme, hogy a motorba áramló víz egy nyíláson át levegőt szív be a gőzsugár előtt. A légbuborékok megváltoztatják a gőz vízzel való keveredésének módját, ami jelentősen megnöveli a szerkezet hatékonyságát.
A beáramló vizet légbuborékokkal dúsítják és gőzzel keverik, ami nagy nyomással áramlik ki
A számítógépes szimulációk bemutatták ugyan a hajtómű működését, a Pursuit Dynamics azonban titokban tartja a részleteket. "Mi tudjuk a válaszokat" - mondta Mike Todman, a cég főmérnöke, aki korábban a Rolls-Royce tengeri hajtómű részlegének technikai vezetője volt. A válaszok azonban nem kerülnek napvilágra addig, amíg a szabadalmat el nem fogadják.
A hajtómű számára a gőzt egy gázolajat vagy benzint égető kis kazán termeli. Ha a hajtómű segédüzemként működik egy hajón, akkor a kazán üzemanyag helyett felhasználhatja a hagyományos motorok által leadott hőt is. A kazán rozsdaálló anyagokból készül, melyet a nagy sebességgel kiáramló gőz megtisztít az esetlegesen lerakódó üledékektől. Mivel nincsenek mozgó alkatrészei és hajócsavarja, így előállítása olcsónak mondható. Elég nagy a teljesítménye, ezért nem okoz gondot számára, ha hínár vagy egy elkóborolt kötél kerül a beömlő nyílásba. A hajtóműből kiáramló víz mindössze 3-4 fokkal melegebb, mint amit beszívott, így nem áll fent a forrázás veszélye és mivel olajt sem ereszt, mint a hagyományos motorok, ezáltal a környezetre sem káros.
A gőzhajtómű, mint nagy erejű pumpa is alkalmazható. Vizet, szennyvizet vagy olajt juttathat egyik helyről a másikra. A Pursuit Dynamics nem szándékozik gyártással foglalkozni, ehelyett licenszelni szeretnék más gyártó cégeknek az év végén.