Franczy
Airbus A380: repülő szálloda
A gyerekeket rábízzuk a babysitterre, a kutyát beadjuk a kennelbe, majd leülünk a bárban és megiszunk egy jó hideg sört, vagy inkább egészséges életmódot folytatva beugrunk egy félórát tornázni a tornaterembe. Torna után lefürdünk a szobánkban, majd elegáns ruhánkban elfogyasztjuk az étteremben az ebédet, ezután pedig egy kicsit lepihenünk, és mire felébredünk, már át is repültük az óceánt. Igen, a bevezetőben nem egy földi paradicsomról volt szó, hanem a világ első repülő szállodájáról, mely az Airbus cég jóvoltából hamarosan meg is valósul.
Az Airbus cég jelenlegi tervei szerint az A380-as típusjelzésű, szállodaként is funkcionáló utasszállító repülőgép először 2004 őszén emelkedik majd a levegőbe egy francia kifutópályáról, és amennyiben semmilyen komolyabb gond nem merül fel a tesztrepülések közben, akkor 2006 decemberében már forgalomba is állhat a világ legnagyobb, polgári felhasználásra tervezett repülőgépe. Jelenleg ezt a megtisztelő címet a Boeing cég 747-400-as típusú jumbojete tudhatja magáénak, mely repülőn egyébként 413 utas foglalhat helyet egyszerre. Az Airbus A380-as repülőgépen ezzel szemben már 555 személy repülhet majd a világ egyik sarkából a másikba, de igazából nem is a 142 fővel nagyobb befogadóképesség az érdekes, hanem az, hogy az 555 utas milyen luxuskörülmények között utazhat majd a rendkívül tágas utasszállítón.
Az Airbus A380 a világ első olyan repülőgépe, mely négy emelettel rendelkezik. Ebből a négy emeletből a felső kettő szolgál arra, hogy az utasok minél nagyobb kényelemben érjék el úticéljukat. Az A380 főfedélzete a világ legszélesebb fedélzete lesz, ugyanis nem kevesebb mint 49 százalékkal több hely, és 35 százalékkal több ülőhely lesz majd itt, mint a Boeing 747-400 főfedélzetén. Az Airbus A380 egyébként nem lesz sokkal hosszabb, vagy szélesebb a jelenlegi óriásrepülőknél, viszont sokkal magasabb lesz azoknál. Még a legtöbb ülőhellyel felszerelt változat esetében is számos alvókabin, pihenőszoba, üzleti központ és gyermekmegőrző lesz majd a repüőgépen, melyek szintjei között mozgólépcsők és liftek állnak majd az utasok rendelkezésére.
Kattints a képre a nagyításhoz!
Az Airbus A380 tömege a felszálláskor elérheti akár az 540 tonnát is, tehát a Rolls-Royce Trent 900, illetve Engine Alliance GP 7200-as turbóventillátoros hajtóműveknek egyáltalán nem lesz könnyű dolguk. A repülőgép az előzetes becslések szerint 216 millió dollárba (~64,8 milliárd Ft) fog kerülni, a Boeing 747-400 185 millió dolláros árához képest rendkívül kedvezőnek számít. Természetesen a Boeing sem hagyhatja válasz nélkül az Airbus A380-at, és a cég mérnökei már gőzerővel dolgoznak a 747X Stretch kifejlesztésén, de ez már inkább egy másik cikk témája lehetne.
Az Airbus cég jelenlegi tervei szerint az A380-as típusjelzésű, szállodaként is funkcionáló utasszállító repülőgép először 2004 őszén emelkedik majd a levegőbe egy francia kifutópályáról, és amennyiben semmilyen komolyabb gond nem merül fel a tesztrepülések közben, akkor 2006 decemberében már forgalomba is állhat a világ legnagyobb, polgári felhasználásra tervezett repülőgépe. Jelenleg ezt a megtisztelő címet a Boeing cég 747-400-as típusú jumbojete tudhatja magáénak, mely repülőn egyébként 413 utas foglalhat helyet egyszerre. Az Airbus A380-as repülőgépen ezzel szemben már 555 személy repülhet majd a világ egyik sarkából a másikba, de igazából nem is a 142 fővel nagyobb befogadóképesség az érdekes, hanem az, hogy az 555 utas milyen luxuskörülmények között utazhat majd a rendkívül tágas utasszállítón.
Az Airbus A380 a világ első olyan repülőgépe, mely négy emelettel rendelkezik. Ebből a négy emeletből a felső kettő szolgál arra, hogy az utasok minél nagyobb kényelemben érjék el úticéljukat. Az A380 főfedélzete a világ legszélesebb fedélzete lesz, ugyanis nem kevesebb mint 49 százalékkal több hely, és 35 százalékkal több ülőhely lesz majd itt, mint a Boeing 747-400 főfedélzetén. Az Airbus A380 egyébként nem lesz sokkal hosszabb, vagy szélesebb a jelenlegi óriásrepülőknél, viszont sokkal magasabb lesz azoknál. Még a legtöbb ülőhellyel felszerelt változat esetében is számos alvókabin, pihenőszoba, üzleti központ és gyermekmegőrző lesz majd a repüőgépen, melyek szintjei között mozgólépcsők és liftek állnak majd az utasok rendelkezésére.
Kattints a képre a nagyításhoz!
Az Airbus A380 tömege a felszálláskor elérheti akár az 540 tonnát is, tehát a Rolls-Royce Trent 900, illetve Engine Alliance GP 7200-as turbóventillátoros hajtóműveknek egyáltalán nem lesz könnyű dolguk. A repülőgép az előzetes becslések szerint 216 millió dollárba (~64,8 milliárd Ft) fog kerülni, a Boeing 747-400 185 millió dolláros árához képest rendkívül kedvezőnek számít. Természetesen a Boeing sem hagyhatja válasz nélkül az Airbus A380-at, és a cég mérnökei már gőzerővel dolgoznak a 747X Stretch kifejlesztésén, de ez már inkább egy másik cikk témája lehetne.